فهرست مطالب

مزایا و معایب پارکت لمینت چیست و چه تفاوتی با سایر کفپوش ها دارد؟

مزایا و معایب پارکت لمینت چیست و چه تفاوتی با سایر کفپوش ها دارد؟

فهرست مطالب

پارکت لمینت می تواند بهترین انتخاب برای افرادی باشد که بدنبال خرید کفپوشی زیبا، مقرون به صرفه و بادوام هستند. استفاده از کفپوش های پارکت لمینتی مزیت های عمده با خود به همراه دارند اما این کفپوش های همه فن حریف در کنار آن معایبی هم دارند که لازم است افرادیکه قصد خرید آن را دارند از آن آگاهی کامل داشته باشند. شناخت کامل مزایا و معایب هر محصولی باعث می شود خریدار با چشمی باز خرید کرده و پس از خرید به شیوه صحیح از آن نگهداری کند. در این مطلب مزایا و معایب پارکت لمینت را مرور خواهیم کرد و سپس با مزایای پارکت لمینت آشنا می شویم. پس اگر شما هم قصد خرید کفپوش لمینتی دارید حتماً تا انتهای این راهنما با ما همراه باشید.

مزایا و معایب پارکت لمینت به صورت اجمالی

پارکت لمینت ها دارای معایب و مزایایی هستند که در زیر به صورت اجمالی بیان می کنیم و سپس به بررسی هرکدام می پردازیم.

مزایا پارکت لمینتمعایب پارکت لمینت
قابلیت نصب چندبارهحساسیت به آب
نصب ساده و آسانعدم ترمیم پذیری
هزینه خرید مناسب و به صرفهسرو صدا
ظاهر زیبا با طرح های متنوععدم مقاومت بالا در برابر حرارت
عایق گرمامقاومت کم در برابر خش و ساییدگی

معایب پارکت لمینت

پارکت لمینت ها از چوب فشرده شده به نام HDF تهیه می شوند و دارای چندین لایه محافظ و یک لایه پرینت شده هستند. استفاده از پارکت لمینت مزیت های بیشماری دارد از جمله اینکه عایق گرما هستند و در هنگام زمستان راه رفتن بر روی آنها احساس بهتری دارد، قیمت مناسبی دارند و کار نصب آن بسیار ساده است. همچنین، پارکت لمینت های باکیفیت دارای سطح بسیار مقاوم هستند که کاملاً در برابر انواع آسیب های سطحی مقاوم هستند.

در کنار مزیت های بسیاری که لمینت ها ارائه می دهند اما نواقصی نیز به چشم می خورند. درحقیقت پارکت لمینت در کنار مزیت های فراوان معایبی نیز به همراه دارند و این حق شماست که در مورد محصولی که قصد خرید آن را دارید آگاهی کامل داشته باشید تا درنهایت از خرید خود رضایت کامل را داشته باشید. در ادامه سعی داریم به صورت بی طرفانه به بررسی مزایا و معایب لمینت کف بپردازیم.

1. حساسیت به آب و رطوبت از معایب پارکت لمینت

یکی از معایب پارکت لمینت که ممکن است برخی از خریداران را نسبت به خرید این محصول مردد کند حساسیت آن به رطوبت است. البته میزان آسیب پذیری به رطوبت کاملاً وابسته به کیفیت پارکت لمینت است. انواع باکیفیت را می توان با دستمال و تی های مرطوب تمیز کرد اما هرگز نباید از آب فراوان و یا بخار آب برای تمیز کردن آن استفاده کرد. با این حال در مورد پارکت لمینت های باکیفیت در صورت خیس شدن تا 7 ساعت آسیبی به پارکت لمینت وارد نمی شود و پس از این مدت است که امکان نفوذ رطوبت به لایه های زیرین و درنهایت تورم پارکت لمینت وجود دارد. به طور کلی، در آشپزخانه ها و یا مناطق مرطوب شمال و جنوب ایران از انواع بسیار مقاوم در برابر آب استفاده می شود.

