فهرست مطالب

نصب دیوارپوش فومی ؛ مراحل نصب انواع مدل‌ها

نصب دیوارپوش فومی ؛ مراحل نصب انواع مدل‌ها

فهرست مطالب

نصب دیوارپوش فومی، راهی ساده و سریع برای رسیدن به یک دکوراسیون جدید است. دیوارپوش فومی، یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین انواع دیوارپوش‌ها است که به دلیل مزایای متعددی که دارد؛ در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. این دیوارپوش‌ها از جنس فوم فشرده ساخته می‌شوند و به همین دلیل، بسیار سبک و مقاوم هستند. همچنین، نصب آنها بسیار ساده و آسان است و می‌توان آنها را به راحتی در هر فضایی نصب کرد. انواع دیوارپوش فومی، در طرح و رنگ‌های متنوع وجود دارند؛ که می‌توان آن‌ها را در انواع دکوراسیون‌های داخلی به‌کار برد. علاوه‌بر این، مراحل نصب دیوارپوش فومی نیز آسان و سریع است و با کمی دقت و حوصله می‌توان دکور خود را تغییر داد.

انواع مدل های دیوارپوش فومی

دیوارپوش‌های فومی دو صورت رولی و پازلی تولید می‌شوند؛ که هر کدام دارای انواع متنوعی از طرح‌ها هستند. دیوارپوش فومی رولی به صورت رول هایی با ارتفاع و ضخامت استاندارد ساخته می شوند؛ که  با استفاده از چسب به دیوار متصل می شوند. دیوارپوش فومی پازلی به شکل قطعات پازل در ابعاد مختلف تولید می شوند. دیوارپوش های فومی پازلی همانند پازل در کنار یکدیگر قرار می گیرند و اشکال مختلفی را به وجود می آورند.  تنوع در انواع مدل‌های دیوارپوش فومی باعث شده تا بتوان این دیوارپوش‌ها را در محیط‌های بسیاری استفاده کرد. در ادامه به معرفی انواع طرح‌های رایج دیوارپوش فومی می‌پردازیم.

1. دیوارپوش فومی آجری

دیوارپوش فومی آجری یکی از پرطرفدارترین انواع دیوارپوش های فومی است. این دیوارپوش ها به دلیل شباهت ظاهری به آجر طبیعی، فضایی گرم و صمیمی را ایجاد می کنند. این دیوارپوش‌ها معمولا از انواع رولی دیوارپوش فومی هستند؛  و در رنگ ها و طرح ‌های متنوعی وجود دارند.

دیوارپوش فومی آجری

2. دیوارپوش فومی چوبی

دیوارپوش فومی چوبی یکی دیگر از انواع دیوارپوش های فومی پرطرفدار است. این دیوارپوش ها به دلیل شباهت ظاهری به چوب طبیعی، فضایی مدرن و شیک را ایجاد می کنند. این طرح از انواع رولی بوده و نصب دیوارپوش فومی چوبی نیز ساده است. از دیوارپوش‌های فومی با طرح چوب می‌توان در سبک‌های مختلفی از دکوراسیون داخلی استفاده کرد.

دیوارپوش فومی چوبی

3. دیوارپوش فومی سنگی

دیوارپوش فومی سنگی یکی از انواع دیوارپوش های فومی لوکس است. این دیوارپوش‌ ها را می‌توان در فضاهای مختلفی از خانه برای ایجاد یک فضای شیک و منحصر به فرد استفاده کرد. امروزه استفاده از انواع طرح‌های سنگی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این دیوارپوش‌ها نیز معمولا از انواع رولی آن است؛ نصب دیوار پوش فومی سنگی نیز به راحتی امکان پذیر است.

دیوارپوش فومی سنگی

4. انواع دیوارپوش فومی سه بعدی

دیوارپوش فومی سه بعدی یکی از انواع دیوارپوش های فومی مدرن و خاص است. این دیوارپوش ها با ایجاد عمق و برجستگی در دیوار، فضایی متفاوت و جذاب را ایجاد می کنند. دیوارپوش های فومی سه بعدی از انواع رولی بوده و در طرح های متنوعی تولید می شوند.

دیوارپوش فومی سه بعدی

5. دیوارپوش فومی ساده

دیوارپوش فومی ساده یکی از انواع دیوارپوش های فومی ارزان قیمت است. این دیوارپوش ها در رنگ های مختلف و بدون طرح خاصی تولید می شوند. دیوارپوش های فومی ساده برای فضاهای ساده و مینیمال مناسب هستند. علاوه بر این، می‌توان در سبک‌های مختلفی از دکوراسیون داخلی از آن استفاده کرد.

