فهرست مطالب

دکوراسیون سبک بوهو؛ نکاتی برای اجرای اصولی دکوراسیون بوهمین

دکور خانه سبک بوهو

فهرست مطالب

دکوراسیون سبک بوهو یا بوهمین (Bohemian) که به چیدمان بوهمیانی نیز معروف است؛ سبکی خاص و منحصر به فرد در دکوراسیون داخلی است که از قواعد و قانون مشخصی پیروی نمی کند! شاید در نگاه اول این دکوراسیون کمی درهم و شلوغ به نظر برسد؛ اما این سبک مناسب افرادی است که به دنبال خانه ای سرشار از حس زندگی هستند؛ و بدون قید و بند می‎خواهند خودشان محیط و دکوراسیون منزل را خلق کنند.

هر سبکی از دکوراسیون داخلی، یک داستان و تاریخچه منحصر به خود را دارد؛ که اصلی‌ترین اجزای آن را تشکیل می‌دهد. دکوراسیون بوهمین نیز، از آن طراحی هایی است که از یک اتاق به اتاقی دیگر داستانی شنیدنی دارد!

با این حال، می‌توان گفت سبک بوهو، یکی از خاص‌ترین انواع دکوراسیون داخلی است؛ که می‌توان در کوچک‌ترین جزییات آن طرحی از زندگی و احساس آرامش و نشاط را یافت. اگر به دنبال سبکی از دکوراسیون داخلی هستید؛ که داستان خانه‌ی شما را به شیوه‌ایی خلاق و منحصر به فرد بیان کند؛ دکوراسیون به سبک بوهو بهترین انتخاب پیش روی شما است.

دکوراسیون داخلی سبک بوهو چیست ؟

دکوراسیون سبک بوهو، رویکردی آزادانه برای استفاده از تزئینات داخلی است. سبکی که کاملاً رنگ‌های پر انرژی، بافت‌ها و الگوها را در آغوش می‌گیرد؛ احساسات و بیان فردی را تجسم می‌بخشد و از طریق انسجام و هماهنگی دقیق و لایه‌بندی آثار هنری، دست ساز و اشیاء تزئینی چند فرهنگی، تعهد به بهترین‌ها در همه ابعاد زندگی را تشویق می‌کند.

دکوراسیون داخلی سبک بوهو

دکوراسیون داخلی بوهو

دکوراسیون بوهمین

دکوراسیون داخلی بوهمین

سبک بوهو، که از بوهمیان اصیل – هنرمندان، نویسندگان، عشایر و ماجراجویان قرن نوزدهم که معتقد بودند خلاقیت ارزشمندتر از پول است – الهام گرفته شده است؛ برای اولین بار در دهه 1890 در فضای داخلی پاریس ظاهر شد و به سرعت در سراسر اروپای مرکزی مورد توجه قرار گرفت. ذهنیت بوهمیایی در زمان ناآرامی‌های مدنی و تغییرات اجتماعی شکل گرفت. دکوراسیون بوهمین، با پیروی از ذهنیت بوهمیایی به‌طور مؤثر همه قوانین را کنار زد و غیرمتعارف بودن را در آغوش گرفت.

بنابراین، می‌توان گفت دکوراسیون سبک بوهو به عنوان یک سبک داخلی محبوب و ماندگار، با رویکردی بسیار فردی و آزادانه در برهه های مختلفی از تاریخ، همراهان و علاقه‌مندان خود را دارد.

اصول لازم برای اجرای دکوراسیون به سبک بوهو

دکوراسیون سبک بوهو، زمانی که به درستی طراحی و اجرا شود؛ فضایی چشمگیر و سرشار از خلاقیت را ایجاد می‌کند. سبک بوهو، هر فضایی از خانه شما را که لمس کند؛ حسی از رهایی، آزادی و آرامش را به آن القا خواهد کرد.

شاید با خود فکر کنید که دکوراسیون بوهمین، با دوری از تجمل گرایی فضایی بی روح، ساده و بی رنگ را خلق می‌کند؛ که نمی‌توان حس شیک و لوکس بودن را از آن گرفت. اما، بر خلاف این و بسیاری از باورهای عموم، دکوراسیون به سبک بوهو، هیچگاه یک دست و بی روح نخواهد بود.

اصول لازم برای اجرای دکوراسیون به سبک بوهو

یکی از جذابیت های سبک بوهو، استفاده از بافت های مکرومه در دکوراسیون داخلی است. مکرومه نوعی بافت با استفاده از گره های مختلف است؛ که قدمت آن به قرن ها قبل باز می گردد. از مکرومه برای ساخت انواع مختلف لوازم دکوری مانند دیوارکوب، آویز گلدان، جاشمعی، کوسن و رومیزی استفاده می شود. در ادامه به اصول لازم برای اجرای دکوراسیون بوهو و مکرومه را بررسی خواهیم کرد.