حساسیت به آب و رطوبت از معایب پارکت لمینت

2. نگهداری سخت پارکت لمینت

درحقیقت در مقایسه با کفپوش هایی که از جنس سنگ و سرامیک هستند نگهداری از پارکت لمینت اندکی مشکل تر است. البته شاید نتوان این مورد را از معایب پارکت لمینت برشمرد زیرا هر محصولی بسته به مواد اولیه به کار رفته در آن نگهداری می شود و قطعاً نگهداری از هر کفپوشی بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد. در مورد نگهداری از لمینت ها لازم است سطح آن با شوینده های مخصوص پارکت لمینت استفاده شود و از سایر شوینده ها که حاوی آمونیاک هستند باید اجتناب کرد. حتی توصیه می شود از شوینده های طبیعی مثل سرکه و جوش شیرین نیز بدین منظور استفاده نکنید. اگر دوست دارید بیشتر با نگهداری از پارکت لمینت آشنا شوید حتماً مقاله نگهداری از پارکت لمینت را مطالعه کنید.

نگهداری سخت پارکت لمینت

3. معایب پارکت لمینت در هنگام نصب سیستم گرمایش از کف

یکی از مشکلات پارکت لمینت در مواقعی بروز می کند که سیستم گرمایش و سرمایش از کف در فضا وجود داشته باشد. البته در تولید برخی از انواع پارکت لمینت ها این مورد مدنظر قرار گرفته است. اما حتی در مورد چنین لمینت هایی نیز امکان ایجاد آسیب همچنان وجود دارد. از این رو توصیه می شود درصورتیکه فضایی دارای سیستم گرمایش از کف باشد از پارکت لمینت استفاده نکنید. اگر منزلتان دارای چنین سیستم گرمایشی می باشد پیشنهاد می کنم حتماً با خواندن مقاله “سیستم گرمایش از کف و پارکت لمینت” با بایدها و نبایدهای استفاده از لمینت در چنین منازلی آشنا شوید.

معایب پارکت لمینت در هنگام نصب سیستم گرمایش از کف

4. سر و صدای پارکت لمینت

درحقیقت به این دلیل که در هنگام نصب پارکت لمینت از چسب استفاده نمی شود راه رفتن بر روی آن سر و صدا ایجاد می کند. برای به حداقل رساندن این مشکل توصیه می شود از فوم سایلنت در هنگام نصب استفاده شود. اگرچه سر و صدای پارکت لمینت می تواند وابسته به نوع نصب، جنس کلیک ها و زیرسازی کار نیز مربوط شود.

5. پارکت لمینت و تغییر درجه حرارت

برای افرادیکه می خواهند دید روشنی از مزایا و معایب پارکت لمینت داشته باشند باید بگوییم که پارکت لمینت به این دلیل که از فرآورده های چوب محسوب می شوند با تغییر دما دچار انبساط و انقباض می شوند پس باید فضای کافی در اختیار داشته باشند. درواقع به همین در هنگام نصب پارکت لمینت چند اینچ فاصله با دیوار در نظر گرفته می شود. در غیر اینصورت به درزهای بین پارکت لمینت فشار وارد خواهد شد و امکان ایجاد تغییر شکل در آن وجود دارد. البته این فاصله اضافی خود می تواند محل تجمع گرد و غبار شود. از این رو اغلب آن را با قرنیز می پوشانند.

انبساط یکی از مشکلات پارکت لمینت

6. مقاومت در برابر خط و خش

از معایب پارکت لمینت می توان به آسیب پذیری آنها در برابر خط و خش اشاره کرد. لمینت ها دارای ساختار لایه ای هستند که یکی از لایه ها به نام لایه اورلی مسئول حفظ پارکت لمینت در برابر خط و خش است اما این محافظت هرگز 100 درصدی نیست. در صورتی که این لایه به نوعی در تولید پارکت لمینت حذف شده باشد و یا از انواع بی کیفیت استفاده شده باشد پارکت لمینت پس از گذشت زمان کوتاهی از نصب پر از خط و خش خواهد شد.

