فهرست مطالب

پارکت چیست و چه انتظاراتی می توان از یک پارکت داشت؟

پارکت چیست

فهرست مطالب

پارکت ها کفپوش هایی از جنس چوب هستند که نمای زیبایی دارند و در تمامی محیط ها مانند ادارات مراکز خرید و قسمت های مختلف خانه مانند اتاق نشیمن، سالن پذیرایی، اتاق خواب ها، آشپزخانه و حتی در بعضی سرویس های بهداشتی نیز کار می شوند. ممکن است بپرسید پارکت چیست ؟ جنس پارکت چیست ؟ و اصلاً خرید آنها توصیه می شود؟ اینها سؤالاتی است که در ادامه به آن می پردازیم.

پارکت چیست ؟

پارکت کف‌پوشی است که برای داخل ساختمان قابل استفاده است. به این صورت که قطعات پارکت را جهت پوشاندن به شکل های مختلف مثل جناغی، آجری، شطرنجی و … در کنار هم قرار می‌دهند. جنس پارکت از چوب های طبیعی می باشد که به قطعات کوچکتری برش داده شده است. قطعات چوبی به شکل مستطیل یا مربع های کوچک برش می خورند و در کف کنار هم به روش های مختلف قرار می گیرند و درواقع ابعاد پارکت چوبی خیلی بزرگ نیست. این نوع از کفپوش ها ظاهری بسیار زیبا دارند و گرما و صمیمت خاصی در فضا ایجاد می کنند. البته پارکت ها خود شامل انواع مختلفی می شوند که به طور خلاصه می توان آنها را یک لایه یا چندلایه دانست البته که این ویژگی در زمان نصب و طول عمر با هم تفاوت دارند و از شکل ظاهری پس از نصب هیچ تفاوتی بین آنها وجود نخواهد داشت.

علاوه بر دارا بودن ظاهر زیبا و بی نقص پارکت چوبی به دلیل اینکه طبیعی هستند و برگرفته از دل طبیعت هستند با شرایط محیطی سازگاری بیشتری دارند؛ سطح آنها مثل انواع کفپوش های سرامیکی سرد و ازاردهنده نیست، با محیط زیست سازگار است و رها سازی آنها به محیط زیست آسیب نمی زند. به طور کلی چوب های درخت راش، چوب درخت بلوط، چوب درخت گردو، چوب درخت افرا، چوب درخت زبان گنجشک برای ساخت پارکت مورد استفاده قرار می گیرد. انتخاب نوع چوب می تواند در ویژگی ها و همین طور قیمت آن تأثیر داشته باشد.

به طور کلی نمونه های اولیه پارکت شامل قطعاتی بودند که به کمک چسب نصب می شد. اما این روزها انواع کلیکی آن روانه بازار شده اند که بسیار راحتتر و کم دردسرتر نصب می شوند.

ویژگی های پارکت چوبی

تاریخچه پارکت چوبی چیست ؟

با این که پاركت چوبي امروزه محبوبیت چشم گیری میان مردم دارند و از آن ها در خانه های مدرن و جدید بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، پارکت ها پیشینه و  تاریخچه ای کهنی دارند. از اولین بار که از چوب به عنوان کفپوش برای پوشاندن کف خانه ها استفاده شد 326 سال می گذرد!

هر چه پارکت ها محبوبیت بیشتری بین مردم پیدا کردند، ظاهری مجلل و شیک تری پیدا کردند. خیلی زود پس از آغاز به کار این کفپوش های چوبی، طرح های پیچیده تری از آن ها به وجود آمد و نصب پارکت ها به کاری تبدیل شد که فقط متخصصان ماهر می توانستند آن را انجام دهند، همین امر باعث شد که این کفپوش های چوبی به یکی از مجلل ترین و زیبا ترین کفپوش هایی تبدیل شوند که در خانه ها و عمارت های گران قیمت و کاخ های افراد ثروتمند مورد استفاده قرار می گرفت.

