فهرست مطالب

سبک دکوراسیون شابی شیک چیست؟ 30 ایده + ویژگی ها و چیدمان

معرفی سبک دکوراسیون شابی شیک

فهرست مطالب

دکوراسیون شابی شیک (Shabby chic)، با الهام از دکوراسیون روستیک فرانسوی چیدمانی ساده، دلنشین و در عین حال جالب و دوست داشتنی را خلق می‎کند. شاید سبک شابی شیک را‎ در بسیاری از خانه‎ها و همچنین رستوران و کافه‎ها دیده باشید؛ اما با عنوان و نحوه چیدمان آن آشنا نباشید.

اگر برای اولین بار است که با سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی مواجه می‎شوید؛ باید بگوییم که قرار است با یکی از دلنشین‎ و خاص‎ترین سبک های دکوراسیون داخلی روبه‌رو شوید! با این حال، پس از آشنایی با این دکوراسیون احتمالا دلتان بخواهد که در خانه خود چیدمانی به سبک شابی شیک داشته باشید.

در ادامه این مقاله از مجله دکورچوب، به بررسی کامل دکوراسیون شابی شیک، ویژگی های آن و همچنین نحوه چیدمان و ترکیب رنگ آن می‎پردازیم.

دکوراسیون شابی شیک چیست؟

دکوراسیون شابی شیک، یکی از سبک های خاص دکوراسیون داخلی است؛ که در چرخه مد به تازگی دوباره به دنیای مد بازگشته است. شابی شیک، سبکی رمانتیک و بسیار دوست داشتنی است؛ که اولین بار در اواخر دهه 1980 محبوب شد. حالا هم در کنار سبک های مشابهی همچون دکوراسیون فرانسوی، روستیک و … دوباره محبوب شده است.

از ویژگی های این سبک، می‎توان به فضاهای داخلی روشن و درخشان با قطعات قدیمی، رنگ های پاستلی، طرح های گلدار و المان های رمانتیک اشاره کرد.

در توصیف سبک و نحوه چیدمان دکوراسیون شابی شیک، می‌توانیم به توصیف یکی از طراحان دکوراسیون داخلی اشاره کنیم: “اگر قرار بود بل از  انیمیشن دیو و دلبر با کمک خانم پتس، قصر را تزئین کند؛ احتمالا خانه ای به سبک شابی شیکی زیبا درست می کرد!”

به طور کلی، سبک دکوراسیون شابی شیک بر ایجاد فضایی دنج، رمانتیک و صمیمی با الهام از زیبایی شناسی وینتیج خانه های روستیک فرانسه تأکید دارد. سبک شابی شیک و فرانسوی اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند؛ حتی گاهی اوقات به عنوان یک سبک مشابه توصیف می شوند! اما لازم است بدانید که این دو سبک جداگانه و  کاملا متمایز هستند؛ و تفاوت های ظریفی با یکدیگر دارند. به عبارتی، چیزی که در سبک شابی شیک بسیار قابل مشاهده است؛ استفاده از اکسسوری و المان های وینتیج و قدیمی است.  

سبک دکوراسیون شابی شیک

تاریخچه دکوراسیون شابی شیک

سبک دکوراسیون شابی شیک مربوط به دهه 1980 میلادی انگلستان است یعنی دقیقاً زمانیکه تجمل گرایی در میان انگلیسی ها رواج یافت. در همین زمان، ریچل اشول برخلاف آنچه که در آن زمان رایج بود سبک دکوراسیونی را خلق کرد که راحت و غیر رسمی باشد.

شاید به دلیل تفاوت های این سبک بودکه ازهمان ابتدا این روش طراحی داخلی انگلیسی مورد توجه قرار گرفت و تاکنون نیز همچنان به محبوبیت خود ادامه داده است. سبک دکوراسیونی ساده و غیر تجملی را معرفی کرد و نام آن را شابی شیک گذاشت. شابی شیک، سبک دکوراسیونی راحت و غیر رسمی است که ریشه در سبک کانتری و سبک وینتج دارد. هدف سبک دکوراسیون شابی شیک، استفاده از مبلمان و دکوریجاتی قدیمی، در دیزاین خانه است تا جلوه و ظاهری آنتیک به محیط خانه انتقال دهد.

ویژگی های دکوراسیون شابی شیک

تمام آن چیزی که می‎توان در دکوراسیون شابی شیک دید؛ استفاده از  هنر زیبایی شناسی در انتخاب المان های مختلف و چیدمان آن است.

