فهرست مطالب

بازسازی منزل را چگونه انجام دهیم؟

آلبوم کاغذ دیواری میلانو (MILANO) کد 462068

فهرست مطالب

جالب است بدانید که متوسط عمر مفید ساختمان ها در ایران حدود 30 سال است. این درحالیست که در کشورهای توسعه یافته این رقم چیزی در حدود 100 سال است. عدم رعایت کیفیت مناسب در ساخت وساز‌ها، به کار بردن مصالح ساختمانی بی‌کیفیت و نیز عدم به کارگیری شیوه اجرایی مناسب، باعث پایین بودن عمر مفید ساختمان ها شده است. از طرف دیگر شرایط آب و هوایی و وضعیت بستر زمین نیز به فرسایش هر چه بیشتر ساختمان ها کمک کرده است. با این حساب بحث بازسازی و نوسازی منازل باید در میان مردن بسیار رایج باشد و هر خانواده ایرانی را بارها به خود مشغول کرده باشد.

تعمیرات و بازسازی منزل

اینکه شما در حال حاضر مشغول به خواندن این مقاله هستید یعنی به احتمال زیاد شما هم خواسته یا ناخواسته در گام اول از مراحل بازسازی منزل قرار دارید یعنی  تصمیم گرفته اید بعد از گذشت سال ها صفایی به ساختمان قدیمی خود بدهید و آن را طبق مد روز و با مصالح جدید از نو بسازید. در ادامه شما را با ضروریترین گام ها برای بازسازی منزل آشنا می کنیم پس لطفاً تا انتها با مجله دکورچوب همراه باشید.

تخریب یا بازسازی؟

قبل از اینکه گام های اساسی بازسازی منزل را با هم مرور کنیم اول لازم است یک سؤال مهم از خود بپرسید اینکه تصمیم دارید کل منزل را تخریب کنید یا به تعمیر بخش هایی از آن اکتفا کنید؟ بعضی از افراد ممکن است به علت تورم و افزایش قیمت ها بیشتر تمایل به بازسازی منزل داشته باشند. اگر ساختمان فعلی تان از نظر اسکلت بندی و مصالح به کار رفته مقاومت کافی را دارد بهترین کار این است که به تعمیرات جزیی یا کلی فکر کنید و دیوارها و راه پله های فرسوده را با رنگ یا خرید کاغذ دیواری پوشش دهید. همچنین درصورتیکه کفپوش منزلتان نیاز به تعویض دارد با تعویض، سرامیک و پارکت لمینت کار نوسازی کف منزل را انجام دهید.

تخريب يا بازسازی منزل

گام اول: طراحی و برنامه ریزی

مرحله برنامه ریزی یکی از مراحل بسیار مهم در پیش بردن پروژه بازسازی منزل است. مرحله برنامه ریزی چه به صورت مبسوط تبیین شده باشد و چه به طور خلاصه به آن پرداخته شده باشد از ملزومات اساسی آغاز پروژه محسوب می شود. پس از این مرحله باید به طور تقریبی بودجه مورد نیاز برای اتمام کار را بدانید و از همه مهم تر اینکه اطمینان حاصل کنید که توان پرداخت این مقدار هزینه را دارید. برای آنکه خیلی دقیق تر به هزینه های آشکار و پنهان پروژه پی ببرید لازم است موارد زیر را بدقت انجام دهید:

  • لیستی از سؤالات با پاسخ بله/خیر از کارهایی که خودتان قرار است انجام دهید و کارهایی که برای انجام آن نیاز به یک متخصص دارید آماده کنید.
  • به دنبال افرادی بگردید که کارهایی را که شما قصد برونسپاری آن را دارید.
  • درصورتیکه نیاز به مجوزهای خاصی دارید برای انجام آنها هر چه سریعتر اقدام کنید و هزینه های مترتب به هر کدام را لحاظ کنید.
  • لیستی از تجهیزات مورد نیاز که باید خریداری شوند تهیه کنید.
  • هزینه های نیروی انسانی را برآورد کنید.
  • مدت زمان لازم برای اتمام پروژه را محاسبه کنید