برای دیدن رنگ سال 2024 میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

مزایای دیوارپوش فومی

استفاده از انواع دیوارپوش فومی، یک انتخاب عالی برای تغییر دکوراسیون داخلی و ایجاد یک فضای جدید در هر محیط است. نصب دیوارپوش فومی نیز به قدری راحت و سریع است که می‌توان از این گزینه به عنوان یک مزیت یاد کرد. اما دیوارپوش های فومی علاوه به قیمت مقرون به صرفه و نصب سریع، به دلیل ساختار ویژه ی خود مزایای دیگری نیز دارند. این مزیت‌ها نصب دیوارپوش فومی را به امری بدیهی تبدیل می‎‌کنند.

مزایای دیوارپوش فومی
  • عایق حرارتی و صوتی:  انواع دیوارپوش فومی به دلیل ساختار سلولی خود، عایق های حرارتی و صوتی خوبی هستند. این عناصر به حفظ دمای اتاق در تابستان و زمستان کمک می کنند و همچنین می توانند به کاهش سر و صدای پس زمینه کمک کنند.
  • نصب آسان:  این عناصر معمولاً دارای یک لایه چسب پشتی هستند که مراحل نصب دیوارپوش فومی را آسان می کند. آنها را می توان بدون نیاز به ابزار یا مهارت خاصی نصب کرد. تنها کافی‌ست کمی دقت و حوصله به خرج دهید.
  • مقرون به صرفه: انواع دیوارپوش فومی معمولاً از سایر گزینه های دیوارپوش مانند کاشی‌ها ارزان تر هستند.
  • تنوع طرح و رنگ:  دیوارپوش های فومی در طیف گسترده ای از طرح ها و رنگ ها موجود هستند. این ویژگی به شما امکان می دهد ظاهری منحصر به فرد و شخصی برای دیوارهای خود ایجاد کنید.
  • قابل شستشو:  دیوارپوش های فومی را می توان با آب و صابون تمیز کرد. بنابراین می‌توان آنها را گزینه‌‌ی خوبی برای محیط‌های پررفت و آمد به شمار آورد.

در مجموع، نصب دیوارپوش فومی گزینه ای عالی برای کسانی است که به دنبال یک دیوارپوش مقرون به صرفه، آسان نصب و زیبا هستند.

بیشتر بخوانید: نصب کاغذ دیواری روی سقف ؛ نکات و راهنمای کامل نصب

معایب دیوارپوش های فومی

دیوارپوش‌های فومی‌ همانند سایر عناصر مورد استفاده در دکوراسیون داخلی، دارای مزایا و معایبی نیز هستند. اما می‌توان گفت این معایب تنها در صورتی بروز می‌کنند که شما این متریال را در محیط و مکانی با شرایط نامناسب برای آن به کار بگیرید. در غیر این صورت، می‌توان با مراقبت و رعایت نکات ایمنی نصب دیوارپوش فومی را انجام داد و از طرح و رنگ آن لذت برد. در ادامه به برخی از معایب انواع دیوارپوش فومی می‌پردازیم که امکان نصب آن را در محیط‌های مختلف محدود می‌کند.

  • مقاومت پایین در برابر ضربه و خراش: دیوارپوش‌های فومی به دلیل ساختار نرم و انعطاف‌پذیری که دارند، مقاومت پایینی در برابر ضربه و خراش دارند. بنابراین، اگر در محیطی زندگی می‌کنید که احتمال ضربه دیدن دیوارها وجود دارد، بهتر است از دیوارپوش‌های دیگری استفاده کنید.
  • مقاومت پایین در برابر حرارت: دیوارپوش‌های فومی در برابر حرارت مقاومت چندانی ندارند و در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت بالا، ممکن است تغییر شکل دهند یا حتی ذوب شوند.
  • عدم امکان شستشوی کامل: دیوارپوش‌های فومی را می‌توان با استفاده از یک دستمال نم‌دار تمیز کرد، اما امکان شستشوی کامل آنها وجود ندارد. بنابراین، اگر با نصب دیوارپوش‌ فومی در محیط‌هایی مانند آشپزخانه یا سرویس بهداشتی، باید توجه داشته باشید که ممکن است به مرور زمان کثیف شوند و تمیز کردن آنها دشوار باشد.
  • عدم امکان استفاده در فضاهای مرطوب: دیوارپوش‌های فومی به دلیل جذب آب، در فضاهای مرطوب مانند حمام یا سرویس بهداشتی، ممکن است دچار پوسیدگی یا کپک شوند.
معایب دیوارپوش های فومی

