فهرست مطالب

دکوراسیون مینیمال؛ معرفی و راهنمای طراحی دکوراسیون داخلی مینیمالیستی

دکوراسیون مینیمال

فهرست مطالب

یکی از راه های فرار از هیاهو و شلوغی زندگی امروزه، استفاده از دکوراسیون مینیمال است. چرا که همه ی ما نیاز داریم راهی از میان این دغدغه ها برای یافتن حس رهایی و آرامش وجود داشته باشد. اکثر مردم با مفهوم دکوراسیون مینیمال آشنا هستند و این سبک را در بسیاری از موارد مثل هنر، سبک زندگی، دکوراسیون داخلی و حتی معماری به کار گرفته اند.

دکوراسیون داخلی مینیمالیسم، سبکی شبیه به طراحی های مدرن است و در آن تنها از المان های ضروری استفاده می شود. بهره گیری از نور، پلان باز و وسایل کاربردی برای ایجاد یک فضای ساده همراه با خطوط یکنواخت و پالت های تک رنگ ویژگی اصلی این سبک است.

سبک دکوراسیون مینیمال چیست؟

سبک دکوراسیون مینیمال بر سادگی، تمرکز بر خطوط تمیز، حداقل رنگ و اشکال هندسی ساده تأکید دارد. این سبک طراحی به جای برجسته کردن هر عنصر در فضا، به هماهنگی و یکپارچگی عناصر مختلف مانند مبلمان، روشنایی، فرش، وسایل تزئینی و غیره اهمیت می دهد. خطوط تمیز یکی از ویژگی های اصلی مینیمالیستی است. این خطوط به ایجاد فضایی مدرن و ظریف کمک می کنند و محیط را از آشفتگی نجات می دهد. استفاده از رنگ های خنثی مانند سفید، سیاه، خاکستری، کرم و یا پالت های رنگی با رنگ های نزدیک به هم، فضایی آرام برای القای حس آرامش را به وجود می آورد. همچنین اشکال هندسی ساده مانند مربع، مستطیل و دایره نیز در سبک مینیمال رایج هستند. این اشکال به ایجاد فضایی مرتب و منسجم کمک می کنند.

در طراحی دکوراسیون مینیمالیستی منزل فضایی آرام و بی دغدغه ایجاد می‌شود. این سبک برای افرادی که به دنبال آرامش و دوری از شلوغی هستند مناسب است. ایجاد فضای کاربردی و کارآمد در این سبک، کمک می کند تا افراد محیطی امن برای زندگی ایی راحت و دور از دغدغه داشته باشند.  ” یک اتاق نشیمن را تصور کنید که دیوارهایی به رنگ سفید دارد؛ یک فرش ساده با طرح های هندسی و پالت رنگ خنثی در وسط اتاق قرار گرفته. کاناپه ایی ساده و یک میز جلو مبلی در کنار هم قرار دارند و نور طبیعی اتاق را روشن می کند. یک تابلوی مینیمالیستی و یک گلدان ساده نیز فضا را تکمیل می کند. این تنها یک مثال ساده از این سبک دلنشین برای طراحی بخشی از خانه است. “

برای خرید فوم سایلنت میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

تاریخچه سبک مینیمال در دکوراسیون

تاریخچه مینیالیسم در دکوراسیون داخلی را می توان به اوایل قرن بیستم و آثار معماران و طراحان پیشگام این سبک، مانند لوکوربوزیه، میس ون در روهه و فرانک لوید رایت، نسبت داد. این معماران به دنبال ایجاد فضاهایی بودند که کاربردی، زیبا و ساده باشند. در دهه 1950 و 1960، سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی به طور رسمی شکل گرفت. در این دوره، طراحان داخلی مانند دونالد جاد و جو دیزنو به استفاده از مواد ساده و شکل های هندسی در دکوراسیون داخلی روی آوردند.

در دهه 1970 و 1980، این سبک به یکی از محبوب ترین سبک های دکوراسیون داخلی تبدیل شد. چرا که به دلیل سادگی و آرامشی که ایجاد می کرد، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت. در دهه 1990 و 2000، سبک مینیمالیستی با تغییراتی مواجه شد. در این دوره، طراحان داخلی به استفاده از رنگ های روشن تر و عناصر تزئینی بیشتری در دکوراسیون خانه به سبک مینیمال روی آوردند.

