فهرست مطالب

دکوراسیون سنتی؛ نکات انتخاب رنگ و وسایل در دکور سنتی

دکوراسیون سنتی؛ نکات انتخاب رنگ و وسایل در دکور سنتی

فهرست مطالب

دکوراسیون سنتی، یکی از محبوب‎ترین چیدمان‌ها برای ایجاد یک فضای گرم، صمیمی و با اصالت است. به طوریکه علاوه‌بر خانه‌ها در بسیاری از فضاهای عمومی مثل کافه و رستوران‌ها از این دکوراسیون در ایجاد یک فضای متفاوت برای فرار از مدرنیته استفاده می‌شود. یکی از دلایلی که این سبک هنوز محبوبیت بسیاری دارد؛ پیوند به گذشته و الهام گیری از اجزا و المان‌های به‌کار رفته از آن است. اما شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که آیا دکوراسیون سنتی فقط برای خانه‌های ایرانی است؛ یا در دیگر کشورها نیز از آن استفاده می‌شود؟ بسیاری از کشورهای آسیایی مثل چین، ژاپن، هند و کشورهای اروپایی مثل ایتالیا، فرانسه، انگلستان و یونان و مصر و همچنین آمریکا از این سبک دکوراسیون استفاده می‌شود.

یکی از وجه تشابه‌، میان دكور سنتي در این کشورها استفاده از المان‌های طبیعی مثل چوب و سنگ است. همچنین متریالی که اصالت و فرهنگ کشور را تداعی می‌کند نیز در این سبک دکوراسیون استفاده می‌شود. به عنوان مثال؛ استفاده از ابریشم در دکوراسیون های سبک سنتی کشور چین بسیار رایج است. دکوراسیون خانه به سبک سنتی  در فرانسه از سبک باروک و روکوکو آن کشور الهام گرفته شده است. همچنین دکوراسیون سنتی ایتالیایی از هنر و فرهنگ رنسانس این کشور الهام گرفته شده است.

منظور از دکوراسیون سنتی چیست؟

دکوراسیون سنتی یکی از سبک‌های محبوب در میان انواع دکوراسیون داخلی است. در دکور سنتی از المان‌های طبیعی مثل چوب، سنگ، شیشه و فلز در ساخت اجزا و طراحی فضای داخلی استفاده می‌شود. عناصر و ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی در بسیاری از اجزای این دکوراسیون دیده می‌شود. یکی دیگر از المان‌های اصلی در این سبک دکوراسیون، استفاده از پارچه و رنگ ها برای نمایش اصالت و طرح‌های سنتی در فضا است.

منظور از دکوراسیون سنتی چیست؟

دکوراسیون سنتی، با ایجاد فضایی نوستالژیک، گرم و صمیمی به گذشته پیوندی عمیق می‌زند. به طوریکه حتی عنوان دکور سنتی، هر کسی را به یاد گذشته و وسایل سنتی و قدیمی می‌اندازد. اما همیشه هم اینطور نیست! شما می‌توانید با وسایل جدید و نو، طرح و سبکی سنتی در خانه و فضای مورد نظر خود ایجاد کنید. گاهی برخی از افراد، در کنار سبک‌های مدرن از دکور سنتی گوشه خانه ، تنها برای قسمتی از خانه استفاده می‌کنند. پس میتوان گفت، این سبک دکوراسیون، سبکی عمیق و انعطاف پذیر برای ایجاد یک دکور گرم و با اصالت است.

برای کسب اطلاعات دربراه دکوراسیون به صفحه دکوراسیون داخلی مراجعه کنید.

نحوه استفاده از دکوراسیون سنتی در چیدمان خانه

امروزه سبک‌های بسیاری برای طراحی دکوراسیون داخلی متناسب با هر سلیقه، فضا و بودجه وجود دارد. در این میان دکوراسیون سنتی یکی از سبک های پر طرفدار برای ایجاد یک دکور زیبا در فضای خانه است. اگر شما هم خواستار ایجاد یک دکور سنتی در چیدمان خانه‌س خود هستید؛ می‌توانید با رعایت اصول و تناسب در استفاده از المان‌های مختلف یک دکور زیبای با اصالت داشته باشید.

