فهرست مطالب

دکوراسیون داخلی منزل و هرآنچه باید درباره آن بدانید

دکوراسیون داخلی منزل و هرآنچه باید درباره آن بدانید

فهرست مطالب

اهمیت موضوع دکوراسیون داخلی این روزها بر کسی پوشیده نیست و تقریباً همه افراد بارها در طول زندگی خود به طرق مختلف با این مفهوم دست و پنجه نرم کرده اند. یکی از اصولی ترین روش ها برای ایجاد یک دکوراسیون داخلی منزل مشاوره گرفتن از طراحان داخلی و افراد فعال در این حوزه است. اما از آنجائیکه همه افراد توانایی تأمین مالی استخدام یک طراح داخلی را ندارند ممکن است خود به شخصه دست به کار شوند. کاری که ممکن است نتیجه آن قابل قبول یا خارج از تحمل باشد. میزان موفقیت فرد در به سرانجام رساندن یک پروژه دکوراسیون داخلی بستگی به رعایت اصول و مقرراتی دارد که در ادامه سعی داریم به بررسی مهم ترین آنها بپردازیم.

نکات چیدمان داخلی منزل

دکوراسیون داخلی چیست؟

طراحی و دکوراسیون داخلی هنر و علم ارتقاء کیفییت فضای داخلی به منظور دستیابی به محیطی سالم تر، کاربردی تر و زیباتر می‌باشد. تقلیل دکوراسیون داخلی به تزئیناتی سطحی مانند پتینه کاری، گچبری و رنگ آمیزی نگاهی سطحی نگرانه و غیر واقع بینانه به این رشته است. گرچه زینت دادن به فضا از طرق مختلف، در دیدرس ترین و واضح ترین نتیجه‎ ی دکوراسیون داخلی یک فضا است، ولیکن یک متخصص دکوراسیون داخلی علاوه بر این لایه‌های سطحی مسائل کاربردی و تخصصی تر دیگری را درجهت افزایش هرچه بیشتر کیفیت یک فضا -از جهات مختلف- را در نظر می‌گیرد.

پس نتیجه می گیریم که طراحی و دکوراسیون داخلی اعم از دکوراسیون منزل و یا هر محیط دیگر اعم از فضاهای اداری تجاری و… شامل تحول و بهبود یک فضای داخلی از جهت زیبایی ، عملکردی و روانی می‌شود.

مهارت‌های لازم برای طراحی دکوراسیون داخلی

با مطالعه مطالبی که در ادامه بیان می کنیم، علاوه بر دانستن مهارت‌های لازم برای طراحی دکوراسیون داخلی می‌توانیم به سؤال ” دکوراسیون داخلی شامل چه چیزهایی می‌شود ” نیز پاسخ دهیم. در ادامه بررسی می‌کنیم که این مسائل شامل چه مواردی هستند:

1. روابط پلان/ کاربری فضا

این مسأله که بیش از سایر موارد، متوجه جنبه‌ی معماری فضا می‌شود، بیش از هر چیز دیگری دانش و درک معماری طراح را مورد چالش قرار می‌دهد. یک طراح خوب می‌بایست به اصول طراحی پلان معماری مسلط باشد و بتواند نتیجه‌ی رفتاری-کاربردی هر تغییر در جزییات پلان را پیش بینی کرده و بهبود ببخشد. مثلا یک طراح  داخلی باید بداند که وجود یا عدم وجود دیوار در یک فضا، چه تاثیری در نحوه‌ی حرکت و رفت و آمد کاربران، ایجاد آسایش یا  صلب آن و همین طور دید به سایر قسمت‌خواهد داشت. همینطور، برای یک طراح داخلی لازم است که بداند که چه پلانی، امکان بهترین چینش مبلمان برای آن فضا را فراهم خواهد کرد تا بتواند از ایجاد پرتی در فضا و همینطور چیدمان نامناسب اجتناب کند. علاوه بر این دانستن استاندار‌های معمول و منطقی معماری و همینطور توانایی تعریف یک استاندارد شخصی سازی شده‌ی جدید برای فضا یا کاربری خاص، باید در لیست توانایی‌های لازم برای یک طراح داخلی قرار بگیرد.

