فهرست مطالب

انواع سبک دکوراسیون داخلی؛ معرفی و راهنمای انتخاب سبک دکوراسیون

انواع سبک دکوراسیون داخلی

فهرست مطالب

انواع سبک دکوراسیون داخلی، بازتابی از شخصیت و سلیقه افراد مختلف است. تمامی سبک های دکوراسیون داخلی دارای ویژگی های منحصر به خود هستند که آن‌ها را از سایر سبک‌ها متمایز می کند. تنوع در این سبک‌ها به تمامی سلیقه‌ها و روحیات کمک می‌کند تا محیطی هماهنگ و سازگار با خلقیات خود برای طراحی و چیدمان فضای اطراف خود انتخاب کنند. برای انتخاب یک سبک مناسب در طراحی دکوراسیون داخلی منزل و خانه، علاوه بر سلیقه لازم است درک درستی از زیبایی شناسی و عملکرد و کاربرد اجزا داشته باشید. در این مقاله با معرفی انواع سبک در دکوراسیون داخلی، با شما همراه خواهیم بود تا به انتخاب یک سبک مناسب بر اساس سلایق و شرایط خود برسیم.

دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی، یک هنر برای طراحی و ایجاد فضای داخلی ساختمان با در نظر گرفتن دو فاکتور مهم زیبایی و کاربری است. در طراحی دکوراسیون داخلی، بین عناصر و المان‌های مختلف مثل نور، رنگ، مبلمان، اکسسوری‌ها و غیره هماهنگی ایجاد شده تا فضایی زیبا و کاربردی خلق شود. توجه به زیبایی و کاربری دو نکته‌ی مهم در انواع سبک های دکوراسیون داخلی هستند. دکوراسیون داخلی باید یک محیط زیبا ایجاد کرده تا بتواند حس خوبی را به افراد القا کند. همچنین، دکور داخلی باید به نحوی طراحی شود تا برای افراد کاربردی باشد و نیازهای آنها را برآورده کند.

برای مثال؛ در طراحی انواع سبک دکوراسیون داخلی منزل باید به آرامش و زیبایی خانه توجه شود. از طرفی دکور خانه باید به نحوی طراحی شود که فضای کافی برای قرار دادن تمامی وسایل وجود داشته باشد. فضای داخلی خانه تاثیر بسیاری بر روحیه  افراد دارد. یک دکوراسیون داخلی زیبا و کاربردی باعث ایجاد آرامش، خلاقیت و انگیزه در افراد میشود.

روش انتخاب انواع سبک دکوراسیون داخلی

انتخاب سبک دکوراسیون داخلی، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که باید در شرووع طراحی خانه بگیرید. در واقع سبکی که برای دکوراسیونتان امنتخاب می‌کنید بر تمامی عناصر منزل مثل مبلمان‌، رنگ دیوارها، اکسسوری ها و نحوه چیدمان آنها، تاثیر می‌گذارد. اولین قدم در انتخاب یکی از انواع سبک های دکوراسیون داخلی، در نظر گرفتن سلیقه و روحیه‌تان است. انتخاب سبکی که متناسب با سلایقتان است، می‌تواند فضایی زیبا، کاربردی و راحت برای شما ایجاد کند. در ادامه به تمامی مراحلی که باید در انتخاب انواع سبک در دکوراسیون داخلی در نظر بگیرید را با هم بررسی خواهیم کرد.

سلیقه و روحیه خود را در نظر بگیرید.

همانطور که گفتیم؛ اولین قدم، ارزیابی سلیقه و روحیات شخصی شماست. فکر کنید که به چه چیزی علاقه دارید؟ چه احساسی از خانه خود می‌خواهید؟ آیا به دنبال فضایی مدرن و مینیمال هستید؟ یا ترجیح می‌دهید در خانه‌تان فضایی مجلل و سنتی داشته باشید؟ سلیقه‌ی شما، تعیین می کند که کدام یک از انواع سبک دکوراسیون داخلی منزل برای شما است.

برای خرید و مشاهده نمونه های پارکت لمینت میتوانید بر روی ان کلیک کنید.

کاربرد فضای خود را در نظر بگیرید.

سبکی در دکوراسیون داخلی که برای فضای اتاق نشیمن مناسب است؛ ممکن است برای اتاق پذیرایی و یا آشپزخانه مناسب نباشید. در ابتدا نوع فعالیتی که می‌خواهید در فضای مورد نظر انجام دهید را تعیین کنید. آیا فضا را برای استراحت و آرامش می خواهید؟ یا فضایی برای سرگرمی و یا کار؟ فکر کردن به کاربرد فضا، به شما کمک می کند، انتخابی درست در میان انواع سبک های دکوراسیون داخلی داشته باشید.

