فهرست مطالب

دکوراسیون تراس؛ ایده هایی برای چیدمان، تزیین و نورپردازی در تراس

بهترین مدل دکوراسیون تراس

فهرست مطالب

دکوراسیون تراس ، می‌تواند مکانی آرامبخش، زیبا و دلنشین را برای استراحت های کوتاه شما فراهم کند. تراس ها عضوی از هر خانه هستند؛ که معمولا مورد توجه زیادی قرار نمی‌گیرند. در حالیکه می توانید این فضا را به مکانی شخصی و زیبا برای خود تبدیل کنید. حتی اگر فضای اطراف خانه شما را ساختمان های بلند پوشانده باشند؛ تنها با کمی خلاقیت و استفاده از هوای آزاد بالکن می توانید محیطی منحصر به فرد و فارغ از غوغا و شلوغی اطراف بسازید. با این حال می‌توان گفت، تراس‌ها فضاهای گمشده برای پیدا کردن خودمان است! حال اگر تصمیم به طراحی یک دکوراسیون تراس منحصر به فرد برای تراس خود شده اید؛ به وسایل و هزینه ی زیادی نیاز ندارید. شاید کمی تفاوت میان چیدمان در دکوراسیون تراس کوچک و دکوراسیون تراس بزرگ باشد. اما باز محدودیت در فضای شما، نمی تواند مانع استفاده از تراس‌تان باشد.

دکوراسیون تراس کوچک

فکر کردن به دکوراسیون تراس کوچک، شاید کمی چالش براتگیز باشد؛ اما با کمی خلاقیت و بهره گیری از سبک‌های مناسب می توان یک تراس زیبای کوچک داشت. در ادامه به چند نکته برای طراحی دکوراسیون تراس کوچک می پردازیم. با توجه به این نکات، می توانید از فضای کمی که در اختیار دارید به خوبی استفاده کنید.

1. از فضای عمودی تراس استفاده کنید.

از فضای عمودی یا همان دیوارهای تراس خود می توانید برای آویزان کردن گلدان‌ها، یا ساخت دیوار سبز در طراحی دکوراسیون موردنظر خود استفاده کنید. با این روش از فضایی که در دسترس دارید؛ به خوبی بهره گرفته اید. از طرفی، طراحی دیوارهای تراس شما به سبک دکوراسیونی که مدنظر دارید بستگی دارد. به عنوان مثال اگر می خواهید در تراس خود یه دکوراسیون ساخلی داشته باشید، می توانید از المان هایی که در این سبک استفاده می شوند برای تزیین دیوارها استفاده کنید.

2. از مبلمان های چند منظوره استفاده کنید.

استفاده از کاناپه یا مبلمانی که تاشو هستند؛ و یا کاربری چند منظوره دارند در طراحی دکوراسیون تراس کوچک بسیار کاربردی هستند. اگر فضای شما برای استفاده از کاناپه ها نیز کوچک است؛ می توانید از پاف های کوچک نیز استفاده کنید. این پاف ها، محیطی جالب و دوست داشتنی را می‌سازند.

3. معجزه ی رنگ های روشن برای تراس کوچک

رنگ های روشن، همیشه به بزرگ و دلبازتر شدن فضا کمک بسیاری می کنند. در طراحی دکوراسیون و انتخاب المان های مورد نیاز از رنگ های روشن استفاده کنید. می توانید مبل، پاف و گلدان هایی که استفاده می کنید را در رنگ های روشن تهیه کنید.

4. شب های روشن با نورپردازی مناسب در تراس

نورپردازی‌ها، می توانند تراس شما را حتی برای شب نشینی های کوچک نیز زیبا و دلنشین کنند. با نورپردازی، می توانید حتی در شب نیز از تراس خود به عنوان یک مکان امن استفاده کنید. استفاده از نورهای متمرکز و همچنین ریسه های نوری می تواند فضایی زیبا و منحصر به فرد ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: دکوراسیون مونوکروم | انتخاب رنگ و پیاده سازی دکوراسیون مونوکروم

بهترین ایده ها برای طراحی تراس

ایده های بسیاری برای طراحی دکوراسیون تراس کوچک و بزرگ وجود دارد. انتخاب یک ایده به اندازه ی تراس، عوامل محیطی موجود و سبک دکوراسیون مورد نظر شما بستگی دارد. گاهی بعضی از افراد، سبکی هماهنگ با دکوراسیون داخلی خانه خود را برای طراحی دکوراسیون تراس خود در نظر دارند. بعضی از افراد نیز کی خواهند دکوراسیونی متفاوت را در تراس خود اجرا و پیاده سازی کنند. تمامی این‌ها به سلیقه‌س شخصی شما بستگی دارد. در ادامه به برخی از ایده ها برای به کارگیری تراس و طراحی دکوراسیون آن می‌پردازیم.