7. عدم ترمیم پذیری پارکت لمینت

یکی از معایب پارکت لمینت عدم ترمیم پذیری آن است که می تواند خسارت های مالی زیادی در پی داشته باشد. پارکت لمینت ها به این دلیل که از ضخامت کمتری نسبت به پارکت های تمام چوب برخوردار هستند در صورت آسیب رسیدن به سطح شانس کمتری برای بازگردادندن آن به وضعیت قبل وجود دارد و در اغلب مواقع اگر آسیب شدید باشد لازم است پارکت لمینت جایگزین شود. البته پارکت لمینت ها به طور کلی بدلیل وجود لایه اورلی و همچنین استفاده از فوم سایلنت در کف به خوبی در برابر آسیب ها مقاوم هستند.

مزایا پارکت لمینت

در بخش های قبل سعی کردیم با رویکردی عادلانه به بررسی معایب پارکت لمینت بپردازیم اما مزایای پارکت لمینت به قدری قوی هستند که خریداران بسیاری را علی رغم دارا بودن این معایب به خرید این کفپوش زیبا ترغیب می کند. در ادامه سعی داریم به مزیت های عمده پارکت لمینت اشاره کنیم.

کفپوش های پارکت لمینت را شاید بتوان جوانترین نوع کفپوش ها دانست. درواقع عمر زیادی از اولین حضور آنها در حوزه دکوراسیون داخلی نمی گذرد اما در این مدت کوتاه توانسته توجهات زیادی را به خود معطوف کند. این کفپوش های محبوب مزیت های فوق العاده ای نسبت به سایر کفپوش های رایج دارند و به همین دلیل انتخاب اول بسیاری از خریداران هستند. اما این مزیت ها کدامند و شامل چه مواردی می شوند؟

1. نصب ساده

پارکت لمینت ها نصب آسانی دارند و این موضوع یکی از مزیت های آن نسبت به سایر انواع کفپوش هاست. می توان ادعا کرد که یک واحد مسکونی با متراژ 100 متر را می توان طی فقط چند ساعت با پارکت لمینت پوشاند. در بسیاری از متریال های دیگر از جمله سنگ و سرامیک فرآیند نصب زمان بر بوده و با ریخت و پاش های بسیاری همراه است. به این دلیل که نصب پارکت لمینت ساده تر و کم دردسرتر است در مواقع اضطراری استفاده از آن توصیه می شود.

نصب ساده پارکت لمینت

2. قابلیت نصب چندباره

اگر انتخاب شما پارکت لمینت های برندهای معتبر مثل ایشیک، زنیت، هیرو، فلورپن، هانتر و ایزوفام باشد به سادگی پس از نصب امکان باز کردن و نصب در فضای دیگر را خواهید داشت. به همین دلیل به افرادیکه قصد بازسازی فضاهای استیجاری را دارند توصیه می شود از این نوع از کفپوش ها استفاده کنند. استفاده از لمینت در موارد این چنینی از نظر اقتصادی به صرفه تر می باشد.

3. ظاهر زیبا و جذاب

یکی از بزرگترین مزیت های پارکت لمینت نسبت به بسیاری از متریال های دیگر تنوع بالای طرح و رنگ می باشد. به لحاظ رنگی آنها دارای تنوع زیادی بوده و از طیف بسیار تیره تا بسیار روشن را شامل می شوند. به همین دلیل خریداران با سلائق مختلف می توانند رنگ و طرح دلخواهشان را براحتی بیابند.

4. نظافت پارکت لمینت

از دیگر مزیت پارکت لمینت ها این است که به سادگی می توان آنها را تمیز کرد و تمیز کردن آن کار ساده ای نیست. می توان با یک تی و یا دستمال نخی مرطوب کار تمیز کردن لمینت ها را انجام دهید. همچنین می توان به منظور نظافت عمیق از واکس و شامپوهای مخصوص استفاده کرد. اما به یاد داشته باشید هرگز از دستمال زبر، شوینده حاوی آمونیاک و آب به طور مستقیم برای نظافت آن استفاده نکنید.

