فهرست مطالب

نحوه تمیز کردن کابینت های مختلف

نبشی هوم لوکس (home lux) 5 سانت کد 101-405

فهرست مطالب

کابینت های آشپزخانه نقطه کانونی آشپزخانه ها هستند و نقش بسزایی در زیبایی و دکوراسیون آشپزخانه ایفا می کنند. به همین دلیل باید در خرید و انتخاب رنگ و جنس آن دقت لازم را داشته باشید. اما این تمام ماجرا نیست. اگر گرانترین لمینت ها را بخرید اما وقت کافی یادگیری روش های درست نگهداری از آن نکنید زیبایی آشپزخانه یتان عمر چندانی نخواهد داشت.

نحوه تمیز کردن انواع کابینت

کابینت ها در انواع و اقسام جنس و طرح در بازار موجود هستند. هر یک از انواع کابینت زیبایی خاص خود را داشته و بر دیگری برتری ندارد. درواقع یکی از اصلی ترین دلایل خرید و انتخاب نوع خاصی از کابینت اغلب سبک دکوراسیون و سلیقه خریدار است. اما هر قدر هم که کابینت هایتان زیبا و دوست داشتنی به نظر برسند پس از مدتی به دلیل پخت و پزهای مکرر و شرایط خاص آشپزخانه آلوده و نازیبا خواهند شد. در این مواقع است که لزوم یک تمیزکاری حرفه ای احساس می شود. روش تمیزکاری که ضمن برگرداندن زیبایی کابینت ها آسیب های سطحی بر روی آنها ایجاد نکند.

نحوه تمیز کردن انواع مختلف کابینت ها با توجه به مواد اولیه که از آن تهیه می شوند می تواند متفاوت باشد. بنابراین شما نمی توانید همان رفتاری که با کابینت های فلزی دارید با کابینت چوبی هم داشته باشید. چون اگر با مواد شوینده قوی این کار انجام دهید قطعا به کابینت های چوبی آسیب جدی وارد می کنید و از زیبایی آن بشدت خواهید کاست. به همین دلیل در ادامه با روش های نگهداری صحیح از انواع کابینت ها آشنا خواهیم شد.

حتما بخوانید: رنگ کابینت آشپزخانه 

نگهداری از کابینت چوبی

کابینت چوبی به دلیل نوع مواد اولیه ای که از آن تهیه می شوند و به دلیل پخت و پز مداوم در فضای آشپزخانه مستعد جذب آلودگی هستند. به منظور تمیز کردن کابینت های چوبی بهتر است نصف لیوان آب گرم ونصف لیوان سرکه سفید را با هم مخلوط نمائید. سپس از این محلول روی دستمال میکروفایبر اسپری کرده و بخش هایی از کابینت را که نیاز است با آن تمیز کنید. فقط دقت داشته باشید از آب بیش از حد برای تمیز کردن استفاده نکنید.

نحوه تمیز کردن کابینت های MDF

کابینت های ام دی افی از تنوع طرح و رنگ خوبی برخوردار هستند اما اگر بخوبی مراقب آنها نباشید شاید دچار دردسر شوید. به منظور تمیز کردن سطح کابینت از چربی و آلودگی بهتر است از انواع شوینده های ملایم استفاده کنید به این دلیل که شوینده های قوی ممکن است به رنگ و زیبایی کابینت آسیب بزند. انواع سفیدکننده ها، سرکه و انواع شوینده هایی که حاوی آمونیوم و الکل هستند می توانند به سطح کابینت ام دی افی آسیب بزنند.

کابینت های دارای روکش رنگ

کابینت های نقاشی شده را نمی توان با هر نوع ماده شوینده ای تمیز کرد و حتما باید برای این کار، از تمیزکننده های ملایم استفاده کنید و بلافاصله با دستمال مرطوب روی همه قسمت های آن را خشک کنید. اگر شما از پاک کننده های قوی با درصد بالایی از مواد شیمیایی استفاده کنید می تواند باعث کنده شدن و خراب شدن رنگ کابینت شود و به جای تمیز کردن آن به زیبایی آن لطمه وارد کند. برای کابینت های فلزی که رنگ شده اند می توانید سرکه سفید و چند قطره مایع ظرف شویی را مخلوط کنید و کابینت را تمیز کنید و در کنار آن هم می توانید در صورت لزوم از الکل هم کمک بگیرید. حتما برای کنترل میزان مصرف مواد ترکیبی که حاضر کرده اید از بطری اسپری دار استفاده کنید و خوب است برای راحتی کارتان در صورتی که مواد بطری شیشه پاکن تان تمام شد آن را دور نیندازید و برای اینکار آن را نگهدارید.