1. ایجاد فضای سبز

یکی از بهترین راه ها برای زیباسازی و دلنشین کردن تراس، استفاده از گیاهان و گل ها است. گیاهان علاوه بر زیبایی، می توانند به تصفیه هوا و کاهش آلودگی کمک کنند. برای ایجاد فضای سبز در تراس، می توانید از گلدان ها، سبد ها، یا باغچه های دیواری استفاده کنید.

2. ایجاد فضای نشیمن

یک فضای نشیمن راحت و دنج، یکی از ضروریات هر تراس است. شما می توانید از مبلمان فضای باز، صندلی های تاشو، یا حتی یک تشک و چند کوسن برای ایجاد فضای نشیمن در تراس خود استفاده کنید.

فضای نشیمن در دکوراسیون تراس

3. ایجاد فضای غذاخوری

اگر فضای کافی در تراس خود دارید، می توانید یک فضای غذاخوری نیز در آن ایجاد کنید. یک میز کوچک و چند صندلی فضای باز، کافیست تا بتوانید در فضای باز از غذا خوردن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: انواع سبک دکوراسیون داخلی

4. ایجاد فضای کار

اگر در خانه کار می کنید، می توانید از تراس خود به عنوان یک فضای کار استفاده کنید. یک میز کوچک، صندلی راحت، و یک منبع نور مناسب، همه چیزهایی است که برای ایجاد یک فضای کار در تراس خود نیاز دارید.

ایجاد فضای کار در دکوراسیون تراس

5. ایجاد فضای تفریحی

اگر به تفریح و سرگرمی علاقه دارید، می توانید از تراس خود به عنوان یک فضای تفریحی استفاده کنید. می توانید از تخت آفتابگیر، باربیکیو، یا تجهیزات ورزشی برای ایجاد یک فضای تفریحی در تراس خود استفاده کنید.

ایجاد فضای تفریحی در دکوراسیون تراس

بیشتر بخوانید: رنگ سال 2024

چند نکته دیگر برای طراحی دکوراسیون تراس

  • موقعیت مکانی تراس را در نظر بگیرید : اگر تراس شما در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارد، باید از مبلمان و وسایلی استفاده کنید که در برابر نور خورشید مقاوم باشند.
  • از رنگ های روشن استفاده کنید : رنگ های روشن می توانند تراس شما را بزرگتر و روشن تر نشان دهند.
  • از نورپردازی مناسب استفاده کنید : نورپردازی مناسب می تواند فضای تراس شما را در شب زیباتر کند.
  • با کمی خلاقیت و تلاش، می توانید تراس خود را به فضایی دلنشین و کاربردی تبدیل کنید.

نحوه چیدمان وسایل در دکوراسیون تراس

تراس‌ها همیشه می توانند فضایی زیبا و کاربردی برای اوقات استراحت و فراغت، صرف غذا و حتی کار باشند. اما یکی از نکاتی که در استفاده‌ی کاربردی از تراس‌ها مهم است، نحوه ی چیدمان درست دکوراسیون تراس است. در ادامه به نکات کلیدی که باید در چیدمان صحیح تراس به کار بگیریم را با هم مرور می کنیم.

نحوه چیدمان وسایل در دکوراسیون تراس

بیشتر بخوانید: دکوراسیون نئوکلاسیک

1 – در نظر گرفتن ابعاد تراس

اولین قدم در چیدمان وسایل در دکوراسیون تراس، در نظر گرفتن ابعاد آن است. اگر تراس شما کوچک است، بهتر است از مبلمان و وسایل کوچک و جمع و جور استفاده کنید. در این صورت فضای تراس شما بزرگ تر و دلباز تر به نظر می رسد. در دکوراسیون تراس بزرگ می توانید از مبلمان و لوازم بزرگتری استفاده کنید. در هر حال توجه داشته باشید که در نحوه چیدمان برای تراس بزرگ، فضای لازم برای تردد را نیز در نظر بگیرید.

2 – انتخاب مبلمان مناسب

یکی از مهم ترین عناصر در دکوراسیون تراس، مبلمان است. مبلمان باید راحت و در عین حال زیبا باشد. اگر قصد دارید در تراس خود غذا بخورید، بهتر است از میز و صندلی استفاده کنید. اگر قصد طراحی دکوراسیون تراس بزرگ را در سر دارید؛ شما فضای کافی دارد و می توانید از یک مبل یا نیمکت نیز استفاده کنید.

