فهرست مطالب

17 ترفند طلایی برای دکوراسیون خانه های کوچک

دکوراسیون خانه های کوچک

فهرست مطالب

امروزه با توجه به رشد شهر نشینی، ابعاد منازل مسکونی کوچک و کوچکتر شده است به گونه ای که افراد را برای چیدمان با معضل روبرو کرده است. دیزاین خانه های کوچک پیچیدگی ها و سختی های خاص خود را دارند و برای افرادیکه دانش کافی در این زمینه ندارند می تواند دشوار باشد. به همین دلیل در این راهنما سعی داریم با تعدادی راهکار عملی برای ایجاد دکوراسیون خانه های کوچک آشنا شویم. پس از مطالعه این مطلب اطمینان داریم ایجاد دکوراسیون داخلی منزل کوچک پیچیدگی های کمتری خواهد داشت.

دکوراسیون خانه های کوچک

نحوه صحیح چیدمان خانه کوچک می تواند یک فضای کوچک و محدود را تبدیل به خانه رؤیاهای بسیاری از افراد بکند که به اشتباه تصور می کنند یک منزل زیبا باید حتماً متراژ بالایی داشته باشد. درواقع محدودیت های فضای شما نباید باعث شود از ایجاد یک دکوراسیون داخلی شیک ناامید شود، چراکه دکوراسیون داخلی یک هنر است و در هنر نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد. در ادامه با برخی از ایده ها برای ایجاد دکوراسیون خانه کوچک آشنا می شویم.

دکوراسیون داخلی منزل کوچک

1. میز ناهارخوری در خانه کوچک؟

داشتن یک منزل کوچک به این معنا نیست که قید میز ناهارخوری را بزنید. درواقع با قرار دادن میز ناهارخوری در یک فضای مناسب می توان حتی در منازل کوچک نیز میز ناهارخوری داشت. بدین منظور یک گوشه را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که یک سمت میز یا یک ردیف از صندلی ها کاملاً به دیوار می چسبد. با این راهکار از فضای مورد نیاز به بهترین شکل استفاده کرده اید.

همچنین استفاده از کاناپه های راحتی برای یک سمت میز باعث می شود فضای ناهارخوری شما دنج تر به نظر برسد. همچنین برای جذابتر کردن فضا می توانید روی یک دیوار از نورهای مناسب و تزئینات دیواری مرتبط با سبک دکوراسیون داخلی خود استفاده کنید.

میز ناهارخوری در خانه کوچک

2. چسباندن وسایل به دیوار

یکی از ساده ترین ایده ها در دکوراسیون خانه های کوچک برای اینکه بزرگتر و جادارتر به نظر برسد این است که وسایل را به دیوار بچسبانید. با این کار فضای مرکزی اتاق خالی شده و فضا بزرگتر به نظر می رسد. درست است که در دکوراسیون داخلی اغلب چسباندن عناصر به دیوارها به شدت نفی می شود، اما این موضوع در مورد دکوراسیون خانه کوچک صدق نمی کند.

چسباندن وسایل به دیوار

3. استفاده از لوازم کم ارتفاع

استفاده از لوازم کم ارتفاع می تواند یک ایده کاربردی در بزرگتر به نظر رسیدن فضاهای کوچک باشد. همچنین این کار سبب می شود که از ارتفاع فضا استفاده بهینه  شود. به عنوان مثال نگاهی به تصویر زیر بیاندازید که با انتخاب تخت کم ارتفاع تا چه میزان باعث شده فضا در یک دکوراسیون داخلی منزل کوچک بزرگتر به نظر برسد.

استفاده از لوازم کم ارتفاع دیزاین خانه های کوچک

4. لوازم تاشو به کمک خانه های کوچک می‌آیند

ایده اصلی پشت ساخت لوازم تاشو در جهت استفاده بهینه از فضا در دکوراسیون خانه های کوچک بوده است. میزهای تاشو، صندلی تاشو و کتابخانه های متحرک همگی ایده هایی در جهت ایجاد فضایی راحت و کاربردی ضمن در نظر گرفتن محدودیت های فضا می باشد.