در نهایت، انتخاب دیوارپوش مناسب به عوامل مختلفی مانند نیازها، بودجه، و دکوراسیون داخلی شما بستگی دارد. اگر به دنبال دیوارپوشی با قیمت مناسب، تنوع طرح و رنگ، و نصب آسان هستید، دیوارپوش‌های فومی می‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشند. با این حال، باید معایب این دیوارپوش‌ها را نیز در نظر بگیرید و در صورت وجود شرایط مناسب، از آنها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نصب پارکت روی سرامیک؛ راهنمای نصب لمینت روی کاشی و سرامیک

سایزبندی دیوارپوش های فومی

انواع دیوارپوش فومی در دو حالت کلی رول و تایل یا پازلی تولید می‌شوند.

 دیوارپوش های رول معمولاً در ابعاد 200 سانتی متر طول و 50 سانتی متر عرض تولید می شوند. رول های دیوارپوش فومی معمولاً دارای طرح های ساده هستند و برای پوشش دیوارهای بزرگ مناسب هستند.

دیوارپوش های تایل نیز در ابعاد و طرح های مختلفی تولید می شوند که رایج ترین آنها ابعاد 50 سانتی متر در 50 سانتی متر و 70 سانتی متر در 70 سانتی متر است. دیوارپوش های تایل برای پوشش دیوارهای کوچک و همچنین دیوارهایی که دارای طرح های خاص هستند، مناسب هستند.

انتخاب سایز مناسب دیوارپوش فومی به عوامل مختلفی مانند ابعاد دیوار، طرح دیوارپوش و همچنین کاربرد آن بستگی دارد. به عنوان مثال، برای دیوارهای بزرگ بهتر است از دیوارپوش های رول استفاده شود تا نصب آن آسان تر باشد. همچنین، برای دیوارپوش های طرح دار، بهتر است از دیوارپوش های تایل کوچکتر استفاده شود تا طرح دیوارپوش بهتر دیده شود.

سایزبندی دیوارپوش های فومی

نصب دیوارپوش فومی بر روی دیوار

نصب دیوارپوش فومی کار نسبتاً آسانی است و با کمی دقت و حوصله می‌توانید خودتان آن را انجام دهید. اما اگر احساس می‌کنید در انجام این کار مهارت ندارید؛ می‌تواند از افراد ماهر در نصب  دیوارپوش فومی کمک بگیرید. در ادامه مراحل نصب دیوارپوش فومی بر روی دیوار به صورت کامل با هم بررسی می‌کنیم.

نصب دیوارپوش فومی بر روی دیوار

در ابتدا، برای نصب دیوارپوش فومی ابزار و مواد لازم را تهیه کرده و در نزدیک خود قرار دهید. این کار باعث سرعت در کار و دسترسی بهتر به ابزار را به شما می‌دهد. ابزار و مواد لازم برای نصب انواع دیوارپوش فومی، شامل خط کش، چسب مخصوص نصب ، ابزارهای برش مثل چاقو، تراز و دستمال است. البته در این مورد لازم است، دستورالعمل‌ها را نیز به دقت مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: انواع کفپوش پلاستیکی منزل

مرحله ۱: آماده سازی و اندازه گیری دیوار

اولین قدم در نصب دیوارپوش فومی، آماده سازی دیوار است. دیوار باید کاملاً تمیز، خشک و عاری از هرگونه آلودگی، گرد و غبار، چربی و رطوبت باشد. در صورت وجود هرگونه ترک یا فرورفتگی در دیوار، باید آن‌ها را با بتونه یا گچ پر کنید. پس از آماده سازی دیوار، آن را با دستمال مرطوب تمیز کنید تا کاملاً گرد و غبار آن از بین برود.

پس از آماده سازی دیوار، باید اندازه آن را به دقت اندازه گیری کنید. برای این کار، عرض و ارتفاع دیوار را اندازه بگیرید و سپس ابعاد دیوارپوش را با آن مقایسه کنید. در صورتی که ابعاد دیوارپوش کوچکتر از ابعاد دیوار باشد، باید آن‌ها را برش دهید.

مرحله ۳: نصب قرنیز

در صورتی که قصد دارید از قرنیز استفاده کنید، باید آن را قبل از نصب دیوارپوش نصب کنید. برای این کار، قرنیز را در محل مورد نظر خود قرار دهید و سپس با استفاده از پیچ یا ابزارهای موجود آن را به دیوار محکم کنید.