یکی از دوست داشتنی ترین چیزهایی که در دنیای مد و استایل امروزه به وفور قابل مشاهده است؛ استفاده از لباس هایی با ماهیت خاص وینتیج است. در سبک شابی شیک نیز، استفاده از وسایل وینتیج در دکوراسیون داخلی است. یکی از بارزترین وسایل وینتیج استفاده از آینه های قدی و لوسترهای وینتیج با روکش طلا است. با این حال در ادامه، به ویژگی های بارز این سبک در دکوراسیون داخلی اشاره خواهیم داشت.

  • استفاده از پالت های رنگی خنثی، روشن و پاستلی در چیدمان بخش های مختلف خانه
  • استفاده از المان های وینتیج در سراسر بخش های خانه
  • در سراسر فضای خود از پارچه های گلدار با رنگ های ملایم و خاموش استفاده کنید.
  • از روبان و چین های رمانتیک در پارچه ها، پرده و روکش مبلمان استفاده کنید.

شاید با خواندن هر کدام از ویژگی های دکوراسیون شابی شیک، به یاد فضای خانه های خود در گذشته افتاده باشید! شابی شیک، دقیقا سبکی آشنا و نوستالژیک است؛ که می‎تواند شما را به دوران کودکی‎تان بازگرداند.

بیشتر بخوانید: دکوراسیون سنتی | نکات انتخاب رنگ و وسایل در دکور سنتی

ترکیب رنگ در دکوراسیون شابی شیک

یکی از اصول مهم در دکوراسیون شابی شیک و همچنین سایر سبک های دکوراسیون داخلی، استفاده از یک پالت رنگی مخصوص در آن است. به عبارتی رعایت ترکیب رنگ به سبک دکوراسیون معنا و مفهوم می‎بخشد؛ و آن را کامل می‎کند.

بنابراین، لازم است در تمامی المان‎ها و وسایلی که استفاده می‎کنید؛ یک پالت رنگی مخصوص را به کار بگیرید. در سبک شابی شیک، رنگ خنثی سفید به عنوان رنگ اصلی برای استایل کلی خانه استفاده می‎شود.

با این حال، برای اجرای دکوراسیون شابی شیک در خانه خود، لازم است رنگ سفید را به عنوان رنگ اصلی در دیوارها، کفپوش و سایر المان های اصلی استفاده کنید. همچنین در کنار رنگ سفید، می‎توانید از یک پالت رنگی محدود با رنگ های روشن و پاستلی به کار ببرید. به عنوان مثال، می‎توانید از رنگ سفید با پترن های صورتی رنگ ( الگو گل های بهاری) برای مبلمان و یا پرده ها استفاده کنید.

با این حال شما می‎توانید از سایر رنگ های خنثی و پاستلی در دکوراسیون خود استفاده کنید. رنگ های پاستلی به سبک شابی شیک شما رنگ، نشاط و گرما می‎بخشد. از طرفی استفاده از رنگ سفید، به فضای داخلی شما روشنایی زیبایی خواهد بخشید.

چیدمان پذیرایی با دکوراسیون شابی شیک

برای چیدمان پذیرایی با دکوراسیون شابی شیک، لازم است تا بر اساس ویژگی های مهم و کلی که از این سبک می‎شناسید عمل کنید. رعایت ترکیب رنگ، استفاده از المان های منحصر به فرد، اکسسوری ‎ها و غیره تمام چیزی هستند؛ که سبک شابی شیک را به پذیرایی و خانه شما می آورند.

با این حال، برای چیدمان پذیرایی لازم است در ابتدا پالت رنگی مورد استفاده را مشخص کرده و در طراحی دیوارها و خرید مبلمان و سایر المان‎ها به کار بگیرید. در دکوراسیون شابی شیک، رنگ های خنثی همانند سفید، کرم و شیری عمده رنگ موجود را تشکیل می‎دهند. بنابراین، می‎بایست از این رنگ ها برای دیوار، پرده ها و مبلمان خود استفاده کنید. سپس توسط یک پالت رنگی پاستلی و روشن سایر رنگ ها را به دکوراسیون خود اضافه کنید.

در انتخاب مبلمان می‎توانید از مبلمان کلاسیک و قدیمی با روکش های پارچه ای گلدار یا راه راه، استفاده کنید. چیدمان مبلمان باید به گونه ای باشد که فضایی صمیمی و گرم را ایجاد کند.

استفاده از وسایل تزئینی قدیمی و آنتیک مانند آینه های قدی، شمعدان، گلدان های چینی، مجسمه های فرشته ای، و ساعت های جیبی به عنوان اکسسوری این دکوراسیون را کامل می‎کنند.

در آخر، با استفاده از پارچه های گلدار و طرح دار برای رومیزی، کوسن، پرده، و شال مبل فضای شابی شیک خود را با نشاط و رمانتیک کنید.