طراحی و برنامه ریزی

گام دوم: سقف، مشکلات لوله کشی و پنجره ها

تعمیرات مربوط به سقف، جلوگیری از چکه کردن آب، نصب یا تعمیر پنجره ها درروزهای ابتدایی بازسازی باید انجام شوند. به طور کلی در پروژه بازسازی اولویت با تعمیرات اساسی تر و بزرگتر می باشد زیرا کارهای جزئی تر تحت تأثیر آنها قرار می گیرد. تصور کنید چه افتضاحی پیش می آید اگر مشکلات لوله کشی ساختمان پس از تعمیر دیوارها انجام شود!

در این مرحله باید اطمینان حاصل کنید که با انجام تخریب ها و درواقع پروژه های بزرگ ساختمان به یکباره تخریب نخواهد شد. زیرا ساختمان های قدیمی فاقد توانایی لازم برای تحمل حجم گسترده ای از تخریب ها را دارند. بدین منظور لازم است تمهیدات لازم از قبل اندیشیده شود.

گام سوم: تخریب

در این گام قسمت هایی از منزل و یا بخش هایی که در پروژه جدید جایگاهی ندارند باید به طور کلی تخریب شوند. مثلاً اگر قرار است در پروژه جدید آشپزخانه به صورت اپن باشد لازم است دیوار آشپزخانه در این مرحله تخریب شود.

تخريب منزل

گام چهارم: کانال کشی، برق کشی و لوله کشی

به طور کلی در گام چهارم یعنی گامی که دیوارها هنوز باز هستند و زیباسازی روی آنها صورت نگرفته است انجام شود. این مرحله بهترین زمان قرار دادن داکت برای کولر، سیستم گرمایشی و … است.

گام پنجم: پنجره ها

در این مرحله پنجره هایی که در گام دوم تعمیر و یا خریداری شدند باید نصب شوند. توصیه می شود از پنجره هایی که هدررفت انرژی کمتری به همراه دارند استفاده شود. این پنجره ها از سویی دیگر آلودگی صوتی کمتری را وارد محیط منزل می کنند. بنابراین انتخاب انواع استانداردتر در این مرحله ضامن آرامش شما د  آینده نزدیک خواهد بود.

گام ششم: رنگرزی، کاغذ دیواری و سایر تمام کننده های سطح

رنگرزی و کاغذدیواری

این مرحله وقت زیبا سازی و توجه به جزئیات است که در مراحل قبل پیش زمینه های آن را آماده کرده ایم. نقاشی دیوارهای داخلی، چسباندن کاغذ دیواری و کارهایی از این دست در این گام انجام می شود. تمام این کارهای جزئی باید آخرین مرحله بازسازی باشد زیرا این کار می تواند به کارهای دیگر شما آسیب بزند. البته در تقدم و تأخر برخی از کارها همواره اختلاف نظرهایی وجود داشته است که در انتها این شما هستید که با توجه به شرایط موجود باید نظمی بین فرآیندها درنظر بگیرید.

گام هفتم: کفپوش

کار نصب کفپوش درحقیقت آخرین کاری است که در ماراتن بازسازی منزل باید انجام شود، به خصوص اگر تصمیم دارید که از پارکت لمینت استفاده کنید. این کار باعث می شود کفپوش در حین مراحل ساخت دچار آسیب دیدگی نشود.

کفپوش منزل

گام هشتم: تعمیرات بیرونی

وقتی کارهای داخلی ساختمان تقریباً به اتمام رسید نوبت به نمای خارجی ساختمان می رسد. در این مرحله اگر نمای بیرونی ساختمان فرسوده شده یا بخش هایی نیاز به تعمیر دارد باید بازسازی شود.

بازسازی منزل و ساختمان های اداری چگونه است؟

شاید منزل جدیدی خریداری کرده اید، شاید هم از منزل و یا محیط کاری که هستید خسته شده اید و نیاز به تغییر فضا و محیط و همین طور زنده شدن محیط را احساس می کنید احتمالا اولین موضوعی که به ذهنتان خطور می کند، بازسازی است. بازسازی از جمله موضوعاتی است که به ظاهر ساده به نظر می رسند اما در بطن آن که بروید می بینید که موضوع ساده ای نیست و به اصطلاح ریزه کاری های خاص خودش را دارد.