مرحله ۴: نصب دیوارپوش

حالا نوبت به نصب دیوارپوش فومی می‍رسد. برای این کار، ابتدا یک ردیف از دیوارپوش را در پایین دیوار قرار دهید. سپس، ردیف بعدی را در کنار ردیف اول قرار دهید و به همین ترتیب ادامه دهید تا تمام دیوار پوشانده شود. برای نصب دیوارپوش، ابتدا چسب مخصوص دیوارپوش فومی را به پشت دیوارپوش بمالید. سپس، دیوارپوش را در محل مورد نظر خود قرار دهید و با استفاده از دست آن را فشار دهید تا به دیوار بچسبد. در صورتی که دیوارپوش شما دارای طرح خاصی است، باید آن را به دقت در محل مورد نظر خود قرار دهید. در صورتی که ابعاد دیوارپوش کوچکتر از ابعاد دیوار باشد، باید آن‌ها را برش دهید. برای این کار، از یک چاقوی تیز استفاده کنید و دیوارپوش را در محل مورد نظر خود برش دهید.

پس از نصب دیوارپوش فومی ، باید آن را با دستمال مرطوب تمیز کنید تا چسب اضافی از روی آن پاک شود. این مراحل یک راهنمای کلی برای نصب انواع دیوارپوش فومی است؛ بهتر است برای نصب بهتر و دقیق‌تر دستورالعمل ها را بررسی و از افراد ماهر کمک بگیرید.

نکات نصب دیوارپوش فومی

برای نصب دیوارپوش فومی، باید از چسب مخصوص دیوارپوش فومی استفاده کنید. این چسب از چسب‌های معمولی قوی‌تر است و باعث می‌شود دیوارپوش به خوبی به دیوار بچسبد. از دیوارپوش‌های با کیفیت بالا استفاده کنید. دیوارپوش‌های بی‌کیفیت ممکن است پس از مدتی از دیوار جدا شوند.

قبل از نصب دیوارپوش، باید مطمئن شوید که دیوار کاملاً تمیز، خشک و عاری از هرگونه آلودگی باشد. در غیر این صورت، چسب به خوبی به دیوار نمی‌چسبد و دیوارپوش ممکن است پس از مدتی از دیوار جدا شود. همچنین، در صورتی که دیوار دارای ترک یا فرورفتگی باشد، باید آن‌ها را قبل از نصب دیوارپوش پر کنید.

نکات نصب دیوارپوش فومی

برای نصب انواع دیوارپوش فومی، باید از ابزار و وسایل مناسب استفاده کنید. استفاده از ابزار و وسایل نامناسب ممکن است باعث آسیب دیدن دیوارپوش شود.

بیشتر بخوانید: مدل جزیره آشپزخانه | انواع مدل های جزیره آشپزخانه

کاربرد های دیوارپوش فومی

دیوارپوش‌های فومی یکی از انواع جذاب و پر طرفدار دیوارپوش‌ها برای استفاده در تمامی محیط ها هستند. علاوه بر این، این دیوارپوش ها را می‌توان با انواع سبک دکوراسیون داخلی نیز هماهنگ و ست کرد. اما در برخی موارد قصد و نیت ما از استفاده ی دیوارپوش فومی مشخصا تغییر دکوراسیون نیست. در موارد بسیاری از انواع دیوارپوش فومی برای کاربردهای مشخصی استفاده می‌شود؛ در ادامه به برخی از این کاربردها اشاره می‌کنیم.

  • دیوارپوش فومی می‌تواند به خوبی دیوارهای قدیمی و آسیب دیده را بپوشاند و ظاهری جدید و زیبا به آن‌ها ببخشد.
  • این دیوارپوش در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی موجود است؛ و می‌تواند به ایجاد ظاهری جدید و مدرن در هر فضایی کمک کند.
  • انواع دیوارپوش فومی می‌تواند به عنوان عایق صوتی عمل کند و از انتقال صدا به سایر قسمت‌های خانه جلوگیری کند.
  • این دیوار پوش می‌تواند به عنوان عایق حرارتی عمل کند و از اتلاف انرژی جلوگیری کند.
کاربرد های دیوارپوش فومی

سخن پایانی

انواع دیوارپوش فومی یک گزینه خوب و همچنین محبوب برای تغییر دکوراسیون داخلی خانه و همچنین سایر محیط ها مثل شرکت و محل کار است. با این حال، بهتر است پیش از استفاده از آنها کیفیت و شرایط مناسب برای نصب دیوارپوش فومی را بسنجید. چرا که  این دیوارپوش‌ها در مقابل برخی شرایط مانند حرارت و ضربه مقاومت بالایی ندارند. همچنین اگر در نصب این دیوارپوش ها مهارت ندارید؛ از افراد ماهر کمک بگیرید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من