نظافت کردن پارکت لمینت

حتما بخوانید: شوینده پارکت لمینت

5. دوام و ماندگاری پارکت لمینت

لمینت های مرغوب طول عمر بالایی دارند و می توان عمر مفیدی بین 15 تا 20 سال را برای آنها متصور بود. البته به شرط آنکه اولاً از لمینت مناسب فضای مورد نظر استفاده شده باشد یعنی پیش از خرید به استاندارد مقاومت سایشی و موارد این چنینی دقت داشته باشید. ثانیاً در نگهداری از آن کاملاً اصولی و حرفه ای برخورد کنید. یعنی از شوینده های استاندارد و مناسب استفاده کنید و در این زمینه دچار افراط و تفریط نشوید.

6. قیمت مناسب

یکی از مهم ترین ویژگی های پارکت لمینت قیمت مناسب آنهاست. لمینت ها از فرآورده های چوب هستند و در ساخت آنها از ترکیبی از مواد شیمیایی و طبیعی استفاده می شود. به همین دلیل قیمت آنها در مقایسه با پارکت های تمام چوب مقرون به صرفه تر است.

7. عایق گرما

از مهم ترین مزایای پارکت لمینت می توان به عایق بودن این کفپوش اشاره کرد. درواقع در روزهای سرد زمستانی سطح لمینت برخلاف سرامیک ها سرد نیست و حتی می توان با پای برهنه بر روی آنها راه رفت. این موضوع علاوه بر فراهم کردن آسایش ساکنین از دیدگاه صرفه جویی در مصرف انرژی نیز مهم است.

8. انعطاف پذیری پارکت لمینت

پارکت لمینت ها در مقایسه با پارکت های تهیه شده از چوب طبیعی انعطاف پذیری کمتری دارند. بنابراین اگر جسمی روی آن سقوط کند در مقایسه با فضایی که پارکت شده است احتمال آسیب به سطح بیشتر است. اما در مقایسه با سایر کفپوش ها مثل سرامیک و سنگ می توان گفت انعطاف پذیری پارکت لمینت به مراتب بیشتر است.

9. عدم لغزندگی پارکت لمینت

سطح پارکت لمینت برخلاف سرامیک لغزنده نیست و به همین دلیل برای مصارف خانگی بسیار ایمن تر از کفپوش های سرامیکی می باشد. بنابراین به افرادیکه کودک خردسال و یا سالمند دارند استفاده از این نوع از کفپوش ها توصیه می شود.

10. زیرسازی و نصب ساده

پارکت لمینت به زیرسازی ساده تری در مقایسه با سرامیک احتیاج دارد و این مرحله در آن در مدت زمان کوتاهتری انجام می شود. گذشته از آن نصب لمینت بدلیل بهره مندی از سیستم نصب کلیکی بسادگی و با کمترین ریخت و پاش صورت می گیرد. نصب لمینت برای یک منزل 100 متری در حدود چند ساعت بیشتر زمان احتیاج ندارد.

برای خرید پارکت لمینت و مقایسه برندهای مختلف می توانید وارد فروشگاه دکورچوب شوید.

مزایا و معایب پارکت لمینت نسبت به سایر کفپوش ها

در ادامه به بررسی مزایا و معایب پارکت لمینت نسبت به کفپوش های دیگر موجود در بازار می پردازیم و آن ها را باهم مقایسه می کنیم:

֎ پارکت لمینت و کفپوش چوبی

پارکت ها از ظاهر بسیار زیبایی برخوردار هستند که هر خریداری را مجذوب خود می کنند، اما از سویی دیگر پارکت لمینت نیز با ظاهر و قیمت مناسب می تواند هر خریداری را مردد کند. درواقع برای خرید کفپوش نکات مهم دیگری نیز وجود دارد که می تواند شما را وادار یا منصرف از خرید آن کند. کفپوش های چوبی و پارکت لمینت از نظر ظاهری مشابهند، اما از نظر کیفیت و جنس تفاوت هایی با هم دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