1. در گام اول بوهو به شما آزادی می‌بخشد!

دکوراسیون سبک بوهو، ترکیبی از تخیل و روحیه جستجوگر است؛ و ایده‌ای اصلی آن بر این اساس بوده که شما داستان، علایق و سلیقه‌ی شخصی خود را به تصویر بکشید. چرا که ریشه دکوراسیون بوهیمن به زندگی افرادی خلاق و آزاد برمی‌گردد؛ که برای بیان خود ارزش قائل هستند. بنابراین، طراحی بوهمین از شما می‌خواهد تا با الهام گرفتن از تجربیات و با در نظر گرفتن خانه به عنوان بوم نقاشی، سبک زیبا و خاص خود را خلق کنید.

دکور خانه بوهو

با این حال، در دکوراسیون به سبک بوهو تنها یک تم و استایل مشترک وجود دارد؛ و آن هم استفاده از عناصر طبیعی است. گل و گیاهان، سنگ‌ها و هر عنصر دیگری که از طبیعت می‌آید را می‌توان در دکوراسیون بوهو و مکرومه به کار گرفت. به علاوه، شما می‌توانید از تمامی وسایل و لوازم شخصی که برای شما یادگاری های ارزشمندی هستند؛ در دکوراسیون خود استفاده کنید.

بنابراین، برای اجرای سبک بوهو، لیستی از چیزهایی که بیشتر به آن‌ها علاقه دارید تهیه کنید؛ و آثاری را پیدا کنید که نمایانگر آن علایق باشند. نیازی به پایبند بودن به یک موضوع واحد، تأثیر فرهنگی یا حتی مفهوم خاص نیست؛ شما آزاد هستید از تمامی علاقه مندی های خود استفاده کنید!

2. نقش رنگ‎ها در دکوراسیون سبک بوهو

یکی از اصول طراحی دکوراسیون سبک بوهو، استفاده از رنگ‌های بسیار است. در حالی که رویکرد مدرن‌تر به دکوراسیون بوهمین بر رنگ‌های خنثی و رنگ‌های خاکی تمرکز می‌کند. با این حال شما می‌توانید از رنگ های مورد علاقه خود و همچنین رنگ‌های جسورانه استفاده کنید. اما، اگر به دنبال یک دکوراسیون به سبک بوهو هستید؛ می‌توانید از رنگ های خنثی برای یک دکوراسیون مدرن به سبک بوهو و مکرومه بهره بگیرید.

با این حال، تمامی آن چیزی که در دکوراسیون بوهمین مهم است، احساس راحتی و آرامش است. وقتی صحبت از رنگ‌های خنثی و رنگ‌های خاکی می‌شود؛ سبک بوهمین رنگ‌هایی را در آغوش می‌کشد که ممکن است در هنگام پیاده‌روی در جنگل پیدا کنید! سبزها جنگلی، آجری مات، قهوه‌ای تیره و خاکستری ابرآلود و هر آنچه با شما حرف می‌زند؛ همان چیزی است که در دکوراسیون بوهوی شما جای دارد.

نقش رنگ ‎ها در دکوراسیون سبک بوهو

همچنین می‌توانید در آشپزخانه به سبک بوهو خود، رنگ ها را با ظروف و کابینت های رنگی به فضا اضافه کنید. به علاوه، می‌توانید از وسایل مکرومه با رنگ های خاکی و خنثی در آشپزخانه به سبک بوهو مدرن استفاده کنید.

3. انتخاب مبلمان سبک بوهو و مکرومه

شاید در مجله‌ها و تصاویر مربوط به دکوراسیون داخلی، دکوراسیون سبک بوهو و چیدمان وسایل آن را دیده باشید. یکی از مهم ترین المان در دکوراسیون بوهمین، مبلمان سبک بوهو است. این اجزا در کامل کردن دکوراسیون شما، نقش مهم و موثری دارند.

مبلمان سبک بوهو، به طرزی باورنکردنی دوست داشتنی و دلنشین هستند. این مبلمان به طور معمول دارای استایلی راحت با طرحی پرجنب و جوش هستند. مبلمان سبک بوهو، اغلب از مواد طبیعی مانند چوب، روتنگ و پنبه ساخته می شود و دارای رنگ ها و الگوهای پررنگ است.