برای انجام باز سازی نوع متریالی که می خواهید مورد بازسازی ، زمانی که برای انجام کار در نظر دارید، فضایی که قصد بازسازیش را دارید و همچنین تعداد افراد حاضر در پیاده سازی کار یا یک پروژه همه ی این ها در بازسازی ساختمان یا هر بنای دیگری که مد نظر شما است فوق العاده اثر گذار هستند.

ما با تجربه ای که در پروژه های باز سازی شرکت دکورچوب داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در نظر گرفتن همه این موارد قبل از انجام بازسازی، به بهتر پیش رفتن کار بازساری کمک زیادی خواهد کرد. تصمیم داریم در این مقاله پروژه های بازسازی را از جهات و ابعاد مختلف بررسی می کنیم تا به بهترین نتیجه برسیم.

زمان مناسب بازسازی منزل

برای این که کار بازسازی منزل مان به خوبی انجام شود لازم است که در بهترین زمان و توسط یک شخص و یا یک تیم حرفه ای صورت پذیرد تا بدین طریق از نتیجه کار انجام شده نهایت رضایت برای ما حاصل شود. چه بخواهیم و چه نخواهیم فاکتورهایی چون زمان مناسب، نیرو کافی با مهارت لازم و وجود مصالح مناسب عواملی هستند که به انجام درست بازسازی در همه موقعیت ها کمک زیادی می کنند.

منظور از زمان مناسب انتخاب فصل مناسب برای شروع کار بازسازی و نوسازی ساختمان و یا منازل مسکونی است و برای این کار اکثریت افراد شش ماه اول سال را برای تعمیرات و بازسازی مجدد منزل شان انتخاب می کنند و در اغلب موارد این کار در اوج گرمای فصل تابستان صورت می گیرد.

در مناطق سرد سیر و مخصوصا مناطقی که رطوبت زیاد است باید در فصل گرما کار بازسازی انجام شود البته در مناطق گرمسیر این قضیه چندان تفاوت نمی کند و می توان گاهی در فصل های پاییز و زمستان هم کارهایی چون نقاشی ساختمان، نصب پوستر دیواری یا کاغذ دیواری را با خیالی آسوده انجام داد و در کنار آن هم حتی کابینت ها را از نو رنگ بزنند و یا حتی تعویض کنند و همچنین در صورت وجود نم در دیوارها و کف ساختمان از اول اقدام به گچ کار و تعویض کفپوش کرد.

فصل گرما و بازسازی منزل

اگر در خارج از فصل مناسب برای کار بازسازی اقدام کنیم قطعا پس از مدتی نتیجه نامطلوب کار را به چشم خواهیم دید. بهترین زمان برای کار گچ کاری و نقاشی ساختمان فقط در فصول گرم سال است و یا نهایت یک ماه اول پاییز در صورتی که هوا همچنان گرم باشد. فاصله زمان گچ کار و نقاشی را به گونه ای انتخاب کنید تا حداقل دو تا سه ماه بین این دو کار فاصله باشد تا رطوبت موجود در عمق گچ های دیوار به خوبی خشک شود تا پس از نقاشی رنگ های روی دیوار خراب نشود و یا اگر کاغذ دیواری نصب کردید باعث تغییر شکل ناگهانی و زشت شدن آن نشود.

بازسازی داخلی ساختمان مسکونی

نحوه بازسازی و مدت زمانی که برای بازسازی داخلی ساختمان لازم است براساس میزان فرسودگی هر کدام از بخش های منزل بستگی پیدا می کنید و البته گاهی میزان عمق فرسودگی به قدری زیاد است که دیگر نمی توانیم در فکر بازسازی مجدد ساختمان باشیم و در این حالت باید در فکر تخریب آن ساختمان باشیم تا آن را از نو بسازیم.