اندازه فضا در انتخاب سبک مناسب، بسیار تعیین کننده است.

اندازه منزل خود را در نظر بگیرید. فضای شما شاید یک عامل تعیین کننده نباشد اما قطعا یکی از عوامل محدود کننده خواهد بود. اگر خانه ی شما کوچک است باید سبکی را در نظر بگیرید که در عین زیبایی کاربردی هم باشد. استفاده از دکوراسیون های مجلل برای فضاهای کوچک نه تنها به فضا زیبایی نخواهد بخشید، بلکه کاربرد فضا را نیز از بین خواهد برد. به طور معمول انتخاب سبک های مینیمال و اسکاندیناویایی برای خانه‌های کوچک مناسب‌تر هستند.

بودجه؛ یک عامل بسیار مهم !

بودجه ی شما برای طراحی دکوراسیونتان یک عامل مهم است که در مواردی می ‌تواند فاکتورهای دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. قبل از انتخاب انواع سبک در دکوراسیون داخلی، بودجه خود را تعیین کنید. هزینه وسایل و لوازم در انواع دکوراسیون متفاوت خواهد بود.

برای خرید پوستر دیواری میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

انواع سبک دکوراسیون داخلی منزل را بررسی کنید.

حالا که به شناخت کافی از سلیقه خود رسیدید؛ اندازه و کاربرد فضا و همچنین بودجه‌تان را نیز تعیین کردید. سبک‌های مختلف را بررسی کنید و یکی از سبک های دکوراسیون داخلی را انتخاب کنید. برای انتخاب هر یک از انواع سبک در دکوراسیون داخلی باید، ویژگی‌ها و اصول آن را به خوبی بشناسید. در ادامه به معرفی هر یک از انواع سبک های دکوراسیون داخلی می‌پردازیم.

انواع سبک دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی دارای انواع گسترده ایی از سبک های مختلف است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد. هر کدام از این سبک ‌ها یک پیشینه، اصول و عنصر به خصوصی دارد که برای استفاده از آن حتما باید در نظر گرفته شود. با این حال، تصمیم داریم به برخی از پرطرفدارترین انواع سبک دکوراسیون داخلی منزل بپردازیم.

1 – سبک مدرن

یکی از محبوب‌ترین سبک های دکوراسیون داخلی، سبک مدرن است که از دهه 1920 میلادی در تمام دنیا رواج پیدا کرد. ویژگی اصلی این سبک خطوط صاف، سادگی، استفاده از متریال جدید و صنعتی است. رنگ های خنثی همانند سفید، سیاه و خاکستری، اصلی ترین رنگ های مورد استفاده در این سبک هستند. مبلمان و لوازمی که در انواع سبک دکوراسیون داخلی مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای خطوط صاف و مشخص بوده و متریالی مانند فلز و چوب بیشترین استفاده در ساختار آنها را دارد. این سبک تا حدودی بسیاری به سبک مینیمال شبیه است. اگر از دسته افراردی هستید که به زندگی در یک محیط منظم و ساده علاقه دارید و از همچنین ، طرفدار وسایل مدرن و صنعتی هستید؛ این سبک مناسب شماست.

2 – سبک مینیمال

امروزه طرفداران بسیاری برای دکوراسیون مینیمال در تمامی دنیا وجود دارد. این سبک به قدری جذاب و پر طرفدار است که نه تنها در دکوراسیون داخلی، بلکه در تمامی ابعاد زندگی آدم‌ها نفوذ کرده است. پیشینه‌ی سبک مدرن به اوایل قرن نهم برمیگردد و الهام گرفته از سبک مدرن می‌باشد. در سبک مینیمال با تاکید بر سادگی فضا، عناصر اضافه از محیط حذف می‌شوند. المان‌های موجود در دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال، بیشتر المان های کاربردی هستند. فضا از هرگونه شلوغی و اسباب غیر اضافی خالی خواهد شد. اکسسوری‌های مینیمال و ساده، فضا را لذت بخش و دلنشین می کند. از نور و متریال طبیعی در فضا استفاده می شود. رنگ‌های مورد استفاده در فضای مینیمال رنگ‌های خنثی هستند. اگر به دنبال یک فضای خلوت اما آرامبخش هستید؛ دکوراسیون مینیمال یکی از انواع سبک دکوراسیون داخلی منزل  است که می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند.