تاریخ به کار گیری چوب به عنوان کفپوش به زمان 1693 میلادی و در کشور فرانسه بر می گردد، تا قبل از آن از سنگ ها برای ساخت کف خانه ها استفاده می کردند ولی برای اولین بار در این تاریخ چوب به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار گرفت. کاخ ورسای فرانسه اولین مکانی بود که پارکت ها به صورت حرفه ای و زیبا در آن استفاده شدند.

چوب یکی از پرکاربردترین متریال‌ها در ساخت انواع کفپوش‌ها، از جمله پارکت است. پارکت چوبی از قطعات کوچک چوب طبیعی ساخته می‌شود که به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. چوب‌های مختلفی برای ساخت پارکت استفاده می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. برای خرید و دیدن محصولات پارکت لمینت میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

انواع چوب در تولید پارکت

بر اساس نوع چوب، پارکت‌ها را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

  • پارکت چوبی طبیعی: این نوع پارکت از چوب درختان مختلفی مانند بلوط، گردو، افرا و کاج ساخته می‌شود. پارکت چوبی طبیعی دارای زیبایی و دوام بالایی است، اما قیمت آن نیز نسبت به سایر انواع پارکت بالاتر است.
  • پارکت مهندسی شده: این نوع پارکت از چند لایه چوب ساخته می‌شود که با استفاده از رزین به یکدیگر متصل شده‌اند. پارکت مهندسی شده مقاومت بالایی در برابر رطوبت و ضربه دارد و قیمت آن نیز نسبت به پارکت چوبی طبیعی پایین‌تر است.

انواع چوب‌های طبیعی در تولید پارکت

برخی از محبوب‌ترین چوب‌های طبیعی که برای ساخت پارکت استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • بلوط: چوب بلوط دارای رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز است و مقاومت بالایی در برابر ضربه و سایش دارد.
  • گردو: چوب گردو دارای رنگ قهوه‌ای تیره و رگه‌های زیبایی است. این چوب بسیار بادوام و مقاوم در برابر رطوبت است.
  • افرا: چوب افرا دارای رنگ روشن و رگه‌های سفید است. این چوب بسیار نرم و راحت است.
  • کاج: چوب کاج دارای رنگ روشن و قیمت مناسبی است. این چوب برای فضاهای پر رفت و آمد مناسب نیست.

عوامل موثر در انتخاب چوب برای پارکت

در هنگام انتخاب چوب برای پارکت، عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود، از جمله:

  • رنگ و طرح: چوب پارکت باید با دکوراسیون داخلی فضای مورد نظر هماهنگی داشته باشد.
  • دوام: چوب پارکت باید در برابر ضربه، سایش و رطوبت مقاوم باشد.
  • قیمت: قیمت چوب پارکت با توجه به نوع چوب، کیفیت و ابعاد آن متفاوت است.
نمونه های پارکت چوبی

انواع پارکت های چوبی

انواع پارکت چیست ؟ پارکت های چوبی را می توان براساس روش ساخت و تعداد لایه های به کار گرفته شده در آن به سه دسته پارکت سه لایه، پارکت دو لایه و پارکت تک لایه تقسیم کرد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.

پارکت های تک لایه

پارکت های تک لایه نیز درواقع به روش پارکت های قدیمی از الوارهای چوب طبیعی ساخته می شوند. البته استفاده از این نوع از کفپوش ها به دلیل هدررفت مقدار زیادی چوب ضخیم باکیفیت به لحاظ زیست محیطی توصیه نمی شوند.

انواع پارکت چوبی

برای خرید فوم سایلنت و دیدن محصولات میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

پارکت چوبی دو لایه

این پارکت ها از دو لایه چوب تشکیل شده که معمولا لایه زیرین از چوب سوزنی برگ می باشد و لایه بالایی چوب انتخابی می باشد که معمولا این نوع از پارکت ها ضخامت 10 تا 12 میلیمتری دارند و با پولیش نهایی و پوشش کامل لاک که در کارخانه روی آن انجام می شود آماده نصب می باشند و با چسب مخصوص نصب می گردند.