پارکت و لمینت

تفاوت پارکت لمینت و پارکت

  • پارکت لمینت از پارکت ارزانتر است
  • نصب پارکت لمینت ساده تر است
  • نگهداری از لمینت ساده تر است
  • تعمیر پارکت لمینت امکان پذیر نیست
  • هر دو تنوع طرح و رنگ بالایی دارند
  • پارکت ظاهر طبیعی تری دارد
  • پارکت قیمت منزل را افزایش می دهد

تفاوت پارکت و لمینت به چندین عامل بستگی دارد. اولین نکته بودجه شماست، قطعاً قیمت پارکت لمینت ارزانتر است. البته هر قدر هزینه کمتری بپردازیید ظاهر کفپوش مصنوعی تر جلوه خواهد کرد. دومین عامل نصب است. اگر تمایل دارید خودتان به شخصه اقدام به نصب کنید، پارکت لمینت گزینه بهتری است. نکته بعدی تعمیر است. اگر سطح روی پارکت لمینت خراش بردارد امکان تعمیر آن بسادگی وجود ندارد. اما می توان پارکت ها را تعمیر کرد.

֎ پارکت لمینت و کفپوش چوب پنبه

لمینت و چوب پنبه هر دو بادوامند. البته دوام پارکت لمنیت بخاطر سطح سخت رویی است درحالیکه دوام چوب پنبه بخاطر سطح انعطاف پذیر رویی است. نرمی چوب پنبه راه رفتن روی آن را راحتتر می کند و ایستادن طولانی مدت روی آن را ممکن می سازد. درحالیکه پارکت لمینت دارای سطح صاف و بعضاً شیشه ای مانند است.

پارکت لمینت توسط مواد سمی و رزین تهیه می شود، پس ممکن است انتشار گاز سمی داشته باشد درحالیکه چوب پنبه را می توان محصول کاملاً پایدار و دوستدار طبیعت نامید. بنابراین برای افرادیکه آلرژی دارند کفپوش چوب پنبه انتخاب مناسب تری است.

این دو کفپوش اگر بدرستی نصب شوند نسبت به آب و رطوبت مقاومت دارند. اما قیمت پارکت لمینت از چوب پنبه ارزانتر است. در عین حال پارکت لمینت ها از نظر طرح و رنگ تنوع بیشتری دارند.

  • هر دو از لحاظ مختلف بادوامند
  • چوب پنبه دوستدار محیط زیست است
  • راه رفتن روی چوب پنبه ساده تر است
  • کفپوش چوب پنبه از پارکت لمینت ارزانتر است
  • هر دو تا حدی در برابر رطوبت مقاوم هستند
  • نصب هر دو ساده است

֎ پارکت لمینت و کفپوش PVC

پارکت لمینت و کفپوش PVC هر دو از کفپوش های قیمت مناسب هستند و بسته به نیازها و انتظارات شما هر دو می توانند گزینه های خوبی باشند. پس اجازه دهید با ویژگی های هر یک آشنا شویم.

  • کفپوش PVC از پلاستیک ساخته شده، درحالیکه پارکت لمینت از کامپوزیت فشرده شده تهیه شده است.
  • کفپوش PVC برخلاف پارکت لمینت ضدآب است
  • پارکت لمینت ظاهری طبیعی تر دارد
  • سطح کفپوش PVC نرم تر است
  • نصب هر دو ساده است
  • هر دو دارای قیمت مناسب هستند
پارکت لمینت و کفپوش pvc

برای افرادیکه تمایل دارند کفپوشی مشابه پارکت داشته باشند اما نمی خواهند خیلی هزینه کنند، پارکت لمینت و PVC هر دو مناسب هستند. تنها تفاوت آنها این است که کفپوش PVC به صورت 100% از پلاستیک تهیه شده است درحالیکه کفپوش پارکت لمینت 99% از چوب تهیه شده است. این یعنی نسبت به آب آسیب پذیرتر است اما کفپوش وینیل مقاومت بسیار بالایی در برابر آب و رطوبت دارد. کفپوش های PVC سطح نرم تری دارند و امکان سر خوردن روی آن کمتر است. همچنین، نصب هر دو ساده است و از تنوع طرح و رنگ خوبی برخوردار هستند.