برای این که از این طور مسائل پیشگیری نمائیم بهترین کار این است که در هر دوره زمانی کوتاه مدت مثلا یک ساله که مناسب ترین بازه برای رسیدگی به وضعیت قسمت های مختلف ساختمان است اقدام به کار بازسازی سالانه کنیم . به محض دیدن کوچکترین نم و رطوبتی بر روی دیوارها و مخصوصا دیوارهای سرویس بهداشتی و قسمت هایی که از کنار و نزدیک لوله آب می گذرد را سریع بررسی کنید تا در صروت ترکیدگی لوله از نفوذ آب به عمق دیوارها و کف ساختمان جلوگیری کرده باشید.

چگونه یک بازسازی مناسب با هزینه مناسب و اقتصادی داشته باشیم؟

ما می توانیم به محض دیدن کوچکترین و کمترین حجم خرابی در هر کدام از قسمت های حال و پذیرایی، اتاق خواب ها، راه روها، اتاق نشیمن، تراس یا باکن و مخصوصا آشپزخانه و سرویس های بهداشتی که بیشترین مصرف آب در این قسمت ها را داری، باید سریع اقدام به تعمیرات جزئی و کم خرج کنیم تا از گسترش عمق خرابی پر دردسر و پر خرج و هزینه پیشگیری کرده باشیم که در ادامه در مورد بازسازی هر کدام از قسمت ها به تفضیل می پردازیم.

بازسازی کف آشپزخانه

آشپزخانه تنها مکانی است که برای کار پخت و پز و شست و شو در نظر گرفته شده است و از آنجا که بیشترین میزان مصرف روزانه آب در آشپزخانه است و هر آن احتمال خیس شدن کابینت های مجاور آن وجود دارد و کف اکثر آشپزخانه ها اغلب بخاطر شستن ظروف و پخت و پز خیس می باشد لازم و ضروری است که در طی روز حداقل بین یک تا چند بار با یک طی مناسب کف آن را خشک کنیم.

در صورتی که کف آشپزخانه شما پارکت لمینت و یا پارکت چوبی نصب شده است باید بسیار مراقب باشید تا از خیس شدن مستقیم کف آشپزخانه جلوگیری شود تا پارکت چوبی کف آشپزخانه خراب و پوسیده نگردد. بهترین کاری که برای کف آشپزخانه می توانیم انجام دهیم این است که از یکی از انواع کفپوش استفاده کنیم تا در صورت خیس شدن آن و با ماندن طولانی مدت آب بر روی کفپوش پی وی سی دیگر نگران پوسیده شدن و زشت شدن آن نباشیم.

خوبی کفپوش های پی وی سی این است که علاوه بر این که عمر طولانی دارند سطح آنها به گونه است که از سر خوردن افراد هم پیشگیری می کند و مثل سرامیک سر و لغزنده نمی باشد.

بازسازی کاشی و کابینت آشپزخانه

البته در کنار آن ما باید مراقب وضعیت لوله کشی آب و لوله های گاز در آشپزخانه مان باشیم و هر چند وقت یکبار برای اطمینان از سالم بودنشان آنها را به دقت بررسی نمائیم. ما با نظافت مرتب آشپزخانه و خشک کردن کابینت ها و کف آشپزخانه است که می توانیم به تمیز ماندن و طول عمر آن کمک کنیم.

حتما و حتما مراقب کاشی های آشپزخانه تان باشید و در صورت شکسته شدن کاشی ها و نفوذ چربی ها در بین آنها که در اکثر مواقع پاک نمی شود اقدام به نصب کاشی جدید نمائید و سعی کنید از کابینت هایی جنس پی وی سی استفاده نمائید تا بدین طریق با محض خیس شدن و دیر خشک کردن آنها نگران زنگ زدگی آنها نباشید.

بازسازی کف منزل

ممکن است منزل شما به قدر قدیمی باشد که در قسمت کف آن از سرامیک های قدیمی و یا حتی موزاییک استفاده شده باشد که در این مواقع باید برای کار بازسازی ساختمان آنها را بکنید و اقدام به نصب سرامیک جدید نمائید.