پارکت چوبی سه لایه

پارکت سه لایه که نام دیگر آنها پارکت های مهندسی شده است از اتصال سه لایه چوب ساخته می شوند و به همین دلیل دوام بیشتری هم دارند؛ البته در این نوع از پارکت ها لایه های زیرین از چوب نامرغوبتر استفاده می شود و تنها لایه رویی می باشد که کیفیت مطلوبی دارد. این پارکت ها از سه لایه چوب تشکیل شده است که دو لایه زیرین از چوب سوزنی برگ تشکیل شده و لایه رویی چوب انتخابی می باشد. ضخامت پارکت چوبی بین 14 تا 16 میلیمتر می باشد عرض ها بین 15 تا 21 سانتی متر و طول ها بین  1/80 تا 2/50 متر می باشد که با پوشش کامل لاک و پولیش های نهایی در کارخانه تولید می گردد.

انواع پارکت های چوبی

این مدل از پارکت ها که تنوع مختلفی دارد در حال حاضر از رایج ترین مدل های استفاده شده می باشد، به این صورت که در لایه رویی با چوب انتخابی از 2 یا 3 قطعه چوب هم عرض و با طول های متفاوت استفاده می شود که تنوع بی نظیری را ایجاد می کند. همچنین در گونه دیگری از این مدل جهت لایه اصلی رویی چوب انتخابی ، از یک قطعه چوب استفاده می شود.

نصب پارکت

پارکت های سنتی و قدیمی را معمولا با چسب های مخصوصی به کف اتاق می چسباندند. این روش یک روش دائمی برای نصب پارکت ها محسوب می شود و بسیار بادوام است. اما با این حال هم به زیرسازی خوبی احتیاج دارد و هم ریخت و پاش های فراوانی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله نحوه نصب پارکت مراجعه کنید.

کفپوش های چوبی مدرن معمولاً با استفاده از زبانه ها و شیار هایی که در لبه های آن ها قرار دارند و یا سیستم قفل نر و مادگی که به آن کلیک گفته می شوند نصب می گردند. این طرح های نوین کفپوش به هر صاحب خانه اجازه می دهد کفپوش های خود را بدون نیاز به چسب یا متخصصان حرفه ای به راحتی نصب کنند.

نحوه نصب پارکت چوبی

مزیت پارکت چیست؟

  • مزیت نصب پارکتهای چوبی مدرن که به صورت کلیک می باشند، استفاده ی مجدد از پارکتها است. به صورتی که اگر قصد برداشتن کفپوش های چوبی تان را داشتید می توانید به راحتی آن را را از یک دیگر جدا کنید و در قسمت دیگری از خانه مورد استفاده قرار بدهید. می توانید این کفپوش های چوبی را دو تا سه بار پس از اولین نصب باز کرده و در مکانی دیگر قرار بدهید.
  • از دیگر مزیت های پارکتهای مدرن سرعت نصب آن ها می باشد، نصب پارکتهای قدیمی زمان زیادی را می گرفت و پس از نصب باید ساب و پولیش می شدند. این فرایند در کفپوش های چوبی جدید تسهیل شده است و بلافاصله پس از نصب می توانید از فضای خانه استفاده کنید و لوازم و اثباب تان را بچینید.
  • پارکت های چوبی هم بسیار زیبا هستند و هم احساس صمیمت و گرما را به فضا منتقل می کنند به همین دلیل خرید پارکت چوبی می توانند یک انتخاب ایده آل برای بخش های مختلف منزل باشند.
  • پارکت های چوبی عایق حرارتی هستند و به همین دلیل سطح سردی ندارند. این موضوع در فصول سرد سال اهمیت بیشتری پیدا می کند.

برای ترمیم کاغذ دیواری و روش های آن بر روی آن کلیک کنید.