֎ پارکت لمینت و سرامیک

شاید برای بسیاری این سؤال پیش بیاید که پارکت لمینت بهتر است یا سرامیک؟ درواقع نمی توان پاسخ روشنی به این سؤال داد. هر یک کاربردها و ویژگی های خاص خود را دارد و بسته به نیازمندی های مشتریان هر دو می توانند انتخاب ایده آلی باشند.

پارکت لمینت و سرامیک

تفاوت پارکت لمینت و سرامیک

  • امکان سر خوردن روی سرامیک بسیار بالاست
  • سطح روی سرامیک در زمستان بسیار سرد می شود و راه رفتن روی آن احساس خوبی ندارد. درحالیکه پارکت لمینت چون از جنس چوب است دمای متعادلی دارد
  • سرامیک سطح شکننده تری دارد و در برخورد اجسام سنگین می شکند
  • سرامیک ضدآب است
  • مراقبت از پارکت لمینت سخت تر است
  • در محیط های مرطوب امکان استفاده از پارکت لمینت وجود ندارد
  • در صورت نصب نادرست امکان ایجاد صدا هنگام راه رفتن روی آن وجود دارد
  • سرامیک رنج قیمتی متنوعی دارد
  • طرح و رنگ سرامیک نسبت به پارکت لمینت متنوع تر است

֎ پارکت لمینت و سنگ

سنگ طبیعی نیز از انواع کفپوش لوکس محسوب می شود که از رایج ترین آنها می توان به مرمر، تراون، گرانیت، کورین و کوارتز اشاره کرد. کفپوش های سنگی هم در محیط داخلی و هم بیرونی منزل کاربرد دارند.

کفپوش سنگی و لمینتی

تفاوت های کفپوش سنگی و پارکت لمینت

  • مقاومت بالا
  • دوستدار طبیعت
  • شستشوی راحت
  • نصب سنگ نسبت به پارکت لمینت سخت تر است
  • قیمت پارکت لمینت از سنگ پایین تر است

پارکت لمینت ها عایق خوب گرماست و به همین دلیل مثل کفپوش های سنگی و سرامیکی سطحی سرد ندارد. درواقع یکی از مزیت های لمینت را می توان داشتن سطحی انعطاف پذیر و گرم دانست. خریداران بسیاری فقط بخاطر این موضوع اقدام به تعویض کفپوش های منزلشان می کنند.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی مزایا و معایب پارکت لمینت پرداختیم و به این سؤال پاسخ دادیم که معایب پارکت لمینت چیست ؟ علاوه بر آن به بررسی مزیت های عمده این کفپوش محبوب را نیز بررسی کردیم. این بررسی جامع به خریداران این کفپوش کمک می کند که با دید واقع بینانه تری قدام به انتخاب یا عدم انتخاب یک محصول کنند. درواقع بسیار مشاهده شده خریدار به دلیل ناآگاهی و عدم شناخت کامل این محصول اقدام به خرید کرده و باعث ایجاد آسیب های دائمی در لمینت می شوند. بنابراین، اگر شما هم قصد خرید لمینت را دارید حتماً این مطلب را با دقت مطالعه کنید و درصورت خرید این محصول حتماً با نحوه نگهداری از آن آشنا شوید.

5/5 - (2 امتیاز)

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

2 دیدگاه در “مزایا و معایب پارکت لمینت چیست و چه تفاوتی با سایر کفپوش ها دارد؟

  1. کامبیزی گفت:

    در مورد معایب پارکت لمینت که توضیح دادید، میشه بفرمایید برای کف ساختمان سرامیک بزنیم یا پارکت لمینت؟

    1. مدد پور گفت:

      سلام
      انتخاب سرامیک یا پارکت کاملا شخصی و بستگی به خود شما داره. هر کدوم از این محصولات ویژگی های خاص خودشون را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من