اما گاهی هم امکان کندن کف ساختمان و یا منزل شخصی ما میسر نیست و این کار می تواند به طبقات زیرین صدمه وارد کند و باعث نشست ساختمان گردد در چنین شرایطی ما باید افدام به نصب کفپوش پی وی سی کنیم و یا از پارکت لمینت و یا حتی پارکت چوبی استفاده کنیم ما می توانیم بدون نیاز به کار تخریب بر روی همان سرامیک های قدیمی اقدام به نصب پارکت لمینت کنیم و حتی با نقل و مکان به ملک جدیدمان پارکت لمینت ها را از کف منزل قدیمی جدا کنیم و به منزل جدیدمان ببریم و یا حتی آنها را بفروشیم.

اگر قصد دارید از پارکت لمینت استفاده کنید و مخصوصا اگر تصمیم دارید از پارکت چوبی استفاده کنید حتما از وجود عدم نم و رطوبت مطمئن شوید و پس از آن اقدام به نصب پارکت نمائید.

حتما بخوانید: چه کف پوشی برای کف منزلمان انتخاب کنیم؟

پارکت لمینت یا سرامیک

  1. موضوعی که در بازسازی اهمیت دارد بحث زمان است. مزیتی که پارکت لمینت ها دارند این است که به سرعت قابل نصب هستند، یعنی کار نصب پارکت لمینت در یک فضای 150 متر مربعی ظرف یک روز انجام می شود.
  2. موضوع بعدی علاوه بر سرعت نصب، پارکت لمینت ها کمترین میزان خرابی و همین طور تخریب را در حین کار دارند. به عنوان مثال شما فرض کنید که می خواهید کف منزلتان را سرامیک کنید. برای این موضوع نیاز به سیمان کاری، تخریب برخی از قسمت ها و… دارید. همین طور بعد از نصب امکان باز کردن و جدا کردن سرامیک ها را هم ندارید، اما پس از نصب پارکت لمینت ها به راحتی می توانید سرامیک ها را از یکدیگر باز کنید. این موضوع باز کردن و همین طور جدا کردن پارکت لمینت ها به خصوص برای مکان هایی که اجاره ای هستند از اهمیت زیادی بر خوردار هست ، زیرا می توانند پس از آنکه مدت اجاره شان تمام شد به سادگی باز کنند و در جای جدید نصب کنند.
  3. برای بازسازی کف استفاده از پارکت لمینت هایی چون ایشیک، هیرو، زنیت، ایزوفام و هانتر که هم کیفیت بالایی دارند و هم رنگ بندی مناسبی دارند و می توانند با سلیقه شما ست شوند.

بازسازی حال و پذیرایی منزل

اگر ملک ما خیلی قدیمی است و دوست داریم نمای داخلی منزل مان و مخصوصا قسمت های حال و پذیرایی خانه مان مثل خانه های امروزی باشد ما راهی جز بازسازی مجدد این دو بخش نداریم. ما می توانیم با تغییر پنجره های و با نصب پنجره های بزرگ و دوجداره هم به ورود نور بیشتر به منزل مان کمک کرده باشیم و هم اینکه فضای سالن پذیرایی خانه خود را بزرگ تر جلوه می دهد.

تنها امر بازسازی بدون استفاده از اظهار نظرهای یک دکوراتو هرگز نمی تواند ما را به یک خانه دلخواه و مخصوصا سالن پذیرایی زیبایی که انتظارش را داریم برساند. ما نباید به امر بازسازی به تنها اکتفا کنیم و به نحوه انجام آن باید توجه داشته باشیم تا در نهایت سلیقه کار بازسازی صورت بگیرد تا در آخر پس از خشک شدن گچ دیوارها با نصب یک یا دو و یا حتی سه طرح کاغذ دیواری به خوبی اقدام به طراحی اتاق پذیرایی خانه خود کنیم و با نصب یک کفپوش زیبا و مناسب با توجه به طرح و رنگ مبلمان منزلمان به ست شدن آنها به هم کمک کنیم.