امروزه، مینیمالیستی همچنان یکی از محبوب ترین سبک های دکوراسیون داخلی است. این سبک برای افرادی که به دنبال فضایی ساده، کاربردی و آرامش بخش هستند، گزینه مناسبی است.

خصوصیات سبک مینیمال

یکی از مهمترین ویژگی‌های سبک مینیمال، سادگی است. آثار مینیمالیستی معمولاً از تعداد کمی شکل یا رنگ استفاده می‌کنند و از الگوها یا تزئینات پیچیده پرهیز می‌کنند. این آثار بر فرم و ساختار تمرکز دارند، و معمولاً دارای خطوط صاف و ساده هستند و از اشکال هندسی استفاده می‌کنند. سبک مینیمالیستی به بیننده اجازه می‌دهد تا بر عناصر اصلی تمرکز کند؛ بنابراین فضا خالی از لوازم و وسایل غیر ضروری است.

در طراحی دکوراسیون مینیمال اغلب بر ماهیت مواد استفاده شده تأکید دارند. در اجرای این سبک معمولاً از مواد ساده و طبیعی مانند چوب، فلز و شیشه استفاده می‌کنند. ایجاد تعادل بین عناصر مختلف دکوراسیون و استفاده از نور طبیعی برای ایجاد یک فضای باز و آرامبخش از اصول اولیه این سبک است. مینیمالیسم همچنین می‌تواند به عنوان یک سبک زندگی تعریف شود. سبک زندگی مینیمالیستی بر ساده‌سازی زندگی و حذف عناصر اضافی تأکید دارد.

اصول طراحی داخلی مینیمالیستی

بسیاری از افراد، طرفدار طراحی داخلی مینیمالیستی برای ایجاد فضایی امن و به در از حواس پرتی در محیط خانه و یا حتی محل کار خود هستند. گرچه این سبک را شبیه به سبک مدرن می دانند، اما برای ایجاد یک طرح کاملا مینیمال لازم است اصول آن را در نظر گرفت و اجرا کرد. پیروی از این اصول به شما کمک می کند تا یه یک دکوراسیون مینیمالیستی برای منزل و محل کار خود ایجاد کنید. در ادامه به اصول اولیه سبک مینیمال برای اجرای طراحی داخلی می پردازیم:

 •سادگی، اساسی ترین اصل مینیمالیسم است. در دکوراسیون خانه به سبک مینیمال، وسایل و تزئینات غیر ضروری وجود ندارد. و تنها از وسایل و تزئینات مورد نیاز برای عملکرد فضا استفاده می شود.

• وسایل و تزئینات در دکوراسیون مینیمالیستی باید کاربردی باشند. آنها باید برای هدفی خاص طراحی شده باشند و نباید فقط برای زیبایی باشند.

• فضای مینیمالیسم باید فضایی آرام و بدون حواس پرتی ایجاد کند. از الگوهای شلوغ، رنگ های روشن و تزئینات اضافی اجتناب شود.

• خطوط تمیز و ساده در دکوراسیون مینیمالیستی غالب هستند. این خطوط به ایجاد یک فضای مدرن و ظریف کمک می کنند.

• اشکال ساده مانند مکعب‌ها، مستطیل‌ها و دایره در دکوراسیون خانه به سبک مینیمال استفاده می شوند. این اشکال به ایجاد یک فضای بصری هماهنگ کمک می کنند.

• رنگ های خنثی مانند سفید، خاکستری و سیاه در  این دکوراسیون غالب هستند. این رنگ ها به ایجاد یک فضای آرام و متمرکز کمک می کنند.

برای آشنایی با سایر سبک های دکوراسیون داخلی منزل کلیک کنید.