انتخاب پارکت چوبی

مهمترین معیار انتخاب هر یک از انواع پارکت چوبی با توجه به سختی و مقاومت آن می باشد و البته هر کدام از انواع پارکت چوبی از نظر درجه سختی با یکدیگر متفاوت هستند و این به محل رشد، نوع و جنس خاک که در رشد درخت استفاده شده است ارتباط دارد.

اگر قصد استفاده از پارکت چوبی برای مکان های پر رفت و آمد را دارید باید از یکی از انواع پارکت چوبی که مقاومت و سختی زیادی در مقابل هر گونه ضربه را دارد انتخاب کنید. به عنوان مثال پارکت تهیه شده از چوب افرا بالاترین مقاومت را دارد همچنین این دسته از پارکت ها در برابر تغییرات رنگ نیز بسیار مقاومند. این درحالیست که پارکت درخت کاج بافتی نرم و شکننده دارد. پارکت های تهیه شده از درخت زبان گنجشک در برابر خراش مقاومت بیشتری دارند.

نحوه انتخاب پارکت های چوبی

انتخاب رنگ پارکت چوبی

پارکت ها بیشتر در رنگ های طبیعی چوب مورد استفاده قرار می گیرند، اما گر دوست دارید رنگ های متفاوتی را به کار ببرید ما به شما پیشنهاد می کنیم که از پارکت لمینت های روشنی مانند پارکت ‌سفید و پارکت‌ طوسی استفاده کنید. رنگ روشن این پارکت ها باعث می شود که محیط اتاق دلباز و بزرگ تر از اندازه ی واقعی خود به نظر برسد.

پارکت ‌لمینت طلایی نیز برای خانه هایی با دکوراسیون کلاسیک و حتی مینیمال مناسب است و فضایی گرم و صمیمی ایجاد می کند. در دکوراسیون مینیمال وجود پارکت های طلایی گرما و زیبایی فوق العاده ای به ارمغان می آورد.

رنگ انتخابی شما برای این محصول می تواند یک اتاق را کوچک تر، بزرگ تر، باریک تر، پهن تر، تاریک تر، روشن تر و یا گرم تر نشان دهد. پارکت با رنگ کرم و بژ متمایل به زرد مکان های کم نور را روشن تر و شاد تر می کند و انواع تیره فضا را کوچکتر و دلگیرتر جلوه می دهند.

انتخاب رنگ پارکت چوبی

در این بین برخی از رنگ های پارکت پرطرفدارتر هستند. مثلاً پارکت فندقی از آن دسته از پارکت هاست. این رنگ جزء رنگ های گرم محسوب می شود و فضایی دوستانه و صمیمی ایجاد می کند. پارکت با رنگ قهوه ای حس ارتباط با طبیعت را ایجاد کرده و با مبلمان و دکوراسیون روشن زیباتر خواهد بود. این محصول با رنگ بژ متمایل به سفید حس جدید بودن، نو آوری و پاکیزگی را به وجود آورده و فضا را روشن می کند. پارکت با رنگ خاکستری تیره خنثی، شیک، مدرن و آرامش بخش است. به طور کلی رنگ فندقی با اغلب رنگ ها خوب هماهنگ می شود و به همین دلیل است که تقاضا برای آن بالاست.

مکان مناسب نصب پارکت

تقریبا در بسیاری از اماکن می توانیم از پارکت استفاده کنیم البته شرط اول آن این است که آن محیط عاری از هر گونه نم و رطوبت باشد. البته به یاد داشته باشید که تقریباً اغلب پارکت ها در دکوراسیون کلاسیک قابل استفاده هستند.

اگر تصمیم دارید از پارکت چوبی استفاده کنید به جنس چوب آن دقت داشته باشید. مثلاً اگر برای مکان های پر رفت و آمد می خواهید از آن استفاده کنید سعی کنید از پارکت چوبی استفاده کنید که از چوب درختی تهیه شده باشد که مقاومت خوبی در برابر هر گونه ضربه ای را داشته باشد. یا اگر قرار است از آن در فضاهای نورگیر استفاده کنید به سراغ انواعی بروید که مقاوم در برابر تغییر رنگ باشند.