✔ نحوه چیدمان مبل‌

در چیدمان خانه به سبک سنتی، می‌توانید از مبلمان با پایه های منحنی و تزیینات حکاکی شده استفاده کنید. نحوه چیدمان مبلمان در این دکوراسیون بسیار مهم است. در دكور سنتي ، می‌توانید مبلمان را در مرکز اتاق پذیرایی یا اتاق نشیمن بچینید. همچنین مبلمان باید به گونه ایی چیده شود که افراد بتوانند به راحتی یکدیگر را ببیند و فضای کافی برای رفت و آمد وجود داشته باشد. چیدن مبلمان در مرکز اتاق پذیرایی به بزرگتر دیده شدن محیط و همچنین ایجاد یک فضای گرم و صمیمی کمک می‌کند.

نحوه چیدمان مبل‌

پیشنهاد می کنیم مقاله دکوراسیون منزل ایرانی ساده بدون مبل را مطالعه کنید.

✔ فرش و گلیم ایرانی در دکوراسیون سنتی

به جرئت می‌توان گفت یکی از اجزای اصلی و کامل کننده دكور سنتي، استفاده از فرش‌ با طرح و رنگ‌های اصیل ایرانی است. استفاده از فرش ایرانی با رنگ های پر جنب و جوش در کنار مبلمانی به رنگ خنثی، یک فضای با شکوه و متناسب ایجاد می‌کند. اگر با محدودیت بودجه روبه رو نیستید؛ می‌توانید از فرش های دستباف با طرح‌های اسلیمی استفاده کنید. همچنین استفاده از گلیم‌های کوچک به عنوان پادری نیز می‌تواند تکمبل کننده فضا باشد. از آنجا که فرش های ایرانی پر از رنگ و طرح است، در ایجاد تناسب و همانگی میان فرش با دیگر اجزا دقت کنید. استفاده از رنگ های گرم در کنار رنگ های روشن و یا خنثی می‌تواند به حفظ تعادل محیط  در دکوراسیون سنتی منزل کوچک کمک کند.

✔ کاشی‌کاری در دکوراسیون سنتی

یکی از هنرهای اصلی ایرانی که شهرت بسیاری نیز دارد، استفاده از کاشی کاری در طراحی دكور سنتي خانه است. در این سبک دکور می‌توانید از کاشی‌های رنگارنگ و طرح‌دار برای تزئین دیوارها، کفپوش و سایر عناصر دکوراتیو استفاده می‌شود.

✔ دکوراسیون سنتی اتاق خواب

یکی از المان‌های اصلی اتاق خواب، تخت خواب است. در دکوراسیون سنتی اتاق، می‌توانید از یک تخت خواب چوبی با پایه‌های چوبی حکاکی شده از طرح‌های سنتی استفاده کنید. استفاده از کمد‌های چوبی، فرش و گلیم دستباف نیز می‌تواند در چیدمان اتاق خواب به سبک سنتی کمک کند. 

دکوراسیون سنتی اتاق خواب

✔ دکور سنتی در آشپزخانه

استفاده از کابینت‌های چوبی و کاشی‌کاری با طرح‌های اصیل دو المان مهم در دکوراسیون آشپزخانه به سبک سنتی است. همچنین استفاده از ظروف مسی و یا سفالی و همچنین سماور در این فضا نیز می‌تواند به ایجاد یک آشپزخانه با فضای صمیمی کمک کند.

دکور سنتی در آشپزخانه

مقاله پیشنهادی: تلفیق دکوراسیون سنتی و مدرن

✔ دکوراسیون سنتی حمام و سرویس بهداشتی

استفاده از کاشی‌کاری های نقش و نگارین و یا متریال طبیعی همانند سنگ میتواند برای ایجاد یک فضای سنتی در حمام و سرویس‌های بهداشتی، بسیار پاسخگو باشد. به علاوه، می‌توانید از لگن های مسی و سایر عناصر دکوراتیو سنتی نیز در این فضا استفاده کنید.