آشپزخانه به سبک شابی شیک

آشپزخانه شابی شیک فضایی نوستالژیک، گرم و صمیمی است؛ که با استفاده از رنگ های روشن، مبلمان قدیمی، و وسایل تزئینی آنتیک ایجاد می شود. برای داشتن یک آشپزخانه شابی شیک، دکوری صمیمی با فضایی گرم شبیه به آشپزخانه مادربزرگ‎ها را تصور کنید؛ این چیدمان باید در عین حال، تمیز روشن و با نشاط نیز باشد.

در آشپزخانه خود می‌توانید از همان پالت رنگی اصلی خود استفاده کنید. به عنوان مثال، رنگ سفید برای کابینت ها و استفاده از پترن های گل دار با رنگ صورتی برای سایر المان ها می‎تواند فضای رمانتیکی در آشپزخانه شما ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: 20 ایده مدرن جزیره آشپزخانه

به عنوان ایده، می‎توانید از شیرآلات با طرح های کلاسیک، رومیزهای گلدار با چین های ظریف، و ظروف آشپزی وینتیج برای دکوراسیون آشپزخانه تان استفاده کنید. دکوراسیون شابی شیک، سعی دارد تا فضایی مادرانه، گرم و صمیمی را در آشپزخانه به وجود آورد؛ که احتمالا همیشه هم از بوی غذاهای خوشمزه پر خواهد بود! با این حال، وسایل حصیری و چوبی با ظروف ترشی و میوه های خشک، بخشی جدا نشدنی از این دکوراسیون هستند.

سرویس بهداشتی و حمام به سبک دکوراسیون شابی شیک

برای اجرای هر سبک از دکوراسیون داخلی، لازم است تا تناسب و هماهنگی بین تمامی بخش های یک خانه رعایت شود. با این حال، اگر تصمیم به اجرای سبک شابی شیک دارید؛ باید این استایل را در همه فضاهای خانه به کار بگیرید. در سرویس بهداشتی و حمام به سبک دکوراسیون شابی شیک، لازم است تا فضایی رمانتیک و با نشاط اجرا شود.

از شیرآلات با طرح های جذاب قدیمی و کلاسیک برای سرویس های بهداشتی استفاده کنید. دستمال و حوله با طرح های گل دار و روشن را برای استفاده در این سرویس ها انتخاب کنید.

برای کامل تر شدن این سبک در سرویس های بهداشتی، می‎توانید از آینه های وینتیج با طرح های کلاسیک و زیبا استفاده کنید. در این مکان ها اسپری و خوشبو کننده های هوا با رایحه های تازه گل های بهاری را به کار ببرید.

انتخاب پارکت لمینت و کفپوش برای دکوراسیون شابی شیک

احتمالا تا اینجای کار، متوجه شده‎اید که دکوراسیون شابی شیک، سبکی کلاسیک و مشابه سبک روستیک در فرانسه است. با این حال، استفاده از چه کفپوشی می‎تواند مناسب‎ترین انتخاب برای این دکوراسیون باشد؟ قطعا، استفاده از کفپوش و پارکت لمینت با ظاهر طبیعی چوب می‎تواند بهترین گزینه برای سبک شابی شیک است. در عین حال، انتخاب پارکت لمینت یا کفپوش مناسب برای دکوراسیون شابی شیک، می تواند به زیبایی و گرمای فضای شما بیافزاید.

علاوه بر این، شما می‎توانید با توجه به سلیقه خود، به انتخاب انواعی از کفپوش و پارکت لمینت در طیف رنگی مختلف بپردازید. به عنوان مثال، اگر به دنبال فضایی کاملا روشن و پر نور هستید؛ از پارکت لمینت و کفپوش های چوبی با رنگ روشن استفاده کنید. در مقابل، اگر به دنبال فضایی گرم هستید؛ می‎توانید طرح های چوبی با رنگ تیره را به کار ببرید.

محیط پذیرایی به سبک شابی شیک

دکوراسیون اتاق خواب به سبک شابی شیک

دکوراسیون شابی شیک برای پذیرایی

دکوراسیون شابی شیک در پذیرایی

دکوراسیون شابی شیک سبز و سفید

دکوراسیون خاکستری سبک شابی شیک

بیشتر بخوانید: دکوراسیون نئوکلاسیک | طراحی داخلی به سبک دکوراسیون نئوکلاسیک

کفپوش در دکوراسیون شابی شیک

برای اینکه سبک منزلتان به سبک دکوراسیون شابی شیک نزدیک شود می توانید از کفپوش های مناسب این سبک استفاده کنید. درست است که در چیدمان به این سبک محدودیت کفپوش وجود ندارد و انواع کفپوش های سنگی، سرامیکی و چوبی مورد استفاده قرار می گیرد اما کفپوش های چوبی یا حداقل با طرح چوب بیش از سایر انواع کفپوش ها می تواند دکوراسیون را به دکوراسیون شابی شیک نزدیک کند. در این بین انواع کفپوش های تمام چوب که اصطلاحاً به آنها پارکت گفته می شود مناسب ترین گزینه هستند خصوصاً پارکت های روشن در رنگ ها کرم و قهوه ای انتخاب شده باشند.