روابط پلان کاربری فضا

2. دانش ترکیب رنگ، ایجاد هارمونی

وقتی کار به طراح خبره سپرده شود، نتیجه‌ی آن ترکیبی هارمونیک، متعادل، متنوع و چشم نواز از رنگ‌ها، فرم ها و بافت ها خواهد بود. یک طراح بخوبی می‌داند که چطور از یک نواختی بصری جلوگیری کند و در عین حال، چشم شما را تا اندازه ای در فضا بچرخاند که از آشفتگی دیداری شما نیز جلوگیری کند. تمام این‌ها با تسلط بر مبحث توانایی ترکیب رنگ‌ها و بافت‌ها به منظور ایجاد یک فضای هارمونیک صورت می‌پذیرد.

دانش ترکیب رنگ، ایجاد هارمونی

بیشتر بخوانید: دکوراسیون اتاق نوزاد | جدیدترین مدل های دکوراسیون اتاق نوزاد

3. دانش کلی سازه ای

مسلماً از یک طراح داخلی انتظار نمی‌رود که داری توانایی محاسبه‌ی سازه ای باشد. ولی لازم است که بتواند به صورت تجربی و حسی حدس بزند که برای مثال، تخریب یک طاق یا دیوار در یک خانه‌ی قدیمی‌ می‌تواند به استحکام و سازه‌ی آن بنا لطمه بزند یا خیر.

4. آگاهی به تاثیر پذیری روان، روابط اجتماعی انسان‌ها از محیط

محیط ما به طور مستقیم و غیر مستقیم بر روان و رفتار ما تاثیر  می‌گذارد. همه‌ی ما تجربه کرده ایم که از فضاهایی احسا غم، رخوت یا خشم گرفته ایم. همینطور بالعکس، فضاهایی هم موجب شادی و آرامش ما شده اند. مسلما این تأثیرات اتفاقی نیستند و در نتیجه‌ی تاثیر پذیری ما از کیفیت ساختار محیط ایجاد می‌شوند. اما دکوراسیون داخلی چه در روابط اجتماعی انسان ‌ها می‌تواند داشته باشد؟

یک اتاق پذیرایی را فرض کنید که در آن چیدمان دکوراسیون داخلی به گونه ای هست که مبل ها در جهات مختلفی چیده شده اند. تعدادی از مبل ها روبروی هم قرار دارند و یکی از مبل ها به سمت پنجره است. افرادی که بر روی مبل‌ های روبروی هم می‌نشینند به دلیل تماس چشمی غیر قابل اجتناب، تعامل بیشتری باهم برقرار خواهند کرد. در عین حال، فردی که بر روی مبل روبروی پنجره نشسته است به دلیل تماس چشمی محدود، فرصت کمتری برای ایجاد تعامل با افراد دیگر را خواهد داشت.

آگاهی به تاثیر پذیری روان، روابط اجتماعی انسان‌ها از محیط

در مثال دیگر یک اداره را تصور کنید که در آن اتاق ها، با دیوار از یک دیگر جدا شده اند. کارمندان چنین اداره‌ای امکان برقرای تعامل و معاشرت با سایر همکاران خود را نخواهند داشت و از اتفاقات بیرون اتاق بی اطلاع خواهند ماند. در همین اداره، برداشتن دیوار و جایگزینی پارتیشن‌های شیشه ای، سبب تعامل چندین برابری کارمندان آن اداره خواهد شد.

آگاهی به تاثیر پذیری روان، روابط اجتماعی انسان‌ها از محیط

5. تسلط داشتن بر مبحث نور

آگاهی و تسلط کافی بر مبحث نور طبیعی و مصنوعی، نحوه‌ی ورود نور خورشید به فضای داخلی درجهات، فصل‌ها و ساعات مختف، و همچنین چگونگی عملکرد انواع منابع نور مصنوعی در فضای داخلی از الزامات کار در عرصه‌ی دکوراسیون داخلی می‌باشد.

تسلط داشتن بر مبحث نور

6. آگاهی به بازار و متریال روز داخلی و خارجی

یک طراح داخلی می‌بایست همواره از آخرین تولیدات و تکنولوژی مربوط به مصالح و دکوراسیون داخلی مطلع باشد تا  اینکه بتواند با به صرفه ترین هزینه، بهترین طراحی دکوراسیون داخلی را برای کارفرما اجرا نماید.

طراحی و دکوراسیون داخلی اعم از دکوراسیون منزل و یا هر محیط دیگر اعم از فضاهای اداری تجاری و… شامل تحول و بهبود یک فضای داخلی از جهت زیبایی ، عملکردی و روانی می‌شود.

اصول دکوراسیون داخلی

تعریف کردن یک اصول ثابت و مدون برای طراحی دکوراسیون داخلی ، کار چندان دقیقی بنظر نمی‌رسد. در حیطه‌ی طراحی و دکوراسیون داخلی ، بعضی مسائل به طور مستقیم به عملکرد فضا مربوط می‌شوند. شاید در این موارد بتوان با درصد بالاتری از قطعیت اصول خاصی را مورد بحث قرار داد. مثلاً اینکه فاصله‌ی بین کانتر آشپزخانه‌های خانگی  با سایر کابینت ها چقدر باشد تا عملکرد پخت و پز و آماده سازی غذا به راحتی انجام شود.

جالب است که این نکته را نیز مد نظر قرار دهیم که یک طراح می‌تواند با تغییر در اصول دکوراسیون داخلی‌، یک عملکرد ثابت و تعریف شده را نیز تغییر دهد. برای مثال، طراحی رستوران‌های سنتی با فوت کورت ها را مقایسه می‌کنیم. ادغام فضای نشستن مشتریان رستوران‌های مختلف با یک‌دیگر، و قرار گیری انواع رستوران‌ها دور تا دور آن فضا، نحوه‌ی خرید و سرو غذا را کاملا دگرگون کرده است. ولی به هرحال، نمی‌توان از اصول و قاعده به طور کلی چشم پوشی کرد و در طراحی دکوراسیون داخلی کاملا سلیقه ای و ساختار شکنانه عمل کرد.

نکته‌ی کلیدی این است که هر نوع طراحی دکوراسیون داخلی، می‌بایست که به یک ترکیب بندی صحیح از نظر عملکرد و معماری بدل شود. معیار و عیار سنجیدن این ترکیب بندی،وابسته به پایه ای ترین اصول طراحی‌‌‌ مانند ترکیب رنگ، فرم و هندسه و همین طور مسائل کاربردی و روانشناسی باز می‌گردد. به عبارتی وقتی قصد طراحی دکوراسیون داخلی را داریم، باید از خود بپرسیم که اصول ترکیب بندی رنگ و فرم، در همراهی با عملکرد فضا چگونه ما را به طراحی فضایی- مثلا با داشتن خاصیت هیجان برانگیز بودن- رهنمود می‌کنند؟

رنگها و فرم‌های هیجان بر انگیز کدام هستند؟ در یک فضا با خاصیت هیجان بر انگیز بودن چه رفتار‌هایی صورت می‌گیرد؟ نحوه‌ی سیرکولاسیون (حرکت، رفت و آمد) در این فضا چگونه است؟ پاسخ به این سؤالات می‌تواند خود تدوین کننده‌‌ی اصول طراحی و دکوراسیون داخلی آن فضا باشد.

به هرحال، طراحی دکوراسیون داخلی ، در بسیاری از موادر محدود به فضاهای رایجی مانند فضای منزل می‌شود که به‌ طور معمول کاربری تعریف شده و شناخته شده‌ای دارند. پس شاید بتوانیم در مورد تعدادی از اصول دکوراسیون منزل صحبتی داشته باشیم:

֎ طراحی و دکوراسیون داخلی تی-وی روم / طراحی TV room

تی وی روم یا همان فضای نشیمن خصوصی که معمولا در آن تلوزیونی قرار میگیرد، معمولا در قسمت دنج تر،خصوصی‌ترو تاریک تر خانه قرار داده می‌شود. فاصله‌ی مبل از تلوزیون، ارتباط مستقیمی با ابعاد تلوزتون شما دارد. این فاصله به دلیل عدم آزار چشم و فراهم کردن بهترین زاویه دید برای افراد رعایت میشود. تلوزیون نمی بایست جلوی پنجره قرار بگیرد. مبل‌های مورد استفاده در تی وی روم معمولا از نوع راحتی هستند. قرار دادن پاف ها در جلوی مبل، یا استفاده از مبلمانی که امکان دراز کشیدن روی آن‌ها وجود داشته باشد، از جمله انتخاب های مناسب برای tv-room هستند. در مقاله دکوراسیون پشت تلویزیون ایده های مختلفی برای اینکار معرفی کرده ایم.