چگونه یک دکوراسیون مینیمالیسم گرم و دلپذیر داشته باشیم؟

دکوراسیون مینیمالیستی منزل به دلیل سادگی، خلوص و یکنواختی رنگ، به راحتی قابل تشخیص هستند. خلوص فضا در دکوراسیون به سبک مینیمال، با ایجاد احساس آرامش بصری به ذهن کمک می‌کند تا فضا را به شکل محیطی امن و به دور از حواس پرتی ببیند. با این حال، برای برخی از افراد طرح‌های مینیمالیستی ممکن است احساس سردی و بی‌روحی داشته باشند. این مورد می تواند دلیلی باشد تا افراد بسیاری از این سبک دوری کنند. علاوه بر این، در خانه های ایرانی برای نشان دادن حس میهمان پذیری و خوش آمدگویی، همیشه بر گرم و صمیمی بودن فضا تاکید بسیاری وجود دارد.

اگر شما یکی از افرادی هستید که به دکوراسیون مینیمال علاقه‌مندید؛ و از طرفی نمی خواهید هنگام جشن و دورهمی های خود حس سردی را به میهمان‌هایتان القا کنید. می‌توانید با استفاده از راهکارهایی که وجود دارد، حس گرما و دلپذیر خوش‌آمد گویی را ببخشید.

ترکیب سایه‌های مختلف

در استفاده از پالت رنگی یکنواخت، یک راه عالی برای ایجاد گرما در فضا، به‌کارگیری سایه‌های مختلف و ترکیب بافت‌ها است. به عنوان مثال، می توانید از کاغذ دیواری‌های کتان با پالت رنگی روشن و یا گرم در کنار فرش های پشمی نرم استفاده کنید. این کار در اتاق خواب گرمای آرامش‌بخشی ایجاد می‌کند. در حمام و سرویس‌های بهداشتی، بافت و رگه‌های الگوی کاشی می‌تواند در عین حفظ پالت رنگی خنثی، جذابیت بصری ایجاد کند. به علاوه می توانید از لوازم جانبی چوبی برای گرفتن تندی رنگ خنثی استفاده کنید.

برای خرید پارکت لمینت میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

استفاده از بافت‌ها

بافت‌ها همیشه بعد و گرما را به فضا اضافه می‌کنند. پرده، روتختی، کوسن و فرش‌ها با پارچه‌های مختلف مانند کتان، پشم و پنبه می ‌توانند گرمای لازم را به دکوراسیون خانه به سبک مینیمال ببخشند. استفاده از کوسن هایی با رنگ های گرم ( بژ و کرم) با بافت گرم می تواند فضایی صمیمی به محیط شما ببخشد.

افزودن چند گلدان گل ساده

گل‌ها همیشه حس شادابی و سرزندگی را به محیط اطراف می بخشند. اضافه کردن یک گل زیبا به یک دکوراسیون مینیمالیستی با رنگ های خنثی، می تواند محیطی ساده اما گرم و دلپذیر را ایجاد کند. می توانید در کنار پنجره و یا نزدیک به محل ورودی منزل خود برای ایجاد حس خوش‌آمدگویی به میهمان یک گلدان قرار بدهید.  به عنوان مثال گیاهان گلدار مانند ارکیده، آنتوریوم و ژربرا، می توانند به فضای مینیمالیستی کمی رنگ و جلوه اضافه کنند. با این حال، دقت کنید که حتما از گلدان های ساده استفاده کنید. گلدان های ساده با رنگ‌های خنثی می تواند سبک مینیمال شما را حفظ کند.

برای داشتن دکوراسیون مینیمال در خانه به چه نکاتی توجه کنیم؟

امروزه طراحان و کارشناسان بسیاری می توانند دکوراسیون خانه شما را به سبک مینیمال برای شما طراحی کنند. به این ترتیب که تنها با قرار گذاشتن فضای خود در اختیار طراحان ماهر یک دکوراسیون خانه مینیمالیستی حرفه‌ایی دریافت کنید. با این حال، اگر قصد دارید خودتان یک دکوراسیون مینیمال در منزلتان داشته باشید، می توانید از موارد زیر به عنوان راهنما استفاده کنید.