استفاده از لوازم تاشو در دیزاین خانه کوچک

5. ادغام و ترکیب فضاها در خانه های کوچک

یکی دیگر از راهکارهای ایده آل برای ایجاد یک دکوراسیون کوچک اما زیبا ترکیب و ادغام فضاها با یکدیگر است. در دکوراسیون منازل کوچک لزومی ندارد به داشتن تک تک فضاهای ضروری به صورت مجزا اصرار داشته باشید. می توانید در صورت امکان از روش ادغام استفاده کنید. همانطور که در تصویر زیر می بینید محل نشیمن و محل استراحت با هم ترکیب شده اند. این دو فضا به کمک یک قالیچه یا راگ کوچک و یک میز از هم جدا شده اند.

ادغام و ترکیب فضاها در خانه های کوچک

6. استفاده از تخت های جادار

یک ایده ساده و قدیمی برای اینکه در دکوراسیون خانه های کوچک فضای بیشتری ایجاد کنیم استفاده از تخت های کشودار و به طور کلی لوازمی ست که جای مخفی برای قرار دادن وسایل دارند. استفاده از تخت های کشودار به دلیل کاربردی بودن حتی در اتاق های بزرگتر نیز توصیه می شوند.

استفاده از تخت های جادار

7. لوازم مینیمال در دکوراسیون داخلی منزل کوچک

در زمان هایی که در حال چیدمان یک منزل کوچک هستیم به یاد داشته باشید که باید به سراغ لوازم کوچک بروید. یک کاناپه راحت در مقابل یک فرش کوچک می تواند جایگزین خوبی برای انواع بزرگتر و حجیم تر باشد. برای گرما بخشیدن به فضا می توانید لوازم دکوری مثل تابلو، گلدان و حتی یک سینی تزئینی استفاده کنید.

لوازم مینیمال در دکوراسیون داخلی منزل کوچک

8. نهایت استفاده از گوشه ها

در دکوراسیون خانه های کوچک استفاده از فضای گوشه می تواند بشدت کاربردی باشد. این فضا در منازل بزرگ کاملاً بدون کاربرد به نظر می رسد اما در فضاهای کوچک استفاده از آنها به شکل مؤثر می تواند علاوه بر کارایی از نظر زیبایی نیز مطرح باشد.

نهایت استفاده از گوشه ها

9. تاثیر مبل در دکوراسیون خانه های کوچک

صندلی هایی را انتخاب کنید که دارای پایه های باریکی هستند و اجازه می دهند که کفپوش منزل دیده شود. این کار باعث می شود منزل بزرگتر دیده شود. این ایده در هر نشیمنی هدف خود را بخوبی اجرا می کند. صندلی هایی که اغلب در سبک کلاسیک به کار گرفته می شوند بخوبی دارای این ویژگی هستند. همچنین برخی از انواع صندلی های مدرن نیز پایه های نازک دارند که برای استفاده در منازل کوچک بهترین انتخاب هستند.

تاثیر مبل در دکوراسیون خانه های کوچک

10. رنگ روشن برای دیوارها

رنگ های تیره اخیراً بیش از پیش در دکوراسیون داخلی منزل به کار گرفته می شوند، اما استفاده از آنها در دکوراسیون خانه های کوچک باید با احتیاط صورت بگیرد. رنگ های روشن مثل سفید، کرم و طوسی باعث می شود فضای اتاق شما روشنتر و دلبازتر به نظر برسد. رنگ های روشن باعث می شود هر اتاقی زیبا، صمیمی و دوست داشتنی به نظر می رسد.

رنگ روشن برای دیوار خانه های کوچک

11. نقاشی قرنیزها

یکی از تکنیک هایی که باعث می شود یک فضا بزرگتر جلوه کند این است که قرنیزها را همانند دیوارها رنگ کنید. در دکوراسیون خانه های کوچک هرگز از قرنیزهایی با رنگ متضاد استفاده نکنید. قرنیزهایی با رنگ متضاد با دیوارها به عنوان مثال قرنیز سفید باعث جلب توجه شده و بین کف و دیوار تفکیک ایجاد می کنند. به این ترتیب فضا کوچکتر به نظر خواهد رسید.