طراحی و دکوراسیون داخلی تی-وی روم

֎ طراحی و دکوراسیون داخلی پذیرایی

پذیرایی یک خانه محل گرد هم آیی افرادیست که به منظور معاشرت و گذرادن اوقات خوشی در کنار هم جمع می‌شوند. چیدمان دکوراسیون داخلی در چنین فضایی باید هرچه بیشتر در جهت بهبود فراهم آوری شرایط این کاربری انجام شود. دکوراسیون اتاق پذیرایی باید تعامل پذیر باشد. به این معنی که تمام افراد حاضر در آن بتوانند به راحتی باهم تماس چشمی برقرار کنند تا تعامل و معاشرت به راحتی صورت پذیرد. به این منظور باید از قرار دادن مبل ها در زاویه‌ های نامناسب نسبت به سایر مبل‌ها اجتناب نموده، و حدالامکان مبل‌ها را در روبروی هم قرار داد. شکل گیری یک حلقه از مبلمان شرایط مطلوبی را جهت امکان ایجاد معاشرت و همچنین زیبایی ظاهری فراهم می‌کند. بهتر است که از قرار دادن تلوزیون در اتاق پذیرایی اجتناب نمود. چرا که روشن بودن تلوزیون در حضور مهمان، از تعامل مؤثر جلوگیری کرده و می‌تواند توهین به مهمان تلقی شود. فضای پذیرایی می‌بایست دلباز و دعوت کننده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله دکوراسیون پذیرایی مراجعه کنید.

طراحی و دکوراسیون داخلی پذیرایی

֎ طراحی و دکوراسیون داخلی اتاق خواب

شاید در گذشته اتاق خواب صرفا فضایی برای استراحت و خلوت بوده است. ولی امروزه و به ویژه پس گذراندن دوران کرونا، بسیاری از فعالیت ها به بستر مجازی منتقل شده است و به این ترتیب اتاق خواب بسیاری از افراد مبدل به اتاق کار آن‌ها نیز گشته است. شاید این مساله در برخی موارد آنچنان به اتاق ‌خواب والدین مربوط نشود، ولیکن اتاق های فرزندان را به طور مستقیم  تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین چیدمان دکوراسیون داخلی اتاق خواب در بسیاری از موارد، باید علاوه بر فراهم کردند یک فضای دنج، خصوصی و آرامش بخش، فضای مناسبی جهت قرار دادن شلف‌های کافی برای چیدن کتاب ها و همین طور میز کار  داشته باشد. نور پردازی اتاق خواب باید به گونه‌ای باشد که از روشنی و تاریکی بیش از حد جلوگیری شود.

طراحی و دکوراسیون داخلی اتاق خواب

همینطور، از لامپ‌هایی استفاده شود که در صورت روشن بودن، برای کسی که روی تخت خود دراز کشیده ایجاد خیرگی نکند. بهتر است برای روزمرگی، مطالعه؛ استراحت نورهایی مجزا، با رنگ وشدت و محل قرار گیری مناسب در نظر گرفته شوند. محل قرارگیری تخت، میز مطالعه، شلف ها و کمد ها باید به گونه ای باشد که حرکت در بین آنها به راحتی صورت پذیرد و بهترین جلوه‌ی بصری را ایجاد نماید. همینطور باید به نحوه‌ی ورود نور خورشید به داخل اتاق، برای چیدمان دکوراسیون داخلی به منظور بهترین بهره وری از آن توجه کرد. برای یادگیری اصول دکوراسیون اتاق خواب مقاله دکوراسیون اتاق خواب ساده و شیک را مطالعه کنید.