دکوراسیون سنتی حمام و سرویس بهداشتی

✔ نقش نورپردازی در دکوراسیون سنتی

در دکوراسیون سنتی، معمولاً از نور طبیعی به عنوان منبع اصلی نور استفاده می‌شود. بنابراین از پنجره‌های بزرگ و نورگیرهای سقفی استفاده می‌شود. اگر تعداد پنجره های شما کم و یا اندازه ی پنجره‌ها کوچک است، از پرده های حریر و نازک استفاده کنید؛ تا از نور طبیعی بهره مند شوید. در کنار نور طبیعی، از نور مصنوعی نیز برای ایجاد جلوه‌های بصری و برجسته‌سازی عناصر دکوراتیو استفاده می‌شود. در دكور سنتي، معمولاً از لوسترهای چوبی یا فلزی با طرح‌های سنتی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از چراغ‌های دیواری، آباژور و سایر منابع نور مصنوعی استفاده کرد. استفاده از

در دکوراسیون سنتی از چه وسایلی میتوان استفاده کرد؟

اکسسوری و دکوراتیوها در دکوراسیون سنتی، نقش مهمی در ایجاد فضایی گرم، صمیمی و آرامش بخش دارند. این وسایل که در اشکال و طرح های متنوعی موجود هستند؛ از مواد و متریال مختلفی مانند چوب، سنگ، فلز، پارچه و شیشه ساخته شوند.

1. استفاده از بالشتک و کوسن با طرح‌های متنوع

استفاده از بالشتک و کوسن با طرح‌های متنوع در دکوراسیون سنتی یکی از راه‌های ایجاد جلوه‌ای زیبا و چشم‌نواز در فضای منزل است. طرح‌های سنتی ایرانی از جمله طرح‌های اسلیمی، بته جقه، گل و بوته و مینیاتور، از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده‌اند و استفاده از آنها در دکوراسیون داخلی، حس اصالت و زیبایی را به فضای خانه می‌بخشد.

برای مشاهده انواع قرنیز به صفحه خرید قرنیز مراجعه کنید.

2. کلکسیونی از وسایل قدیمی

تمبرها یکی از محبوب ترین کلکسیون های قدیمی هستند که در اندازه ها، رنگ ها و طرح های مختلف موجود هستند و می توانند به دکوراسیون شما شخصیت و جذابیت خاصی ببخشند. می توانید تمبرها را در یک آلبوم، قاب عکس یا حتی به صورت آویز دیواری قرار دهید. وسایل قدیمی دیگر، مانند مبلمان، ظروف و لوازم روشنایی، می توانند به دکوراسیون سنتی شما حس نوستالژی و اصالت ببخشند. می توانید وسایل قدیمی را در اتاق نشیمن، اتاق خواب یا حتی آشپزخانه قرار دهید. علاوه بر تمبرها و وسایل قدیمی، می توانید از سایر کلکسیون ها نیز در دکوراسیون خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر کلکسیون سکه، ماشین اسباب بازی یا کتاب دارید، می توانید آنها را به نمایش بگذارید تا دکوراسیون شما منحصر به فرد تر شود. تعادل و تضاد را در چیدمان کلکسیون قدیمی رعایت کنید.

3. استفاده از وسایل قیمتی و عتیقه در دکوراسیون سنتی

وسایل قیمتی و عتیقه می توانند به دکوراسیون سنتی جلوه و شکوه خاصی ببخشند. آنها می توانند حسی از تاریخ و اصالت را به فضای داخلی القا کنند و فضایی گرم و صمیمی ایجاد کنند. مبلمان عتیقه می تواند نقطه کانونی هر اتاقی باشد. آنها می توانند حسی از کلاس و ظرافت را به فضای داخلی اضافه کنند. علاوه بر این، از لوازم تزئینی عتیقه استفاده کنید. لوازم تزئینی عتیقه مانند مجسمه ها، گلدان ها، و تابلوها می توانند به فضای داخلی جزئیات و شخصیت اضافه کنند. آنها می توانند حسی از تاریخ و فرهنگ را به فضای داخلی القا کنند. فرش های عتیقه می توانند به دکور سنتی گرما و راحتی اضافه کنند. آنها می توانند حسی از اصالت و فرهنگ را به فضای داخلی القا کنند.