انتخاب مبلمان مناسب در تراس

3 – اضافه کردن اکسسوری

اکسسوری ها می توانند به دکوراسیون تراس شما جلوه ای خاص ببخشند. از کوسن های رنگی، پتو، بالش، مجسمه و سایر اکسسوری ها برای تزئین تراس خود استفاده کنید. توجه کنید؛ اگر تراس شما آفتاب گیر است، باید از وسایلی استفاده کنید که در برابر نور خورشید مقاوم باشند. همچنین می توانید از سایبان یا آلاچیق برای محافظت از خود در برابر نور خورشید استفاده کنید. با کمی خلاقیت و سلیقه می توانید فضای تراس خود را به یک مکان دنج و دلنشین تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید: مدل جزیره آشپزخانه

بیشتر بخوانید: دکوراسیون سنتی

4 – کفپوش در طراحی بالکن

استفاده از کفپوش در طراحی دکوراسیون بالکن و تراس، گزینه ای عالی است که جلوه بخشی بسیاری دارد. کفپوش‌ها می توانند تراس شما را به مکانی لوکس و شیک تبدیل می کنند. بنابراین اگر فضای بسیاری در بالکن خود دارید؛ می توانید یک طراحی دکوراسیون تراس بزرگ با کفپوش‌ها داشته باشید. با این حال، شما یک محیط منحصر به فرد برای دورهمی و حتی میهمانی‌های کوچک خود دارید. حتی اگر تراس شما کوچک است، استفاده از انواع کفپوش‌ها ظاهر زیبایی به بالکن شما می بخشد. به علاوه هزینه ی کمتری نیز دارد.

تاثیر کفپوش در طراحی بالکن

اگر قصد استفاده از کفپوش ها برای چیدمان و طراحی بالکن خود را دارید؛ انواع مختلفی از کفپوش ها از جمله کفپوش های لمینت، کفپوش چوبی، کفپوش سنگی و چمن مصنوعی را می توانید در انتخاب های خود داشته باشید. علاوه بر این، بهتر است کفپوش تراس را مطابق با آب و هوایی که در آن زندگی می کنید انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر در یک منطقه با آب و هوای مرطوب زندگی می کنید؛ بهتر است از کفپوش های مقاوم در برابر رطوبت استفاده کنید. از طرفی نوع کفپوش باید مطابق با سبک دکوراسیون تراس شما باشد.

5 – تزئین تراس با وسایل ساده

گاهی برای تزیین بالکن و طراحی دکوراسیون تراس، قصد نداریم هزینه ی زیادی را بپردازیم. در عین حال به دنبال راهی برای تزیین تراس با وسایل ساده ایی هستیم که در اختیار داریم. با این حال باید یک تناسب و هماهنگی بین وسایلی که در دسترس داریم و فضایی که از تراس خود می خواهیم ایجاد کنیم. در ادامه به چند ایده برای تزیین تراس با وسایل ساده می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: دکوراسیون مینیمال

دکوراسیون ساحلی تراس با مواد طبیعی

یکی از چیزهایی که همیشه و همه جا در اختیار ما هستند؛ مواد برگرفته از طبیعت می‌باشند. استفاده از چوب، سنگ، صدف های دریایی و سایر موادی که در طبیعت وجود دارند را می توانیم برای تزیین تراس خود به کار بگیریم. صدف های دریایی می توانند به راحتی یک ایده برای تزیین تراس باشند. اگر مقدار زیادی صدف در دسترس دارید و نمی دانید با آنها چه کنید؛ برای طراحی دکوراسیون تراس به سبک ساحلی از آن استفاده کنید. صدف ها می توانند به عنوان اکسسوری های زیبا و ارزان قیمت، جلوه ایی شیک به فضای تراس شما ببخشند. با این حال می توانید از یک پرده ی حریر ساده، چند بالشتک، میز و صندلی های حصیری کوچک، و چند عدد شمع و صدف های‌تان یک فضای ساحلی در بالکن خود داشته باشید.

دکوراسیون ساحلی تراس با مواد طبیعی

گل های ساده تراس شما را با نشاط می‌کنند.

گل و گلدان های طبیعی می توانند یک انتخاب همیشگی برای تزیین تراس ها باشند. افزودن چند گلدان گل و یک نور پردازی مناسب می تواند فضایی زیبا و دلنشین در تراس شما ایجاد کند. البته باید گفت گل ها برای با نشاط ماندن به رسیدگی همیشگی نیاز دارند و بدون رسیدگی نمی توانند فضای زیبایی را برای شما ایجاد کنند. اگر وقت زیادی برای رسیدگی به گل‌ها ندارید؛ از گیاهانی که به مراقبت کمتری نیاز دارند استفاده کنید.