برای خواندن اطلاعاتی در مورد جدیدترین رنگ پارکت پذیرایی میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

  • از وسایل و تزئینات غیر ضروری خلاص شوید. این اولین و مهم ترین گام برای ایجاد یک دکوراسیون مینیمال است. قبل از اینکه هر وسیله یا تزئینی را خریداری کنید، به دقت فکر کنید که آیا واقعاً به آن نیاز دارید یا نه. اگر مدتی است که از یک وسیله استفاده نکرده اید، آن را دور بیندازید یا به افرادی که نیاز دارند ببخشید.
  • یک فضای خالی ایجاد کنید.. فضای خالی یکی از عناصر کلیدی در طراحی مینیمال است. فضای خالی به ایجاد یک فضای بصری آرام و بدون حواس پرتی کمک می کند.
  • از رنگ های خنثی استفاده کنید. رنگ های خنثی مانند سفید، خاکستری و سیاه در دکوراسیون مینیمالیستی غالب هستند. این رنگ ها به ایجاد یک دکوراسیون متمرکز کمک می کنند.
  • از خطوط تمیز و اشکال ساده استفاده کنید. خطوط تمیز و اشکال ساده به ایجاد یک فضای مدرن و ظریف کمک می کنند.
  • روی کیفیت تمرکز کنید. به جای خرید تعداد زیادی وسیله و تزئین ارزان، چند وسیله و تزئین با کیفیت بالا خریداری کنید. وسایل و تزئینات با کیفیت بالا دوام بیشتری دارند و به فضای شما ظاهری لوکس و مینیمال می بخشند.
  • از نور طبیعی استفاده کنید. نور طبیعی به ایجاد یک فضای روشن و دلباز کمک می کند.
  • از مبلمان و وسایل چند منظوره استفاده کنید. این کار به شما کمک می کند تا فضای بیشتری را ذخیره کنید.
  • از قفسه ها و دیوارها برای ذخیره سازی استفاده کنید. این کار به شما کمک می کند تا وسایل خود را مرتب نگه دارید و فضای خالی بیشتری در کف ایجاد کنید.
  • از هنر و نقاشی استفاده کنید. هنر و نقاشی می توانند به فضای شما شخصیت و جذابیت اضافه کنند.

با رعایت این نکات می توانید یک فضای دلچسب به سبک مینیمال داشته باشید و از آرامشی که در آن وجود دارد لذت ببرید.

مقاله پیشنهادی: دکوراسیون پاییزی

سخن پایانی

دکوراسیون مینیمالیستی یک فضای آرام و راحت برای فرار از دغدغه ها و مشکلات روزمره به وجود می آورد. برای داشتن یک دکوراسیون به سبک مینیمال به وسایل و لوازم زیادی نیاز ندارید، بلکه تنها کافیست از شر وسایل غیر ضروری خلاص شوید. با این سبک تنها از لوازمی که برای عملکرد و کاربرد خاصی طراحی شده اند استفاده می کنید و تزیینات فضای شما نیز مینیمالیسم خواهد بود.

سوالات متداول

مینیمالیسم چیست؟

مینیمالیسم سبکی از طراحی داخلی است که بر سادگی و خلوص فرم‌ها و خطوط تأکید دارد. در این سبک، از وسایل و تزئینات غیر ضروری پرهیز می‌شود تا فضایی آرام و رها ایجاد شود.

مزیت‌های دکوراسیون مینیمال چیست؟

دکوراسیون مینیمالیسیتی منزل با رعایت نظم و ترتیب و اصول سادگی، فضایی آرام و رها ایجاد می کند. با این سبک می توان در فضای محیط خود صرفه جویی کرد. به علاوه، اجرا کردن یک سبک نسبت به سایر سبک های دکوراسیون داخلی مقرون به صرفه می باشد.

معایب دکوراسیون خانه به سبک مینیمال چیست؟

ممکن است برای برخی افراد خسته‌کننده باشد و نیز محدودیت هایی در استفاده از وسایل  ایجاد کند.

چگونه می‌توان دکوراسیون خانه را به سبک مینیمال تغییر داد؟

برای تغییر دکوراسیون خانه به سبک مینیمال، از شر وسایل غیر ضروری خلاص شوید. از رنگ‌های خنثی استفاده کنید و همچنین از اشکال ساده و هندسی استفاده کنید .از نور طبیعی بهره بگیرید و از وسایل کاربردی استفاده کنید.

5/5 - (4 امتیاز)

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من