12. استفاده از دیوار اکسنت در دکوراسیون خانه های کوچک

همه ما می خواهیم اتاق نشیمن منزلمان فضایی گرم و صمیمی داشته باشد. درواقع هدف اصلی اتاق پذیرایی فراهم کردن محیطی گرم و صمیمی برای برپایی دورهمی های دوستانه و خانوادگی است. اما چطور می توان صمیمت این فضا را به حد اعلاء رساند؟ طراحان دکوراسیون داخلی معتقد هستند داشتن یک دیوار اکسنت بخوبی می تواند این احساس را ایجاد کند. به همین دلیل توصیه می کنند دیواری را در نشیمن به این منظور انتخاب کرده و مطابق با سلیقه خود و به شکلی متفاوت آن را بیارایید.

استفاده از دیوار اکسنت در دکوراسیون خانه های کوچک

13. دیوارپوش و کاغذ دیواری

یکی از مهم ترین عناصر دکوراسیون داخلی دیوارها هستند. دیوارها بدلیل شامل شدن فضایی بزرگ از منزل به خصوص در دکوراسیون خانه های کوچک نقش پررنگی ایفاء می کنند. اما انتخاب رنگ و طرح مناسب برای دیوارها کاملاً یک کار تخصصی محسوب می شود. با این حال با مشاهده زیباترین دکوراسیون داخلی منزل کوچک خواهید دید که رنگ های روشن عمده ترین رنگ در آنها محسوب می شوند. پارکت لمینت، کاغذ دیواری، قرنیز و کابینت ها همه بهتر است در رنگ های روشن انتخاب شوند.

14. قرار دادن تلویزیون در چیدمان منزل کوچک

یکی از ساده ترین و در دسترس ترین راهکارها برای قراردادن تلویزیون در پذیرایی استفاده از میز تلویزیون باشد. میزهای تلویزیون در ابعاد و رنگ های متنوعی در بازار موجود هستند. خیلی از ما حتی به دلیل زیبایی و قفسه ها و کشوهایی که در آن تعبیه می شود اقدام به انتخاب آنها می کنیم. اما میزهای تلویزیون یک مشکل اساسی دارند؛ اغلب میز تلویزیون ها حسابی جاگیر هستند و فضای زیادی را اشغال می کنند. به همین دلیل در دکوراسیون منازل کوچک توصیه می کنیم به سراغ آنها نروید. به جای آن می توانید تلویزیون را به دیوار وصل کنید.

قرار دادن تلویزیون در چیدمان منزل کوچک

15. قفسه و شلف، فرشته نجات دکوراسیون خانه های کوچک

داشتن منزل کوچک محدودیت های زیادی با خود به همراه دارد نمونه آن ناتوانی در افزودن اکسسوری و لوازم دکوری ست. درست است که منازل کوچک جای کافی برای قرار دادن اکسسوری های بزرگ و دست و پا گیر ندارند اما می توان به کمک شلف ها و قفسه های دیواری تا حد زیادی این مشکل را مرتفع کنیم. در دکوراسیون خانه های کوچک می توانید لوازم دکوری، مجسمه، گلدان ها و حتی کتاب های خود را در داخل شلف بچینید. با این کار هم باعث زیبایی فضا می شوید و هم فضای ذخیره تازه ایجاد می کنید.

قفسه و شلف، فرشته نجات دکوراسیون خانه های کوچک

16. معجزه آینه در دکوراسیون منزل کوچک

آینه ها به دلیل انعکاس نور باعث می شوند اتاق بزرگتر به نظر برسد. به همین دلیل است که طراحان داخلی توصیه می کنند در هر اتاق حداقل یک آینه نصب کنید. اما محل نصب آینه نیز می تواند مهم باشد. بهترین حالت این است که آینه را بر روی دیواری عمود بر دیواری که پنجره در آن قرار دارد نصب کنید.

معجزه آینه در دکوراسیون منزل کوچک

17. نقش پررنگ فرش در دکوراسیون منزل کوچک

ابعاد فرش می تواند در هماهنگی فضا نقش داشته باشد. حتماً تا به حال با دکوراسیون هایی مواجه شده اید که به دلیل نامتناسب بودن ابعاد فرش با فضای اطراف خود احساس ناهمگونی در آن موج می زند. در منازل کوچک این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر فرشی با ابعاد بزرگ انتخاب کنید خواهید توانست این خطای دید را در بیننده ایجاد کنید که فضا بازتر و بزرگتر جلوه کند.

نقش پررنگ فرش در دکوراسیون منزل کوچک

نکات چیدمان خانه های کوچک

به کارگیری هوشمندی در دکوراسیون داخلی منزل کوچک اگر بیشتر از منازل بزرگ نباشد کمتر از آن نیز نخواهد بود. شاید مواجهه با محدودیت فضا برای بسیاری از افراد دردسرساز باشد و فرد را از داشتن یک چیدمان مطلوب دلسرد کند. اما برای یک طراح حرفه ای محدودیت در فضا نمی تواند چالش بزرگی محسوب شود چراکه هر فضا مطابق با هویت منحصر به فرد خود قابلیت های منحصر به فردتری نیز خواهد داشت. در چیدمان منزل کوچک اگر به اصول اساسی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد پایبند باشید به شما قول می دهیم که با موانع کمتری روبرو خواهید شد.

اجازه ورود نور به فضا

یک فضای کوچک با نور مناسب بسیار بزرگتر به نظر می رسد. به همین دلیل انتخاب نوع پرده می تواند در این مورد بسیار مهم باشد. برای فضاهای کوچک سعی کنید از پرده های نازک استفاده کنید و از هیچ روشی برای افزایش میزان نور ورودی فضا استفاده کنید. علاوه بر نور طبیعی از لامپ های اضافی استفاده کنید. البته نورهای مصنوعی را به گونه ای به فضا اضافه کنید که خود جای زیادی اشغال نکند و حدالامکان از نورهای مخفی استفاده کنید. به عنوان مثال قرنیزهای نوری خود می تواند یک ایده جذاب برای روشنتر کردن فضای دکوراسیون داخلی منزل کوچک باشند.

خرید عناصر چندکاره

مبلمان چند منظوره و لوازمی که می تواند دو یا چند کاربرد داشته باشد می تواند در فضاهای کوچک نقش یک ناجی را داشته باشد..

اجتناب از لوازم اضافی

یکی از بزرگترین مزیت هایی که زندگی در یک فضای کوچک دارد این است که شما را مجبور می کند از لوازم اضافی غیر ضروری چشم بپوشید. تعریف ساده ای که می توان از لوازم اضافی داشت این است که هر وسیله ای که در زندگی شما کاربرد خاصی ندارد نمونه ای از لوازم اضافی تلقی می شود.

استفاده از گل و گیاه

استفاده از گل و گیاه در طراحی دکوراسیون خانه کوچک به فضا حیات می بخشد. البته به یاد داشته باشید که گل مصنوعی و یا پژمرده اثر معکوس دارد. اگر شک دارید که بتوانید از گل و گیاه به خوبی مراقبت کنید می توانید سراغ گل های خشک بروید.

بهره گیری از تقارن

افراد به طور طبیعی طرفدار تقارن هستند و این ویژگی هم در طبیعت و هم در دکوراسیون برای افراد جذاب است. این رویکرد باعث می شود فضا تمیزتر و مرتب تر به نظر برسد.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی موضوع دکوراسیون خانه های کوچک پرداختیم و به بررسی راهکارهایی برای ایجاد یک دکوراسیون جذاب برای منازل بیش از حد کوچک پرداختیم. به طور کلی چیدمان فضاهای محدود نیاز به رعایت اصولی دارد که شاید آن موارد در دکوراسیون بزرگ موضوع مهمی به نظر نرسد؛ ترکیب و ادغام فضاها، استفاده از رنگ و تکسچر به شکل موثر، توجه به میزان نور ورودی منزل و اثر آن در انتخاب رنگ همگی می تواند در موفقیت فرد در هر چه جذابتر به نظر رسیدن دکوراسیون داخلی منزل کوچک ایرانی نقش خواهد داشت.

5/5 - (1 امتیاز)

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من