پارکت های چوبی را عمدتاً در فضاهای لوکس و لاکچری به کار می گیرند. درواقع به دلیل بالا بودن قیمت این نوع از کفپوش ها شاید استفاده از آن در کاربردهای معمولی تر مقرون به صرفه نباشد. در چنین شرایطی استفاده از انواع پارکت لمینت گزینه هوشمندانه تری محسوب می شود.

مکان مناسب نصب پارکت

روش های مراقبت از پارکت چیست ؟

پارکت تمام چوب گرچه یکی از زیباترین و بادوام ترین انواع کفپوش محسوب می شوند اما نگهداری از آنها نیز می تواند در تعیین عمر مفید آنها بشدت تآثیر بگذارد. پارکت ها به آب و رطوبت حساس هستند و وسایل زبر و نوک تیز بشدت می تواند به سطح آنها آسیب وارد کند. پس چه کنیم که از زیبایی های کفپوش چوبیمان تا حداکثر استفاده را ببریم؟ در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

  • از مواد شیمیایی برای نظافت پارکت چوبی استفاده نکنید .
  • استفاده از اسپری مخصوص برای تمیز کردن پارکت چوبی گزینه خوبی است .
  •  بخارشوی انتخاب خوبی برای تمیز کردن پارکت ها نیست.
  • از قرار دادن مستقیم اجسام سنگین بدون محافظ و پایه چرخ دار بر روی هر نوع پارکتی خودداری کنید.
  • از کفش های راحتی و سبک بر روی پارکت چوبی استفاده کنید تا از خراشیدگی آن پیشگیری شود.
  • در صورتی که مایعات یا مواد غذایی بر روی پارکت چوبی ریخت بلافاصله آن را با دستمال تمیز کنید.
  • از ایجاد هر گونه رطوبت در پارکت چوبی ممانعت کنید. در صورت وجود رطوبت طولانی مدت در این نوع پارکت باعث ایجاد کپک شده و در نهایت پارکت دچار پوسیدگی می گردد.
  • در صورت وجود گرد و غبار هرگز برای تمیز کردن آن از دستمال مرطوب استفاده نکنید بلکه به کمک جارو برقی می توانید این کار را بسادگی انجام دهید.
نحوه تمیز کردن پارکت چوبی

قیمت پارکت تمام چوب

قیمت پارکت چوبی در بازار کاملا متفاوت و مختلف بوده و اصولا قیمت این نوع پارکت که از چوب درخت تهیه می شود با در نظر گرفتن نوع و جنس و کیفیت چوب و میزان مقاومتی که در برابر هر ضربه ای دارد برآورد می شود.

بعضی از مشتریان ما مستقیما به شرکت دکورچوب مراجعه می کنند و با بررسی استندهای مختلف پارکت چوبی یکی از انواع آن را که با سایر قسمت های منزل و مخصوصا مبلمان ها قابل ست شدن است را انتخاب و تهیه می کنند.

در صورتی که شما هم به دنبال پارکت چوبی هستید و نمی دانید کدام یک از انواع پارکت چوبی برای تان مناسب تر است می توانید مثل سایر مشتریان ما به صورت تلفنی و یا حضوری از خدمات مشاوره رایگان طراحی دکوراسیون داخلی منزل بهره مند گردید.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی این سؤال پرداختیم که بالاخره پارکت چیست و استفاده از آن چه مزایا و معایبی دارد. به طور کلی پارکت ها به این دلیل که عناصری اقتباس شده از طبیعت هستند معایب سایر کفپوش ها را ندارند اما با این حال برای بهره مندی طولانی تر از زیبایی های آنها لازم است نکاتی را در نظر بگیریم که در این مطلب به بررسی این موارد نیز پرداختیم.

امیدوارم از مطالعه این راهنما لذت برده باشید.

5/5 - (7 امتیاز)

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من