֎ اصول دکوراسیون داخلی آشپزخانه

یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده در چیدمان آشپزخانه، اصول مثل کار است. به این ترتیب که یخچال، گاز و سینک باید در سه رأس مثل نسبت به هم قرار بگیرند. اصل برای جلوگیری از خطر و حفظ ایمنی بیشتر افراد تعریف شده است.

اصول دکوراسیون داخلی آشپزخانه

طراحی کابینت های آشپزخانه بهتر است به گونه ای باشد که در عین به حداقل رساندن خطر، بیشترین تسهیل برای فرآیند پخت و پز در آشپزخانه ایجاد شود. مثلاً یخچال که شاید بیشترین مراجعه به آن در طول روز انجام می‌شود‌‌ بهتر از که نزدیک به قسمت ورودی آشپزخانه باشد تا هم دسترسی به آن راحت شود، و هم تا حد ممکن از قسمت های پر خطر آشپزخانه(مانند گاز) دور باشد. علاوه بر این مسأله، این کار تا حد زیادی از ورود کودکان به داخل آشپزخانه و در معرض خطر قرار گرفتن آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

بجای کاشی های بین کابینتی، می‌توان از اسلب های بزرگ سرامیکی و انواع دیوار پوش های شیشه  و سیقلی استفاده کرد تا میزان درزها به حداقل رسیده، و از تجمع چربی و دوده در آن‌ها جلوگیری شود.

برای طراحی کابینت های آشپزخانه میتوان از انواع تک رنگ و یا ترکیب رنگ‌ها استفاده کرد. برای جلوه‌ی بهتر کابینت ها می‌توان از اجرای نورپردازی مخفی در آن‌ها استفاده کرد.

اصول دکوراسیون داخلی آشپزخانه

֎ اصول دکوراسیون داخلی سرویس بهداشتی

رنگ بندی کاشی ها، استفاده از روشویی‌های زیبا، نورپردازی های مخفی و …، همه و همه از پارامترهای ایجاد زیبایی بصری در سرویس ها‌ی بهداشتی هستند. علاوه بر این‌ها استفاده از پارتیشن‌های شیشه ای در سرویس های بهداشتی، نه تنها می‌تواند نوع دیگری از جلوه‌ی بصری را ایجاد کند، بلکه می‌توانند نوعی حایل برای جلوگیری از انتقال رطوبت از محیط هایی‌که خیس تر هستند، به محیط‌های خشک تر بشود. می‌توان برای دکوراسیون سرویس‌های بهداشتی، از گیاهانی که رطوبت دوست هستند و نیاز به نور زیادی ندارند -مانند پتوس- استفاده کرد.

اصول دکوراسیون داخلی سرویس بهداشتی

اجزا و عناصر دکوراسیون داخلی چیست؟

اجزا و عناصر دکوراسیون داخلی از بعد فیزیکی شامل: رنگ، بافت، متریال ، فرم، نور، فضا و از بعد غیر فیزیکی شامل احساس و حواس انسانی  و همینطور رواشناسی محیطی/فردی/ اجتماعی میشود. هرآنچه که در طراحی دکوراسیون داخلی منزل یا هر فضای دیگری ما را ملزم به طراحی و انتخاب برای طراحی می‌کند، به نوعی به این اجزا و عناصر مربوط می‌شود.

مراحل مورد نیاز برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل

فرض کنید که شما تصمیم دارید برای دکوراسیون منزل خود اقدام کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که به شرکت‌هایی که به انجام خدمات دکوراسیون داخلی مشغول هستند مراجعه کنید. ولی فرآیند انجام  کار این شرکت‌ها – درصورتی که بطور اصولی انجام شود- به چه صورت است؟