نگهداری از کابینت PVC

جنس PVC از جمله مقاوم ترین انواع مواد اولیه به کار رفته در آشپزخانه می باشد. پی وی سی کاملاً در برابر آب مقاوم هستند و برخلاف سایر کابینت ها در هنگام تماس با آب پوسته پوسته نمی شوند. همچنین، تمیز کردن آن بسیار ساده بوده و نیاز به مراقبت های کمتری دارد. به همین دلیل از کابینت های PVC اغلب در زیرسینک ظرف شویی که در معرض رسیدن رطوبت قرار دارد مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر آن کابینت های PVC در برابر مواد اسیدی و قلیایی نیز از مقاومت بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل می توان از طیف گسترده ای از مواد شوینده برای تمیز کردن آن استفاده کرد.

تمیز کردن کابینت ممبران

تمیز کردن کابینت ممبران دارای چند مرحله است؛ برای تمیز کردن کابینت ممبران می توان به روش های معمولی نظافت که شامل گرد گیری، شست و شوی با مایع ظرفشویی، آبکشی با آب گرم و در آخر خشک کردن با پارچه ای نرم می باشد بسنده کرد. همچنین می توان برای تمیز کردن اصولی تر آن که به طور خاص لکه های عمیق جرم و چربی ها را از بین می برد. بدین منظور سرکه و آب را ترکیب کرده و بر روی پارچه اسپری می کنیم و روی کابینت می کشیم. درصورتیکه لکه ای همچنان چسبناک ماند می توان با سرکه به صورت مستقیم آن را تمیز کرد. سپس در آخرین مرحله نیز همراه با آب گرم دستمال کشیده و در آخر با دستمالی نرم آن را خشک می کنیم. برای تمیز کردن لکه های سخت و لجباز ترکیبی از سرکه و جوش شیرین را تهیه کنید. از این ترکیب خمیری تهیه کنید. سپس آن را بر روی لکه های مورد نظر می مالیم. پس از گذشت ۵ دقیقه محل را با آب گرم می شوییم و سپس خشک می کنیم.

تمیز کردن کابینت هایگلاس

کابینت های هایگلاس برخلاف سایر انواع کابینت گرد و غبار کمتری جذب می کند اما با این حال امکان ماندن لکه های حاصل از اثر انگشت بر روی آن بسیار بالاست. به یاد داشته باشید که باقی ماندن اثر انگشت بر روی کابینت های هایگلاس کاملاً به رنگ آن بستگی دارد. انواع تیره تر بیشتر از انواع سفید و روشن در معرض این مشکل قرار دارند. اگرچه نحوه تمیز کردن کابینت هایگلاس بسادگی صورت می گیرد. می توان به کمک یک دستمال مرطوب آنها را تمیز و براق کرد.

نحوه تمیز کردن کابینت فلزی

کابینت های فلزی اگرچه این روزها طرفداران زیادی ندارد اما بدلیل قیمت پایین هنوز هم در محیط های کارگاهی و منازل به کار گرفته می شوند. کابینت های فلزی در معرض زنگزدگی و باقی ماندن لک های حاصل از اثر انگشت هستند. نحوه تمیز کردن کابینت های فلزی به این صورت است که می توان از اسپری های چندمنظوره و یا اسپری های مخصوص سطوح فلزی استفاده کرد.

نظافت کابینت های سیاه و تیره

ممکن است شما با توجه به سبک دکوراسیون منزل تان قصد استفاده از کابینت های تیره و مشکی را دارید و پس از نصب بر عکس آنچه تصور می کردید و انتظاری که از آن داشتید متوجه می شوید کثیفی و چربی های جمع شده بر روی سطح به خوبی خودشان را نشان می دهند و به همین دلیل کابینت های رنگ تیره را هم باید در بازه زمانی کوتاه تمیز کنید، حتی ممکن است پس از تمیز کردن کابینت رنگ تیره، همچنان جای لکه های آب بر روی سطح آن کاملا شخص باشد و برای این منظور حتما بعد از تمیز کردن سطح روی کابینت هایی که رنگ تیره دارند را با یک دستمال نخی و یا دستمال میکرو فیبر خشک کنید. حتما سعی کنید سطح روی آن را کاملا خشک کنید تا دیگر خبری از لکه های آب نباشد.

حتما بخوانید: کابینت تیره انتخابی جذاب برای آشپزخانه های بزرگ، چگونه رنگ های تیره کابینت را با وسایل آشپزخانه ست کنیم؟

البته خاصیت رنگ های تیره به شکلی است که به محض جمع شدن ذره ای گرد و غبار بر روی سطح آنها سریع یه چشم می آیند و حس چندان خوشایندی در شما قطعا ایجاد نمی کند مخصوصا اینکه این اتفاق برای کابینت های سیاه زیاد می افتاد و لازم است تا به طور روزانه و حداکثر هفتگی سطح روی آن را با یک دستمال نخی خشک غبار روبی کنید که این کار وقت زیادی هم نمی گیرد و به تمیزی و زیبایی آشپزخانه که نظافت آن برای هر منزلی ضروری است کمک زیادی خواهد کرد.