استفاده از وسایل قیمتی و عتیقه در دکوراسیون سنتی

هنگام استفاده از وسایل قیمتی و عتیقه در دکوراسیون سنتی، مهم است که تعادل را رعایت کنید. شما نمی خواهید فضای داخلی بیش از حد شلوغ یا آشفته به نظر برسد. چرا که هدف از بکارگیری وسایل عتیقه ایجاد یک هماهنگی برای تکمیل کننده دکوراسیون داخلی است. استفاده از وسایل زیاد و پر حجم در دکوراسیون سنتی منزل کوچک ، فضا را شلوغ  و شلخته می‌کند.

4. آینه و شمعدان در دکوراسیون سنتی ایرانی

آینه و شمعدان از عناصر اصلی دکوراسیون سنتی ایرانی هستند. آینه نماد روشنایی، پاکی و نور است و شمعدان ها هم که جای قرار دادن آتش به عناون نمادی از گرما و روشنی زندگی بوده اند. آینه و شمعدان در دکوراسیون های ایرانی معمولاً در اتاق پذیرایی قرار می گیرند. این عناصر می توانند به عنوان یک قطعه تزئینی مستقل یا به عنوان بخشی از یک مجموعه بزرگتر، مانند آینه کنسول، استفاده شوند. آینه و شمعدان اغلب از فلزاتی مانند نقره، برنج یا مس ساخته می شوند. این فلزات به دلیل زیبایی و استحکام آنها انتخاب می شوند. آینه و شمعدان های سنتی ایرانی اغلب با نقوش و طرح های زیبا تزئین می شوند. این طرح ها می تواند شامل نقوش اسلیمی، گل و گیاه یا طرح های مذهبی باشد.

5. نقش گل و گیاه در دکور سنتی

استفاده از گل و گیاه حتی در دکوراسیون سنتی منزل کوچک نیز، کاربردی  وزیباست. اگر فضای خانه شما کوچک است؛ و امکان استفاده از وسایل دکوراتیو پر حجم را ندارید استفاده از گل و گیاه می‌تواند تکمیل کننده فضای شما باشد. علاوه بر این، استفاده از خوشه‌های خشک گندم و یا گل‌های سبز در کوزه و گلدان‌های سفالی می‌تواند فضایی طبیعی و سنتی ایجاد کند.

مقاله پیشنهادی: دکوراسیون نئوکلاسیک

6. استفاده از وسایل سفالی

وسایل سفالی به دلیل تنوع و زیبایی طبیعی خود، می توانند نقش مهمی در دکوراسیون سنتی ایفا کنند. آنها می توانند به فضای شما گرما، صمیمیت و حسی از انسجام ببخشند. از گلدان های سفالی برای تزئین فضای خود استفاده کنید. گلدان های سفالی در طرح ها و رنگ های متنوعی موجود هستند و می توانند به فضای شما جلوه ای زیبا و طبیعی ببخشند.

استفاده از وسایل سفالی

همچنین، میتوانید از ظروف سفالی برای سرو غذا و نوشیدنی استفاده کنید. بشقاب ها، کاسه ها، لیوان ها و سایر ظروف سفالی می توانند به فضای شما ظاهری سنتی و زیبا ببخشند. استفاده از وسایل سفالی در دکوراسیون سنتی منزل کوچک نیز کاربردی و جذاب است.