برای دانستن اطلاعاتی بیشتر در مورد دکوراسیون پاییزی میتوانید بر روی ان کلیک کنید.

3 – سبک روستیک

سبک روستیک یکی از سبک های دکوراسیون داخلی است که طرفداران و هواداران خاص خود را دارد. این سبک برگرفته از خانه‌های روستایی در اروپاست که در قرن نوزدهم میلادی به عنوان یک یکی از انواع سبک در دکوراسیون داخلی در اروپا و آمریکا رواج یافت. این سبک نیز به سادگی و استفاده از مواد طبیعی در دکوراسیون منزل تاکید دارد. استفاده از چوب، سنگ و سایر متریالی که ارتباط نزدیکتری به طبیعت دارند؛ در طراحی این سبک به کار گرفته می شود. یکی از موارد جالب در این سبک این است که می توانید از وسایل و موارد دستساز در دکوراسیون خانه خود استفاده کنید. دکوراسیون روستیک ظاهری ساده اما دلنشین و جذاب دارد. اگر به دکوراسیون های ساده و طبیعی علاقه مند هستید، این دکوراسیون می تواند گزینه ایی خوب برای شما باشد. سبک روستیک از انواع سبک دکوراسیون داخلی است که  معمولا هزینه‌بر نیست و با بودجه ی کم نیز می توان یک دکور روستیک داشت.

4 – سبک کلاسیک

از سبک کلاسیک می توان به عنوان یک سبک با شکوه یاد کرد. این سبک ریشه در یونان و رم باستان دارد. استفاده از سبک کلاسیک در قرن نوزدهم رواج پیدا کرد و به دلیل ظاهر با شکوه و مجلل خود مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفت. در ابتدا از سبک کلاسیک در ساختمان ها و آثار هنری با حفظ اصول تناسب و تقارن استفاده می شد. بعدها این سبک به دکوراسیون داخلی و معماری نیز راه پیدا کرد. بنابراین می توان گفت اصول اولیه سبک کلاسیک؛ تناسب و تقارن است. تمامی وسایل و عناصری که در سبک های دکوراسیون داخلی مدرن به کار گرفته می ‌شود باید متناسب و متقارن باشند. استفاده از متریال و لوازم با کیفیت و همچنین مجلل نیز از اصول دیگر این سبک است که بسیار هم مهم است.

اگر فضای داخلی زیادی در اختیار دارید؛ و همچنین با محدودیت در بودجه نیز مواجه نشدید و از طرفی هم به تشریفات و تزیینات علاقه‌مندید؛ سبک کلاسیک یکی از انواع سبک دکوراسیون داخلی منزل است که مناسب شماست.

برای خرید قرنیز میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

5 – سبک اسکاندیناوی

سبک اسکاندیناوی همانطور که از اسم آن پیداست، ریشه در کشورهای حوزه اسکاندیناوی دارد. این سبک از کشورهای سوئد، فنلاند، نروژ و دانمارک الهام گرفته و بر سادگی، کاربردی بودن وسایل و استفاده از نور طبیعی تاکید دارد.  در قرن بیستم، طراحان به دنبال انواع سبک در دکوراسیون داخلی بودند که در عین سادگی کاربردی بوده و مقرون به صرفه نیز باشد. در این سبک سادگی و کاربردی بودن لوازم خانه بسیار مهم است. به علاوه لوازم ورد استفاده در این سبک باید جادار نیز باشند. یکی از ویژگی های جالب و دوست داشتنی سبک اسکاندیناویایی، استفاده از نور طبیعی و رنگ‌های روشن است. اگر به دنبال ایجاد حس روشنایی و شادابی در فضای خانه خود هستید، و به استایل های شلوغ و گمراه کننده علاقه‌ایی ندارید؛ سبک اسکاندیناوی یکی از سبک های دکوراسیون داخلی است که می‌تواند با روحیات شما متناسب باشد.

6 – سبک مدیترانه‌ای

سبک مدیترانه ای نیز یکی از انواع سبک دکوراسیون داخلی منزل است که از کشوارهای مدیترانه‌ای مثل ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و یونان الهام گرفته شده است. در قرن بیستم میلادی سبک مدیترانه ای به عنوان سبکی که بر سادگی، راحتی و استفاده از مواد طبیعی تاکید دارد؛ در دنیا رواج یافت. در این قرن مردم مدیترانه از مواد طبیعی همانند سنگ و چوب برای ساختن خانه‌های خود استفاده می کردند. در این سبک از وسایل ساده و کاربردی در چیدمان و طراحی دکوراسیون منزل استفاده می شد. در واقع این سبک به دلیل سادگی خود و ایجاد حس آرامش مورد توجه افراد بسیاری در دنیا قرار گرفت. در این سبک از رنگهای گرم همانند پالت های رنگ قهوه‌ایی، قرمز و زرد برای ایجاد حس گرما استفاده می‌شود. همچنین استفاده از گل و گیاهان نقش اساسی دارد.