انتخاب مبلمان سبک بوهو و مکرومه

مبل های راحتی یکی از ضروریات هر اتاق نشیمن و دکوراسیون به سبک بوهو هستند. آنها معمولاً بزرگ و حجیم هستند و با پارچه های نرم و دعوت کننده روکش شده اند. صندلی های راحتی گزینه عالی دیگری برای سبک بوهو هستند. آنها می توانند با مبل یا به تنهایی استفاده شوند. صندلی‌های راحتی به سبک بوهو اغلب دارای پایه‌های پهن و پشتی‌های بلند هستند.

پاف ها نیز قطعات همه کاره ای هستند؛ که می توانند به عنوان صندلی یا میز استفاده شوند. آنها به سبک بوهو اغلب با پارچه های پشمالو یا مخمل روکش می شوند.

4. الگو، بافت، و پارچه‌های دکوراسیون به سبک بوهو

سه عنصر نقش و نگار، بافت و لایه‌ها همگی مشخصه‌های بارز سبک بوهمین هستند. یکی از عناصری که می‌تواند به دکوراسیون سبک بوهو رنگ ببخشد؛ فرش‌های ایرانی با طرح و رنگ جسورانه هستند. به علاوه، در سبک بوهو و مکرومه، می‌توانید از فرش های دستبافت و گلیم های رنگی نیز استفاده کنید.

از اصول دکوراسیون بوهمین، چیدمان لایه لایه است. به عبارتی، در این سبک شما می‌توانید از یک زیر انداز مکرومه استفاده کنید؛ و بر روی آن فرش یا گلیم های رنگی پهن کنید. با این حال، همانطور که در ابتدا گفتیم شما می‌توانید چیدمانی به سلیقه خود داشته باشید. بنابراین، اگر علاقه مند به یک خانه با سبک بوهوی مدرن هستید؛ می‌توانید استفاده از طرح و رنگ را به پالت های خنثی و خاکی محدود کنید.

پارچه‌های دکوراسیون به سبک بوهو

استفاده از پارچه های رنگی با طرح های جسورانه در سبک بوهو؛ می‌تواند بسیار جذاب باشد. به علاوه، شما می‌توانید از وسایل مکرومه ( بافت ها) استفاده کنید؛ و میان این اجزا هماهنگی و تناسب را نیز رعایت کنید.

سبدها، زیرپایه‌ها و پاف‌های به شکل‌های مختلف با رنگ‌ها و الگوهای گوناگون (که اغلب با هم ترکیب و ست می‌شوند) عناصر اصلی دکوراسیون سبک بوهو هستند که کاربردی و زیبا خواهند بود. با ترکیب کردن مواد و رنگ‌های مبلمان، مانند ست کردن چوب‌های روشن با چوب‌های تیره، یا قرار دادن یک صندلی حصیری در کنار یک تاج تخت فلزی روی یک تخت خواب دنج، خلاقیت خود را به نمایش بکشید.

5. در دکوراسیون بوهو، جایی برای نور خورشید باز کنید.

پرده‌های شلوغ و پر زرق و برق با دکوراسیون سبک بوهو همخوانی ندارند؛ در عوض، به جای آن‌ها از پنجره‌های بدون پرده یا با تزئینات کم استفاده کنید تا نور خورشید به داخل بتابد و عنصر اصلی طبیعت، یعنی نور را به فضای شما دعوت کند. عنصری که شما را تشویق می‌کند با روحیه‌ای شاد، در لحظه حال زندگی کنید.

تاثیر نور خورشید در دکوراسیون بوهو

با این حال، می‌توان گفت نور طبیعی یکی از مهم‌ترین اصولی است؛ که برای داشتن یک دکوراسیون به سبک بوهو، باید از آن استفاده کنید. برای ایده، در دکوراسیون بوهمین می‌توانید از پرده‌های حریر و ساده استفاده کنید. چرا که لازم است، نور طبیعی بیش از سایر نورپردازی های مصنوعی، خانه شما را روشن کند. پنجره های آشپزخانه به سبک بوهو خود را باز کنید؛ و اجازه دهید نور آزادانه به زندگی شما بتابد.

به چه وسایلی برای دکوراسیون بوهمین نیاز داریم؟

دکوراسیون بوهمین به دلیل ماهیت آزاد و خلاقانه خود، قوانین سخت و ثابتی ندارد. با این حال، برخی عناصر کلیدی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد فضایی بوهمی در خانه خود استفاده کنید.

در یک دکوراسیون سبک بوهو، شما می‌توانید آزادانه از رنگ‌ها، اکسسوری‌ها، یادگاری های خانوادگی و تمامی وسایلی که دلخواه و طبق سلیقه شما است استفاده کنید. اما، استفاده از برخی وسایل و همچنین عناصر طبیعی  در سبک بوهو، احساسی دلپذیر و آرامبخش را به شما خواهد داد. در ادامه به برخی از وسایل و المان‌هایی که می‌توانید در دکوراسیون به سبک بوهو از آن‌ها استفاده کنید؛ اشاره خواهیم کرد.