نقش گل های ساده در دکوراسیون تراس

مبلمان قدیمی برای دکوراسیون تراس بزرگ

اگر فضای زیادی در تراس خود دارید؛ می توانید از مبلمان قدیمی خود برای تزیین تراس خود استفاده کنید. اگر مبلمان شما کمی فرسوده شده؛ با پارچه های رنگی آن ها ترمیم کنید. به این ترتیب یک فضای با نشاط در بالکن خود دارید. استفاده از وسایل قدیمی که دور ریختنی هم نیستند؛ می توانند انتخابی خوب و به صرفه برای تزیین تراس های شما باشند.

مبلمان قدیمی در دکوراسیون تراس بزرگ

ایده های خوب همیشه می توانند فضایی خوب را به وجود آورند؛ از وسایل و فضایی که در دسترس دارید ایده بگیرید و آن را اجرا کنید. گاهی مهم نیست که شما از چه سبکی برای دکوراسیون خود استفاده می کنید. تنها کافیست خودتان از این فضا لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: دکوراسیون با رنگ بنفش

ترموود برای سقف تراس

ترموود‌ها متریالی از چوب طبیعی هستند که به وسیله ی فرایندهایی در برابر آسیب های احتمالی بهبود یافته و مقاوم شده اند. از این عناصر می توان در طراحی انواع دکوراسیون داخلی و حتی نمای بیرونی استفاده کرد. به همین دلیل، این عناصر انتخابی مقاوم، ماندگار و با دوام برای سقف و حتی دیوار تراس ها هستند. چرا که می توانند در برابر شرایط آب و هوایی شدید نیز مقاومت بالایی داشته باشند. ترموودها در طرح و رنگ های مختلفی در دسترس هستند که می توان برای دکوراسیون تراس های کوچک و بزرگ از آنها استفاده کرد.

ترموود برای سقف تراس

علاوه بر مقاومت بالا، ترموودها جلوه ی بسیار زیبایی دارند که می تواند فضایی شیک و لوکس را به وجود آورد. اگر قصد استفاده از ترموود برای سقف تراس خود را دارید؛ در نصب و اتصال آن از افراد ماهر در این زمینه کمک بگیرید. چرا که روش نصب تاثیر بالایی در ماندگاری و همچنین جلوه ی این عناصر دارند.

نورپردازی در طراحی دکوراسیون تراس

یکی از مهم ترین عوامل در طراحی دکوراسیون تراس، نورپردازی است. استفاده ی درست از نورپردازی ها، می تواند به بهتر دیده شدن فضای بالکن شما کمک بسیاری کند. از عواملی که باید در نورپردازی تراس در نظر بگیرید؛ سبک دکوراسیون، اندازه ی فضا و کاربری آن است. به طور کلی سه نوع نور پردازی برای دکوراسیون های بالکن ها وجود دارد:

  • نورپردازی کلی: این نوع نورپردازی کل فضای تراس را روشن می کند؛ که می توان از چراغ های سقفی، دیواری یا زمینی برای این منظور استفاده کرد.
  • نورپردازی موضعی: این نوع نورپردازی برای برجسته کردن یک ویژگی خاص در تراس مانند یک گیاه، مجسمه یا مبلمان استفاده می شود. بنابراین می توان از چراغ های دیواری، پایه ای یا آویز برای این منظور استفاده کرد.
  • نورپردازی تأکیدی: این نوع نورپردازی برای ایجاد یک فضای خاص در تراس مانند فضایی برای استراحت یا صرف غذا استفاده می شود. می توان از چراغ های هالوژن، LED یا چراغ های رشته ای برای این منظور استفاده کرد.

سخن پایانی

اجرا و پیاده سازی یک سبک دکوراسیون برای تراس‌ها، علاوه بر اینکه فضای تراس را برای شما کاربردی می‌کند؛ می تواند یک کار دلنشین و سرگرم کننده باشد. همچنین شما محدود به انتخاب یک سبک خاص برای طراحی فضای آن نیستید و می توانید از وسایل ساده نیز برای تزیین تراس استفاده کنید. با این حال باید برخی نکات را درباره ی اندازه ی تراس، استفاده از رنگ ها و نورپردازی مناسب در نظر بگیرید. رعایت اصولی این موارد می تواند تراس شما را زیبا و کاربردی تر کند. یکی دیگر از مواردی که در طراحی این فضاها وجود دارد؛ خلاقیت است. با کمی خلاقیت می توانید یک مکان دلنشین برای خود بسازید.

5/5 - (1 امتیاز)

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من