تمیز نگهداشتن کابینت سفید

همان طور که می دانید استفاده از رنگ های روشن به هر فضایی عمق می دهند و به وسیع تر نشان دادن آن کمک زیادی می کنند و کابینت سفید در عین سادگی نیز علاوه بر زیبایی خاصی که به هر آشپزخانه ای می دهد آن را بزرگتر هم نشان می دهد و تا موقعی که کابینت های سفید، تر و تمیز باشند این جذابیت همچنان پا برجا است اما کافی است کمی لطمه و خراش و یا جای اثر انگشت تان بر روی در کابینت بیفتد، پس از آن خواهید دید که از دورترین نقطه منزل تان به شدت قابل رویت است و نمی توانید به راحتی از کنار این موضوع بگذرید و به زیبایی منزل تان به نوعی لطمه می زند در نتیجه برای حفظ و تداوم این زیبایی کابینت های رنگ سفید را مثل کابینت سیاه باید به طور مداوم تمیز کنید و در صورتی که کابینت های آشپزخانه تان فلزی باشند در صورتی که دچار خراشیدگی و یا رنگ پریدگی شد باید سریع برای رنگ آمیزی آن بخش اقدام کنید.

توصیه اکید ما به شما این است که در زمان کار در آشپزخانه مراقب باشید تا چنین اتفاقی نیفتد اما از آنجایی که در آینده احتمال چنین رخدادی قطعی است حتما از شخصی که کابینت های منزل تان را ساخته است بخواهید تا رنگ سفیدی که مناسب برای کابینت های تان است را به شما معرفی کنید تا از آن برای کار لکه گیری و رفع عیوب احتمالی استفاده کنید و در کنار آن به طور روزانه حتما سطح روی آن را با دستمال مرطوب تمیز کنید.

تمیز نگهداشتن لمینت کابینت

راحت ترین کار برای تمیز کردن سطح روی لمینت کابینت این است که از پاک کننده چند منظوره و یا سرکه سفید رقیق شده در آب استفاده کنید که برای این کار ابتدا باید سطح کابینت را با مواد پاک کننده شستشو دهید و پس از آن با یک دستمال نخی تمیز سطح روی آن را خشک کنید. سطح روی کابینت را با یک تمیز کننده ضد باکتری یا محلول سفید کننده، کاملا ضد عفونی کنید و برای تهیه آن، 1 قاشق غذا خوری محلول سفید کننده را در 1 لیتر آب مخلوط کنید.

البته علاوه بر سطوح باید به نظافت درزهای بین کابینت هم توجه ویژه ای داشته باشید و از یک برس نرم کمک بگیرید و هرگز از اسکاچ های زیر و خشن و همچنین سیم ظرفشویی هیچ وقت استفاده نکنید، در صورتی که بر روی لمینت های کابینت لکه های قدیمی زیاد است می توانید از ترکیب جوش شیرین و آب استفاده کنید و یا به جای آن از یک پارچه نخی آغشته شده به سرکه یا آب لیمو برای برطرف کردن آنها استفاده کنید.

حتما بخوانید: درهای کابینت و انواع آن، کدام درب ها مناسب فضای آشپزخانه ی شما می باشد؟

چگونه دستگیره کابینت را تمیز نگهداریم

هر چقدر که خانم ها اهل نظافت باشند و کابینت های آشپزخانه را هر روز تمیز کنند باز محال است که دستگیره های کابینت ها در زمان پخت و پز در معرض جذب چربی محیط قرار نگیرند و حتی بیشتر از سایر قسمت ها کابینت، چربی دور دستگیره ها دیده می شود، چرا که در زمان کار و پخت غذا چندین بار شما مجبور به مراجعه به کابینت های مختلف هستید و این غیر ممکن است که دست های تان چرب یا آغشته با ادویه های خاص نشده باشد و در ضمن باز و بسته کردن کابینت دستگیره چرب نشده باشد.

می توانید برای پاک کردن چربی از دور دستگیره ها از یک مسواک و یا یک برس نرم برای پاک کردن هر نوع کثیفی و چربی استفاده کنید و سایر قسمت های در دسترس را که به راحتی امکان تمیز کردن آنها میسر است را با دستمال تمیز کنید. همچنین می توانید از این روش برای تمیز کردن کابینت های طرح دار و منبت کاری شده هم استفاده کنید و به راحتی آن را تمیز کنید.

جمع بندی

بنابراین با توجه به آنچه گفته شد شما می توانید حتی بدون نیاز به مواد شوینده شیمیایی با طبیعی ترین و خالص ترین مواد تمیز کننده چون سرکه سفید خانگی به همراه آب یک تمیز کننده طبیعی خوب و سالم و بدون هیچ ضرری برای سلامتی ریه های تان تولید کنید و همینطور می توانید در کنار آن از جوش شیرین هم استفاده کنید و یک تمیز کننده قوی و عالی را بسازید و به جنگ چربی ها بروید تا زیبایی را برای همیشه در منزل تان ماندگار کنید.

امیدوارم از مطالعه این راهنما لذت برده باشید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

1 دیدگاه در “نحوه تمیز کردن کابینت های مختلف

  1. قالیشویی گفت:

    مطب فوق بسیار آموزنده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من