 اگر به دنبال سبک های دکوراسیون داخلی گرم هستید؛ همچنین استفاده از گل و گیاهان را نیز دوست دارید، سبک مدیترانه‌ای مناسب روحیات شماست.

بیشتر بخوانید: جدیدترین رنگ پارکت پذیرایی 2023 – انواع رنگ پارکت پذیرایی

7 – سبک بوهیمان

سبک بوهمیان انواع سبک در دکوراسیون داخلی است که از فرهنگ و سبک زندگی مردم بوهمیا، یک منطقه تاریخی در اروپای مرکزی، الهام گرفته است. این سبک بر آزادی، خلاقیت و بیان شخصی تأکید دارد. در قرن نوزدهم میلای، طراحان به دنبال سبکی از دکوراسیون داخلی بودند که بتواند آزادی در خلاقیت و بیان شخصی افراد را منعکس کند. این سبک به دلیل آزادی و تنوعی که در انتخاب دارد، افراد بسیاری را به خود جذب کرده است. در این سبک می‌توان طیف گسترده ایی از رنگ ها را در طراحی و چیدمان اجزای داخلی به کار گرفت. سبک بوهمیان از خلاقیت و بیان شخصی برای ایجاد فضایی منحصر به فرد استفاده می‌کند. استفاده از فرم‌های آزاد، خطوط منحنی، رنگ های متنوع و شاد، استفاده از پارچه‌های نرم و مخملی از ویژگی های منحصر به فرد این سبک است. انتخاب سبک بوهمیان یکی از انواع سبک دکوراسیون داخلی منزل است که نیازمند جسارت و تنوع طلبی بالایی است.

8 – سبک ساحلی

سبک ساحلی یکی از انواع سبک دکوراسیون داخلی منزل است که مستقیما از طبیعت نشات گرفته است. در این سبک، از حس آرامش، آسایش و ارتباط با طبیعت در ساحل برای خلق فضایی آرام در محیط خانه استفاده می شود. سبک ساحلی در قرن نوزدهم میلادی ریشه دارد و سادگی و آسایش از اصول اولیه آن هستند. همچنین استفاده از رنگ های روشن، مواد طبیعی و مواد ساحلی همانند صدف ها  ومرجان ها رایج هستند. به جرات می توان گفت سبک ساحلی یکی از انواع سبک های دکوراسیون داخلی است که عمیقا با روح شما ارتباط می‌گیرد. اگر احساس میکنید برای فرار از دغدغه و مشغله های زندگی کنونی به یک گوشه ی امن و آرام احتیاج دارید، سبک ساحلی می‌توناد انتخاب مناسبی برای شما باشد.

سخن پایانی

هر یک از انواع سبک های دکوراسیون داخلی دارای ویژگی و مزایای خاص خود هستند. برای انتخاب سبک در طراحی دکوراسیون داخلی خود، حتما به فضا، کاربرد، بودجه و سلیقه ی شخصی خود توجه کنید. دکوراسیون داخلی باید بتواند محیطی متناسب با سلایق شما را به وجود آورد. بنابراین پیش از اجرا، حتما انواع سبک دکوراسیون داخلی منزل را بررسی کنید و سپس با توجه به ویژگی های هر سبک و میزان تناسب آن با شرایط خود تصمیم گیری کنید. چیدمان و انتخاب یک دکوراسیئن داخلی هرچند از دور کار ساده و راحتی به نظر می‌رسد اما به تخصص و درک عمیقی از زیبایی شناسی نیازمند است.

اگر در انتخاب انواع سبک در دکوراسیون داخلی مردد و گمراه شده‌اید، حتما از طراحان و کارشناسان این زمینه کمک بگیرید. آنها می توانند به خوبی شما را راهنمایی کرده و به اهدافتان نزدیک کنند.

به سلیقه شخصی خود توجه کنید. مهم‌ترین عامل در انتخاب سبک دکوراسیون داخلی، سلیقه شخصی شماست. سبکی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید و احساس آرامش و راحتی می‌کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من