دکوراسیون بوهمین

منسوجات و بافت های مکرومه

از اصلی‌ترین المان هایی که نقش موثر و حیاتی در دکوراسیون به سبک بوهو دارند؛ بافت های مکرومه هستند. شما می‌توانید از مکرومه های بافته شده، در تمامی بخش های خانه و همچنین آشپزخانه به سبک بوهو استفاده کنید. از دیگر منسوجاتی که به این سبک حس و حالی دلپذیر می‌بخشند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • فرش‌های پشمی یا گلیم‌های با طرح‌های هندسی یا قومی
  • روتختی‌های بافته شده یا مخمل
  • پتوهای ضخیم و شال‌های پشمی
  • کوسن‌های با طرح‌های متنوع و رنگ‌های شاد

تزئینات و اکسسوری ها

اکسسوری ها، بخش مهمی در دکوراسیون داخلی هستند و به عبارتی سبک مورد نظر شما را کامل می‌کنند. عناطر طبیعی در دکوراسیون بوهو و مکرومه، از بهترین اکسسوری‌های هستند که می‌توان استفاده کرد.

  • گیاهان آپارتمانی و گل‌های تازه
  • شمع‌ها و عود
  • تابلوهای نقاشی یا عکس‌های هنری
  • مجسمه‌ها و اشیاء دکوری با طرح‌های هندسی یا قومی
  • آینه‌های بزرگ با قاب‌های چوبی یا فلزی
  • اکسسوری هایی با بافت مکرومه
تزئینات و اکسسوری ها در دکوراسیون داخلی بوهو

نکاتی برای دکوراسیون بوهمین

  • از ترکیب و تطبیق طرح‌ها و رنگ‌های مختلف نترسید.
  • از اشیاء و وسایلی که برای شما معنی‌دار و خاطره انگیز هستند استفاده کنید.
  • فضایی را برای استراحت و آرامش ایجاد کنید.
  • از نور طبیعی بیشتر از نور مصنوعی استفاده کنید.
  • برای داشتن یک دکوراسیون بوهمین با استایل مدرن، از پالت های رنگی و محدود خنثی بهره بگیرید.
نکاتی برای دکوراسیون بوهمین

ویژگی های دکوراسیون به سبک بوهو

از مهم ترین ویژگی دکوراسیون به سبک بوهو، می‌توان به آزادی که این سبک به شما می‌دهد اشاره کرد. در سبک بوهمین، شما می‌توانید آزادانه از تمامی اشیا و وسایلی که به آن‌ها علاقه دارید استفاده کنید. همچنین، در انتخاب رنگ برای المان های موجود در دکوراسیون نیز آزاد هستید؛ و می‌توانید با جسارت رنگ های مورد علاقه خود را به کار ببرید.

با این حال، چیزی که در دکوراسیون سبک بوهو بیشتر از آزادی انتخاب آن خود نمایی می‌کند؛ آشتی با طبیعت است. متریال طبیعی، مثل چوب، سنگ‌ها، گیاهان و نور طبیعی مهم‌ترین جایگاه را در دکوراسیون بوهمین دارند.

ویژگی های دکوراسیون به سبک بوهو

در تمامی بخش های خانه و دکوراسیون خود، می‌توانید از المان و متریال طبیعی استفاده کنید و از وجود آن‌ها سرشار از آرامش و حس و حال خوب باشید. در این سبک، حتی می‌توانید یک آشپزخانه به سبک بوهو نیز داشته باشید؛ و از متریال، رنگ و نور طبیعی در آن استفاده کنید.

در نهایت، دکوراسیون به سبک بوهو، یکی از دکوراسیون‌هایی است؛ که می‎تواند تمامی حالات و احساسات درونی شما را به شکل رنگ، طرح و اشیا به نمایش درارد.

سخن پایانی

دکوراسیون سبک بوهو به معنای توجه به چیزهایی است؛ که روح شما را به وجد می‌آورد. این‌ها رنگ‌ها، قطعات و اشیا هستند که با تبدیل دکوراسیون خانه به تجسمی فوق‌العاده از آنچه واقعا هستید؛ سبک بوهمین را به بهترین شکل شخصی‌سازی می‌کنند. در اجرای سبک بوهمین، به داشتن مکانی برای آرامش بیشتر فکر کنید؛ و از چیزهایی که به شما احساس بهتری می‌دهند استفاده کنید. این تمام چیزی است که در تمامی مراحل طراحی و اجرای سبک بوهو، باید به یاد داشته باشید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من