  1. بازدید از پروژه: طراح از فضای مورد نظرکارفرما دیدن می‌کند و شرایط آن را بررسی می‌کند. نقشه‌ی فضا برداشته می‌شود و ازآنجا در صورت لزوم عکس برداری می‌شود. همچنین شرایط فیزیکی بنا بررسی شده و از امکاان انجام تغییرات در آن اطمینان حاصل می‌شود.
  2. صحبت با کارفرما:  طراح در طی یک جلسه‌ی مفصل با کارفرما به صحبت پرداخته و با او در مورد بودجه‌ی در دسترس، انتظار او از فضای مد نظر و چیدمان دکوراسیون داخلی و همینطور روحیات و سلایق او صحبت می‌کند. دقت داشته باشید که طراح باید آنقدر زبر دست باشد که در طی این جلسه کاملا از آنچه کارفرما مد نظر دارد مطلع شده و به دقت ثبت نماید. در این جلسه طراح دکوراسیون داخلی مجموعه ای ازطراحی‌های  سابق خود را به کارفرما نشان می‌دهد.
  3. انعقاد قرارداد اولیه: پس از انجام توافقات اولیه، قراردادی منعقد می‌شود که طی آن، طراح متعهد می‌شود که در محدوده‌ی بودجه کارفرما طراحی مورد نظر او را در مدت زمان مشخص انجام دهد.  با توجه به حجم کار، مبلغی به عنوان پیش پرداخت تایین می‌شود و پروسه‌ی طراحی آغاز می‌گردد.
  4. نهایی کردن طراحی:  منتخب پس از انجام طراحی دکوراسیون داخلی ، جلسه‌ی دیگری با کارفرما برگزار می‌شود و طرح‌های پیشنهادی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت یک طرح برگزیده شده و سایر مراحل بر مبنای آن پیش می‌رود.
  5. توافقات مالی: بسته به نوع و متراژپروژه و شرایط کارفرما، توافقات مالی و بازه‌های پرداختی بر مبنای مراحل تحویل پروژه توسط طراح یا شرکت طراحی و دکوراسیون داخلی انجام می‌شود.
  6. خرید مصالح، مبلمان و سایر عناصر دکوراسیون داخلی: این خرید می‌تواند با توجه به خواسته‌ی کارفرما به تنهایی توسط طراح دکوراسیون داخلی و یا در همراهی با کارفرما صورت پذیرد. این خرید با توجه به شرایط پروژه و کارفرما می‌تواند مرحله به مرحله و یا بصورت یکجا انجام شود.
  7. شروع فرآیند اجرای دکوراسیون داخلی: اکیپ های اجرایی شروع به کار کرده و در تمام مراحل انجام کار، مرحله به مرحله به کارفرما گزارش می‌شود.

سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی منزل

در دنیای امروز سبک های مختلفی از طراحی و دکوراسیون داخلی معرفی شده اند. ولیکن تعداد محدود تری از آن‌ها در کشور ما شناخته شده و با فرهنگ ما سازگار شده اند. در ادامه تعدادی از
آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

1. سبک سنتی ایرانی در دکوراسیون

این سبک یادآور حال و هوای خانه‌های قدیمی و سنتی ایران و مملو از رنگ ها و طرح های منحصر به ایران و همینطور مصالحی مانند آجر. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله دکوراسیون سنتی را مطالعه کنید.

2. سبک کلاسیک

سبکی که به عنوان کلاسیک در کشور ما شناخته می‌شود، در واقع برگرفته از تزیینات اغراق آمیز روم و یونان باستان می‌باشد. به تقلید از مجسمه ها و تراشکاری های آن زمان، گچ بری های پرجزئیاتی انجام می‌شود. علاوه بر این نقاشی هاdی روی سقف و دیوار کشیده میشود که توسط این گچ‌بری ها قاب می‌شوند. استفاده از ورق طلا، متریال‌های گران قیمت مانند سنگ‌های طبیعی و همین طور استفاده از مبلمان کلاسیک اروپایی از دیگر شاخصه‌های این سبک است. برای شناخت این سبک به مقاله دکوراسیون کلاسیک مراجعه کنید.

3. سبک نئوکلاسیک

از نظر مبانی نظری سبک شناسی و معماری، سبک نئوکلاسیک شناخته شده درایران، جایگاه تعریف شده ای ندارد. ولی به هر حال، نئوکلاسیک شناخته شده در میان مردم، سبکی التقاطیست که با کم کردن جزئیات سبک کلاسیک، به وجه ای ساده تر ولیکن تجملی دست پیدا کرده است. در این سبک از گچ بری‌های پر جزییات خبری نیست و اکثر خطوط به صورت مستقیم یافت می‌شوند. برای شناخت بیشتر این سبک به صفحه دکوراسیون نئوکلاسیک مراجعه کنید.