انتخاب رنگ در دکوراسیون سنتی

دکوراسیون سنتی، یکی از انواع سبک دکوراسیون داخلی است که انتخاب رنگ در آن یکی از تصمیمات مهم و حیاتی است. به طورکلی رنگ های مورد استفاده در دكور سنتي رنگ هایی گرم و پر جنب و جوش است. بنابراین اگر قصد دارید از سبک سنتی برای خانه خود استفاده کنید؛ حتما در انتخاب و ایجاد تعادل میان رنگ‌ها دقت به خرج دهید. انتخاب رنگ در دکوراسیون سنتی به عوامل مختلفی از جمله؛ فضای موردنظر، نور محیط و عناصر دکوراسیون موجود بستگی دارد.

انتخاب رنگ در دکوراسیون سنتی

رنگ های مختلف تأثیرات متفاوتی بر فضا دارند. به عنوان مثال، رنگ های روشن فضا را بزرگتر و روشن تر نشان می دهند، در حالی که رنگ های تیره فضا را کوچکتر و صمیمی تر جلوه می دهند. مقدار نور طبیعی موجود در فضا نیز بر انتخاب رنگ تأثیر می گذارد. فضاهای با نور طبیعی زیاد می توانند از طیف گسترده تری از رنگ ها استفاده کنند، در حالی که فضاهای کم نور باید از رنگ های روشن تر استفاده کنند تا روشن تر و دلبازتر به نظر برسند. رنگ سایر عناصر دکوراسیون سنتی موجود در فضا نیز باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، اگر مبلمان شما به رنگ قهوه ای تیره است، استفاده از رنگ های روشن برای دیوارها می تواند به ایجاد تعادل کمک کند.

مقاله پبشنهادی: دکوراسیون مینیمال

در دکور سنتی گوشه خانه از چه وسایلی استفاده کنیم؟

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در گوشه‌ای از خانه‌ی خود یک دکور سنتی کوچک برای تداعی گذشته داشته باشند. از طرفی، برخی می‌خواهند برای گوشه و کنار خانه نیز دکوراسیونی سنتی داشته باشند. در واقع گوشه‌های خانه، می‌توانند فضایی مناسب برای ایجاد یک دکوراسیون کوچک باشند که مرکز و کانون توجه قرار گیرند. در ادامه به ایده هایی برای دکور سنتی گوشه خانه می‌پردازیم:

  • استفاده از یک شومینه که توسط کاشی‌کاری های طرح دار تزیین شده است.
  • استفاده از یک کرسی تزیینی می تواند دکور سنتی گوشه خانه را به تنهایی تکمیل کند.
  • اگر به موسیقی و هنر علاقه دارید،  می توانید سازهای سنتی مثل سه‌تار و تنبور را در گوشه خانه خود نگهدارید.
  • استفاده از صنابع دستی در دکوراسیون گوشه خانه، می‌تواند فضایی جالب و صمیمی ایجاد کند.
  • اگر فضای شما باز و بزرگ است، می‌توانید از یک بوفه با وسایل عتیقه و قدیمی برای دکوراسیون سنتی گوشه خانه استفاده کنید.
  • استفاده از وسایل و کوزه های سفالی همراه با گل و گیاه در گوشه خانه نیز می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

سخن پایانی

با استفاده از نکات و ایده‌هایی که در این مقاله گفته شد؛ می توانید دکور سنتی زیبایی در خانه خود داشته باشید و سال‌ها از آن لذت ببرید. دکوراسیون سنتی، یکی از دکوراسیون‌های چالش برانگیز است که طراحی و پیاده سازی آن نیازمند دقت بالایی است. گرچه انتخاب المان‌ها و عناطر حتی در دکور سنتی گوشه خانه، امری کاملا سلیقه‌اییست؛ اما در استفاده از اکسسوری‌ها و وسایل دکوری زیاده روی نکنید. در هر حال، میان تمامی اجزا هماهنگی و تعادل را ایجاد کنید. یکی دیگر از مسائل مهم در دکوراسیون خانه سنتی، ایجاد تعادل در انتخاب رنگ است. همواره سعی کنید در کنار رنگ‌های پر شور سنتی، از رنگ های خنثی و روشن نیز استفاده کنید. این امر در دکوراسیون سنتی منزل کوچک نیز بسیار مهم است.

4.2/5 - (5 امتیاز)

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من