سعی کنید تا توجه به سبک دکوراسیون منزل تان اقدام به بازسازی و طراحی دکوراسیون منزل کنید و از تصمیماتی که برای زیبا شدن خانه خود دارید حتما با شخصی که قرار است منزل شما را بازسازی کند صحبت کنید تا در جریان تصمیمات شما قرار بگیرد و صورت لزوم از نظرات و تجربیات او هم بهره ببرید.

بازسازی اتاق خواب

اتاق خواب همواره یکی از مکان هایی است که در بازسازی آن دقت و توجه بیشتری نسبت به مکان های دیگر می بایست داشت، علت این موضوع هم کاملا مشخص و واضح است این مکان جایی است که احتمالا بیشترین ساعات عمرتان را در آن جا می گذرانید و بایستی که از همه نظر آرامش شما را حفظ کند.

ما در این قسمت بازسازی اتاق خواب را به سه قسمت اصلی تقسیم می کنیم: کف، کمد و دیوار شاید برای بازسازی کف بین موکت، سرامیک و همین طور پارکت لمینت دو دل باشید؛ ببینید تمامی این سه محصول مزایا و معایب خودشان را دارند اما ما توصیه مان استفاده از پارکت لمینت در بازسازی منزل می باشد . شاید می پرسید چرا؟ در ادامه به توضیح این موضوع می پردازیم.

سایر اقدامات مهم در بازسازی اتاق خواب

برای دیوار هم می توانید از رنگ و یا کاغذ دیواری استفاده کنیم . با تجربه ای که در دکورچوب کسب کرده ایم، استفاده از کاغذ دیواری جلوه بهتر و دلپسندتری می تواند به کارتان بدهد. کاغذ دیواری ها با تنوع بسیار بالا و همین طور رنگ بندی زیادی که دارند (بر خلاف رنگ) دست شما را در چیدمان و همین طور دکوراسیون اتاق خوابتان باز می گذارند.

این موضوع به خصوص در صورتی که برای اتاق خواب کودکتان باشد از اهمیت بیشتری برخوردار است. سومین قسمت کار ما به کمد باز می گردد ، کمدها برای کار ما از اهمیت زیادی برخوردارند. ساحت و نصب کمدها نسبت به دیگر قسمت ها مشکل تر و همین طور دقت بیشتری را هم طلب می کند.

انتخاب جنس ورق ام دی افی که برای کمد می خواهید انتخاب کنید بسیار مهم است و انتخاب ورق های بی کیفیت برای کمد باعث می گردد پس از مدتی رنگ ورق در برابر نور خورشید آسیب ببیند و تغییر کند. همین طور ورق های بی کیفیت در برابر برش آسیب پذیرند ، حتما پس از ساخت کمد از نجارتان بخواهید که از یراق آلات با کیفیت استفاده نماید.

هزینه باز سازی ساختمان

مسلما هزینه بازسازی منزل با توجه به میزان عمر ساختمان و عمق خرابی هر بخش از ساختمان و با در نظر گرفتن سختی یا راحتی تعمیرات در کم شدن یا زیاد شدن قیمت نهایی بازسازی ملک تان فوق العاده اثر گذار خواهد بود و جدا از این موارد هزینه های نهای کار بستگی به جنس موادی که برای تعمیر دیوارها، پنجره ها، آشپزخانه، سرویس های بهداشتی، کفپوش و… با توجه به خواسته مشتری مصرف شده است ارتباط مستقیم دارد.

قبل از شروع بازسازی ساختمان بهترین کار این است که با افراد باتجربه در امر تعمیرات و بازسازی و نو سازی ساختمان مشورت کنید و حتما از کارشناس بخواهید از هر کاری از ملک تان بازدید کند؛ در نتیجه پس از بازدید احتمال تصمیم گیری درست تر بیشتر خواهد. شما هم می توانید هم اکنون مثل سایر مشتریان دکورچوب در خصوص نوسازی و بازسازی و تغییر دکوراسیون منزل تان به طور رایگان از کارشناسان دکورچوب مشاوره طراحی دکوراسیون دریافت کنید و همچنین از در مورد بهترین مصلاح موجود در بازار در کوتاه ترین زمان ممکن اطلاعات کسب نمائید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من