4. سبک مدرن در دکوراسیون داخلی

پس از سال ها اصرار بر تجمل گرایی سبک کلاسیک، بالاخره سبک مدرن در میان مردم ایران جا باز کرده است. این سبک از تجمل گرایی دوری کرده و پالت رنگ ساده ای عاری از رنگ‌های پر زرق و برق دارد. چیدمان دکوراسیون داخیلی ومبلمان ساده هستند و معمولا با رنگ‌هایی خنثی مانند خاکستری یا کرم پوشیده شده اند. استفاده از مصالحی مانند بتن، چوب و فلز در این سبک رایج است. برای شناخت این سبک مقاله دکوراسیون مدرن را مطالعه نمایید.

5. سبک روستیک در دکوراسیون

این سبک که الهام گرفته از طبیعت است، در صدد است که هرچه بیشتر فضای داخل و خارج خانه را به هم پیوند بزند. استفاده ازمتریال های طبیعی مانند چوب و سنگ و پوست، به همان شکل طبیعی و بکر خود زا بارز ترین ویژگی های سبک روستیک است. برای توضیحات بیشتر مقاله سبک روستیک را مطالعه کنید.

6. سبک مینیمال

سبک مینیمال یا کمینه گرایی، تمام عناصر بلا استفاده را کنار گذاشته، و با حداقل المان، فضایی بسیار ساده ایجاد می‌کند. پالت رنگ سبک مینیمال معمولا رنگ‌های روشن، نود و خنثی است. در مقاله دکوراسیون مینیمال در این باره بیشتر توضیح داده ایم.

ترفندهای چیدمان دکوراسیون داخلی منزل

حال که می‌دانیم دکوراسیون داخلی شامل چه چیزهایی می‌شود ، می‌توانیم با سرچ کردن اجزای آن، به نتایج کاربردی ای جهت بکارگیری در دکوراسیون منزل خود دست‌یابی خواهیم داشت. در ادامه به ذکر چند مثال در این زمینه می‌پردازیم.

  1. یکی از اقدامات کاربردی جهت انجام دکوراسیون داخلی منزل ، سرچ کردن کلید واژه ی پالت رنگ در موتوهای جستجوست. به این ترتیب می‌توانید گروه‌هایی از رنگ‌های هارمونیک را برای دکوراسیون منزل خود انتخاب کنید.
  • سرچ کردن در بستر هایی مانند pintrest  و  huzz. در این سایت ها با دریایی از عکس‌های مربوط به طراحی و دکوراسیون داخلی مواجه می‌شوید که می‌توانید از آن‌ها ایده های جالبی جهت بکار گیری در دموراسیون منزل خود بگیرید.

دکوراسیون داخلی منزل با دکورچوب

دکورچوب به عنوان وارد کننده و تولید کننده ملزومات دکوراسیون داخلی، علاوه بر فروش این محصولات (از جمله پارکت لمینت، کاغذ دیواری، قرنیز و سایر مقاطع پلی استایرن) ارائه دهنده‌ی تخصصی ترین خدمات مشاوره و طراحی دکوراسیون داخلی نیز می‌باشد. در شوروم اختصصای دکورچوب، برای بازدید از محصولاتاین مجموعه پذیرای شما خواهیم بود و از مرحله‌ی خرید تا طراحی و نصب اجرا همراهتان هستیم.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی جامع موضوع دکوراسیون داخلی منزل پرداختیم و سعی کردیم موضوعات مرتبط با این موضوع را افراد در هنگام طراحی دکوراسیون منزل با آن مواجه می شوند را مورد بررسی قرار دادیم. سؤالاتی از این قبیل که چه سبکی از دکوراسیون برای منزل من مناسب است؟ در هنگام چیدمان منزل به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟ و اینکه در سال های اخیر کدام سبک ها مورد توجه قرار گرفته اند در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت.

چند نمونه دکوراسیون داخلی منزل

4.5/5 - (8 امتیاز)

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

1 دیدگاه در “دکوراسیون داخلی منزل و هرآنچه باید درباره آن بدانید

  1. عسگری گفت:

    سلام
    خیلی ممنون بابت مطلب مفیدی که به اشتراک گذاشتین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من