اما با این حال می توانید برای آنکه حس و حال مشابهی ایجاد کنید به سراغ پارکت لمینت ها بروید. پارکت لمینت ها به قیمت مناسب تری عرضه می شوند و از سویی دیگر همان ظاهر پارکت های تمام چوب را دارند. به همین دلیل است که این روزها استفاده از انواع کفپوش های لمینتی تا این حد گسترش یافته است.

کفپوش در دکوراسیون شابی شیک

دیوارپوش سبک دکوراسیون شابی شیک

در طراحی داخلی شابی شیک استفاده از رنگ های ملایم و آرامش بخش یکی از اصول اساسی محسوب می شود که در انتخاب دیوارپوش نیز باید مدنظر قرار بگیرد. درواقع با انتخاب رنگ های ملایم مثل صورتی و آبی کمرنگ می توانید رنگ و چهره ی اتاق خواب خود را به سبک دکوراسیون شابی شیک نزدیک کنید.

البته به یاد داشته باشید در این سبک علاوه بر رنگ طرح نیز می تواند تعیین کننده باشد. کاغذ دیواری با رنگ های ملایم و گلدار به خصوص در انواع طرح های ریز بخوبی می تواند معرف این سبک باشد. اگر تمایل دارید که کمی رنگ و لعاب شاد و پر رنگ تری برای تزیین اتاق خواب تان استفاده کنید ما به شما کاغذ دیواری های گلدار و صورتی را معرفی می کنیم. این کاغذ دیواری در عین حال دارای طرح های گل های ریز و رنگی می باشد حس آرامش و لطافت را به اتاق خواب شما می افزاید.

آشپزخانه به سبک انگلیسی

چیدمان به سبک دکوراسیون شابی شیک باید در سراسر بخش های مختلف یک فضا به کار گرفته شود و فقط محدود به نشیمن یا اتاق خواب نباشد. درواقع ایجاد فضایی یکپارچه حتی بیش از نوع سبک می تواند در زیباتر نشان دادن فضا نقش داشته باشد. یکی از فضاهایی که لازم است دکوراسیون آن به تناسب سایر بخش ها انتخاب شود آشپزخانه است. برای داشتن یک آشپزخانه شابی شیک لازم است نکاتی را مد نظر قرار دهید.

بیشتر بخوانید: دکوراسیون مینیمال | راهنمای طراحی دکوراسیون داخلی مینیمالیستی

یکی از بارزترین ویژگی های آشپزخانه به سبک شابی شیک استفاده از قفسه های باز می باشد؛ درحقیقت در این سبک اسراری به پوشاندن قفسه ها نیست. از سویی دیگر قفسه های باز اغلب با انواع کابینت دارای روکش چوبی و روستیک تلفیق می شود. یکی از بهترین نوع کابینت هایی که می توان در این سبک به کار گرفت کابینت ممبران است.

کابینت ممبران تقریباً دارای تمام ویژگی هایی ست که از یک کابینت در این سبک انتظار می رود. به یاد داشته باشید سطوح هایگلاس در این سبک جایگاهی ندارند. علاوه بر کابینت نوع کفپوش و دیوارپوش نیز در این سبک تعیین کننده هستند. برای پوشاندن دیوارها و کف می توان از انواع کاشی های دارای طرح پتینه ای استفاده کرد. به طور کلی طرح های پتینه ای و سطوح کهنه کاری شده یکی از نشانه های بارز این سبک می باشند.

سخن پایانی

در این راهنما به بررسی سبک دکوراسیون شابی شیک پرداختیم و ویژگی های اصلی آن را یک به یک برشمردیم. همچنین گفتیم که برای ایجاد این سبک از دکوراسیون داخلی منزل لازم نیست هزینه های هنگفتی انجام دهید و با وسایل دست دوم و تعمیر شده هم قادر خواهید بود یک دکوراسیون انگلیسی شکیل داشته باشید.

امیدوارم از مطالعه این راهنما لذت برده باشید.

4.7/5 - (4 امتیاز)

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید