فهرست مطالب

سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی؛ انتخاب رنگ و پیاده سازی دکوراسیون مونوکروم

سبک دکوراسیون مونو کروم

فهرست مطالب

سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی، یک فضای لوکس و در عین حال عاری از شلوغی را ایجاد می کند. در دنیای شلوغ و پرهیاهوی امروز، گاهی اوقات دلمان می‌خواهد به مکانی پناه ببریم که آرام ‌بخش و ساده باشد. جایی که چشم‌مان از رنگ‌های تند و شلوغ رها شود و ذهن ‌مان فرصتی برای استراحت داشته باشد. سبک مونوکروم یکی از بهترین گزینه‌ها برای دکوراسیون چنین فضایی است. در این سبک از یک رنگ یا طیف رنگی محدود استفاده می‌شود و با استفاده از کنتراست‌های ساده و ظریف، جلوه‌ای زیبا و چشم‌نواز به وجود می‌آید.

سبک مونوکروم، از دوران باستان در هنر و معماری کاربردی عمیق و قدمتی طولانی دارد. در دوران رنسانس، این سبک دوباره مورد توجه هنرمندان قرار گرفت؛ که در آثار لئوناردو داوینچی و میکل آنژ چشم نوازی می‌کند. در قرن بیستم نیز، سبک دکوراسیون مونوکروم  بار دیگر محبوب شد. این سبک در دهه 1950 و 1960 میلادی به اوج محبوبیت خود رسید و در آثار طراحان بزرگی مانند ایو سن لوران و کوکو شانل به چشم می‌خورد.

سبک دکوراسیون مونوکروم چیست ؟

سبک دکوراسیون مونوکروم که در اصطلاح های عامیانه‌تر به عنوان سبک تک رنگ نیز شناخته می شود. استفاده از یک رنگ و یا طیف های یک رنگ مشخص در دکوراسیون داخلی است. دکوراسیون مونوکروم، می تواند با حفظ سادگی محیط یک فضای جذاب، چشم نواز و گیرا ایجاد کند. در این سبک از دکوراسیون داخلی می توان یک رنگ مشخص را انتخاب کرد و آن را در تمامی عناصر و المان های اجزا به کار برد. با این حال برخی از رنگ‌ها بیشتر از سایرین مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. به عنوان مثال استفاده از رنگ های روشن و خنثی در این دکوراسیون بیشتر از سایر رنگ های موجود است. بنابراین می‌توان گفت مهم ترین اصول برای ایجاد سبک دکوراسیون مونوکروم، رنگ است.

یکی دیگر از مواردی که در سبک مونوکروم اهمیت دارد؛ استفاده از بافت های متنوع و یک رنگ در المان های مختلف برای ایجاد کنتراست و جذابیت بصری است. یعنی اگر طرفدار سبک مونوکروم هستید؛ نگران روبه رو شدن با یک فضای یکنواخت که موجب دلزدگی می‌شود، نباشید.

سبک دکوراسیون مونوکروم

مزایای سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی

سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی، یکی از جالب ترین سبک هایی است که می توان در فضاهای مختلف برای ایجاد احساسی مشخص از آن استفاده کرد. به عبارت دیگر، در دکوراسیون مونوکروم با انتخاب یک رنگ که گویای احساسات و حال و هوای درونی شماست می توانید یک محیط کاملا شخصی سازی شده داشته باشید. علاوه بر این، سبک دکوراسیون مونوکروم می تواند مزایای دیگری داشته باشد که شاید با فهمیدن آن‌ها، به انتخاب شما تبدیل شود.

سادگی و همانگی تمام اجزا در یک محیط می تواند آرامشی توصیف نشدنی را به وجود آورد. اجرای سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی می تواند یک فضای شیک با هماهنگی کامل را ایجاد کند. علاوه بر این، سبک مونوکروم می تواند با ایجاد یک ظاهر مینیمالیستی به برجسته سازی المان ها و جزییات به خصوصی کمک کند.

یکی دیگر از مزایای سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی، تاثیر رنگ در خلق و خو و احساسات ما است. با این حال می توان، رنگی را مطابق با سلیقه ی خود برای نشان دادن یک حس درونی انتخاب کرد. یا اینکه یک رنگ را برای ایجاد یک حس نو و تازه انتخاب و در دکوراسیون مونوکروم به کار برد.

بیشتر بخوانید: دکوراسیون سنتی | انتخاب رنگ و وسایل در دکور سنتی

انتخاب رنگ در دکوراسیون مونوکروم

انتخاب رنگ در دکوراسیون مونوکروم، به شخصیت و سلیقه ی شما و همچنین شرایط محیطی فضا بستگی دارد. در ابتدا می توانید بر اساس سلیقه ی شخصی خود یک رنگ را انتخاب و در سبک مونوکروم پیاده کنید. البته در مقابل نیز می‌توانید بر اساس احساسی که می خواهید از محیط بگیرید یک رنگ را انتخاب کنید. به عنوان مثال، سلیقه ی شخصی شما رنگ بنفش است و از این رنگ برای دکوراسیون مونوکروم خود استفاده می کنید. از طرفی، شما می توانید از یک رنگ که زیاد هم از سلیقه ی شما دور نیست؛ برای دکوراسیون داخلی خود استفاده کنید.

در دکوراسیون داخلی سبک مونوکروم، می‌توانید از یک رنگ پایه و طیف‌های مختلف آن رنگ استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر رنگ پایه شما آبی است، می‌توانید از آبی روشن، آبی تیره، آبی فیروزه‌ای و سایر رنگ‌های آبی استفاده کنید.

انتخاب رنگ در دکوراسیون مونوکروم

نکات انتخاب رنگ دکوراسیون داخلی به سبک مونوکروم

  • میزان نور طبیعی: اگر فضای شما نور طبیعی کمی دارد، بهتر است از رنگ‌های روشن‌تر استفاده کنید تا فضا را روشن‌تر و دلبازتر نشان دهید.
  • اندازه فضا: اگر محیط داخلی شما کوچک است، استفاده از رنگ های روشن به ایجاد یک فضای بزرگ کمک می‌کند.
  • در آخر سعی کنید برای دکوراسیون خود رنگی را انتخاب کنید که موجب دلزدگی و خستگی در شما نشود و همیشه از تماشای آن لذت ببرید.

رنگ سال 2024 انتخاب شد برای دیدن رنگ سال میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

پیاده سازی سبک مونوکروم در دکوراسیون دخلی

اگر تصمیم خود را برای ایجاد و یا تغییر دکوراسیون داخلی خود به سبک مونوکروم گرفته‌اید؛ باید اصول و نکات پیاده سازی آن را نیز بدانید و بر اساس آن عمل کنید. دکوراسیون مونوکروم، را می توان برای فضاهای مختلف مثل اتاق نشیمن، اتاق خواب، آشپزخانه و سرویس بهداشتی استفاده کرد. در ادامه مراحل اجرا و پیاده سازی سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی را با هم بررسی می کنیم.

پیاده سازی سبک مونو کروم در دکوراسیون داخلی

1.انتخاب رنگ پایه برای تم اصلی دکوراسیون داخلی

اولین قدم در پیاده سازی سبک دکوراسیون مونوکروم، انتخاب رنگ پایه است. رنگ انتخابی شما می تواند هر رنگی باشد. به عنوان ایده می توانید از رنگ های روشن و خنثی در دکوراسیون داخلی مونوکروم خود استفاده کنید. این رنگ ها با ایجاد یک فضای ویژه، می تواند دو سبک محبوب مدرن و مینیمال را به وسیله ی یک رنگ در کنارهم هماهنگ کند.

2.انتخاب طیف های رنگی

پس از انتخاب رنگ پایه می توانید از تمامی طیف های رنگی آن برای ایجاد کنتراست در المان های مختلف استفاده کنید. توجه کنید که تمامی این رنگ ها باید بر اساس رنگ پایه باشد. می توانسد از طیف های مختلف آن برای ایجاد تنوع در فضای داخلی استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر رنگ پایه سفید انتخاب شده است، می توان از رنگ های سفید روشن، سفید شیری، سفید استخوانی و سفید برفی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: نصب دیوارپوش فومی | مراحل نصب انواع مدل‌ها

3.انتخاب المان و عناصر اصلی دکوراسیون داخلی

پس از انتخاب رنگ پایه و طیف رنگی، جال می توانید به انتخاب المان های اصلی بپردازید. از المان و عناصر اصلی می توان به پرده ها، مبلمان، دیوارپوش ها، کف پوش و سایر لوازم اصلی اشاره کرد. در انتخاب متریال و بافت این وسایل نیز دقت کنید. استفاده از متریال با بافت های مختلف، دکوراسیون داخلی مونوکروم شما را از یکنواختی و دلزدگی نجات خواهد داد. به عنوان مثال، می توانید از یک رنگ با بافت های متفاوت برای مبلمان و پرده ها استفاده کنید. هماهنگی بین رنگ های تمام اجزای سبک مونوکروم یکی از مهم ترین مسائلی است که باید به آن توجه کنید.

4.انتخاب اکسسوری و سایل دکوراتیو برای دکوراسیون مونوکروم

استفاده از اکسسوری و وسایل دکوراتیو در دکوراسیون داخلی مونوکروم، علاوه بر بیان شخصیت و علایق شخصی شما می تواند به ایجاد عمق و بافت در فضا کمک کند. در انتخاب وسایل دکوراتیو می توانید از رنگ های پایه و یا طیف های رنگی آن استفاده کنید. شما می توانید از تمامی وسایل دکوراتیو و اکسسوری ها با یک پالت رنگی مشخص در سبک مونوکروم استفاده کنید. استفاده از این اکسسوری ها به فضای شما روح و شخصیت خواهد بخشید. علاوه بر این، در مواردی می توانید از رنگ های مکمل برای اکسسوری های کوچک استفاده کنید. این کار نیز موجب می شود شما از فضا و دکوراسیون داخلی خود دلزده نشوید. به عنوان مثال، اگر رنگ پایه شما آبی است؛ می توانید از رنگ های نارنجی ملایم برای اکسسوری های کوچک استفاده کنید.

یک ایده برای اجرای سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی به رنگ سفید

رنگ سفید، یکی از رنگ های محبوب برای اجرای انواع دکوراسیون داخلی است. اما استفاده از این رنگ در دکوراسیون مونوکروم می تواند کمی چالش برانگیز باشد. بنابراین باید در پیاده سازی این دکوراسیون از متریال، بافت ها و طیف های رنگی سفید برای فرار از دلزدگی و سردی رنگ سفید استفاده کرد.

اگر رنگ پایه خود را سفید انتخاب کرده اید؛ باید از طیف های رنگ سفید استفاده کنید. طیف های رایج رنگ سفید شامل سفید برفی( سردترین)، سفید مات، سفید کرمی، سفید استخوانی و سفید فیلی( گرم ترین) می باشند. در سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی به رنگ سفید باید نقاط کانونی مشخصی توسط اکسسوری هایی به رنگ سفید فیلی ( گرم ترین طیف رنگی سفید) ایجاد کنید. به علاوه می توانید در انتخب المان های اصلی مثل دیوارها، مبلمان و پردها از رنگ سفید فیلی استفاده کنید و این طیف را در اکسسوری های کوچک به طیف های سردتر برسانید. استفاده از بافت و متریال مختلف نیز بسیار مهم است؛ چرا که بافت های مختلف موجب گرم تر شدن فضا خواهد شد. در انتخاب رنگ یا دیوارپوش برای پوشاندن دیوارها نیز می توانید از سفید مات استفاده کنید.

بهترین ایده برای اجرای سبک مونوکروم

بیشتر بخوانید: دکوراسیون نئوکلاسیک

در نهایت، مهم است که در دکوراسیون داخلی مونوکروم، از تعادل و هماهنگی استفاده کنید. استفاده از بیش از حد یک رنگ یا یک عنصر می تواند باعث یکنواختی و کسالت شود.

انتخاب فرش برای دکوراسیون مونوکروم

انتخاب فرش برای سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی می تواند یک چالش باشد. از یک طرف، می خواهید فرشی انتخاب کنید که با فضای شما هماهنگ باشد و از طرف دیگر، می خواهید فرشی انتخاب کنید که جذاب و جالب باشد. امروزه فرش های بسیاری برای انواع سبک دکوراسیون و سلایق وجود دارد کی می تواند دست شما را به اندازه ی کافی در انتخاب باز بگذارد. اگر دکوراسیوت داخلی شما یک سبک مدرن با تم مونوکروم دارد؛ می توانید یک فرش با رنگ اصلی دکوراسیون و طرح های هندسی در همان طیف رنگی انتخاب کنید. اگر سبکتان مینیمال است؛ می توانید یک فرش با رنگ اصلی تم خانه خود بدون هیچ طرحی انتخاب کنید. علاوه بر رنگ، به اندازه و تناسب فرش با سایر اجزای دکوراسیون مونوکروم خود دقت کنید.

اگر یک رنگ خنثی یا روشت را برای سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی خانه در نظر دارید؛ از گرم ترین رنگ موجود در طیف رنگی برای فرش استفاده کنید. به عنوان مثال اگر رنگ مورد انتخابی شما سفید است؛ از رنگ سفید فیلی یا کرم برای گرما بخشیدن به فضا استفاده کنید.

انتخاب فرش برای دکوراسیون مونوکروم

ایده برای اتاق خواب به سبک مونوکروم

سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی اتاق خواب، می تواند یک گزینه منحصر به فرد برای بروز سلیقه و شخصیت شما است. شما می توانید از سبک مونوکروم در اتاق خواب و فرزندانتان به خوبی استفاده کنید. در ابتدا رنگ مورد علاقه را برای رنگ پایه انتخاب کرده و از طیف های رنگی آن نیز در المان های مختلف استفاده کنید. در ادامه ایده هایی برای سبک دکوراسیون مونوکروم را بررسی می کنیم.

استفاده از رنگ‌های روشن مانند سفید، بژ، یا کرم می‌تواند فضای اتاق خواب را بزرگ‌تر و روشن‌تر نشان دهد. این رنگ‌ها همچنین می‌توانند حس آرامش و صلح را در اتاق خواب ایجاد کنند.

استفاده از رنگ‌های تیره مانند مشکی، آبی تیره، یا سبز تیره می‌تواند فضای اتاق خواب را صمیمی‌تر و لوکس‌تر نشان دهد. این رنگ‌ها همچنین می‌توانند حس آرامش و تمرکز را در اتاق خواب ایجاد کنند.

رنگ‌های پاستلی مانند صورتی کمرنگ، آبی کمرنگ، یا سبز کمرنگ می‌تواند فضای اتاق خواب را زنانه و لطیف نشان دهد. این رنگ‌ها همچنین می‌توانند حس آرامش و رمانتیک را در اتاق خواب ایجاد کنند.

استفاده از رنگ‌های خنثی مانند خاکستری، قهوه‌ای، یا طوسی می‌تواند فضای اتاق خواب را مدرن و شیک نشان دهد. این رنگ‌ها همچنین می‌توانند حس آرامش و ثبات را در اتاق خواب ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: انواع سبک دکوراسیون داخلی | معرفی و راهنمای انتخاب سبک دکوراسیون

اتاق خواب به سبک مونوکروم

چند نکته برای طراحی دکوراسیون مونوکروم اتاق خواب

  • هنگام انتخاب رنگ‌ها برای دکوراسیون مونوکروم، بهتر است از یک پالت رنگی محدود استفاده کنید. این کار به ایجاد فضایی هماهنگ و منسجم کمک می‌کند.
  • اگر می‌خواهید از کنتراست در دکوراسیون مونوکروم اتاق خواب استفاده کنید، می‌توانید از رنگ‌های مکمل استفاده کنید. رنگ‌های مکمل در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و تضاد بصری ایجاد می‌کنند.
  • نورپردازی مناسب می‌تواند به برجسته کردن رنگ‌ها و ایجاد فضایی دلپذیر در اتاق خواب کمک کند. از نورپردازی موضعی برای برجسته کردن قسمت‌های خاصی از اتاق خواب استفاده کنید.
  • اکسسوری ها می‌توانند به افزودن شخصیت و تنوع به سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی اتاق خواب کمک کنند. از اکسسوری هایی با رنگ‌ها، بافت‌ها، یا طرح‌های مختلف استفاده کنید.

جمع بندی

سبک مونوکروم یک سبک دکوراسیون داخلی ساده اما تأثیرگذار است که می‌تواند فضایی آرامش‌بخش، متمرکز و لوکس ایجاد کند. این سبک را می‌توان در تمام قسمت‌های خانه استفاده کرد و با استفاده از خلاقیت و سلیقه، جلوه‌ای زیبا و چشم‌نواز به آن بخشید. در این سبک با استفاده از اکسسوری های طیف رنگی از دلزدگی و خستگی فضای دکوراسیون داخلی جلوگیری کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من