فهرست مطالب

مدل جزیره آشپزخانه؛ 6 مدل و 20 ایده مدرن جزیره آشپزخانه 2024

مدل جزیره آشپزخانه

فهرست مطالب

انواع مدل جزیره آشپزخانه با کاربری چند منظوره خود، فضایی کاربردی، زیبا و منحصر به فرد به آشپزخانه می‌بخشند. این المان به قدری جذاب و مدرن است؛ که هرکسی را ترغیب به داشتن یک آشپزخانه مدرن با جزیره ی خاص خود می‌کند. آشپزخانه‌ها به عنوان قلب تپنده ی هر خانه، تاثیر بسیاری در جلوه بخشی به دکوراسیون داخلی سایر بخش‌ها دارند. بنابراین، می توان از عناصر و المان‌های مدرن برای تاثیر دو چندان این بخش از خانه استفاده کرد. انواع جزیره آشپزخانه یکی از اثر بخش‌ترین المان های آشپزخانه هستند که می‌توانید برای داشتن یک خانه‌ی مدرن، زیبا، شیک و لوکس از آن استفاده کرد.

با این حال، برای داشتن زیباترین جزیره آشپزخانه، تنها کافیست این المان را متناسب با دکوراسیون داخلی، اندازه فضایی که در اختیار دارید و اصول موجود انتخاب کنید. ایده های متنوعی برای استفاده از جزیره در آشپزخانه وجود دارد؛ که می توانید با توجه به شرایط و دکوراسیون خود بر اساس سلیقه‌تان یکی را انتخاب و پساده سازی کنید. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی انواع جزیره برای آشپزخانه ی کوچک و بزرگ با هر سبکی از دکوراسیون داخلی می‌پردازیم.

جزیره آشپزخانه چیست؟

جزیره آشپزخانه، یک پیشخوان تکی است که در مرکز آشپزخانه و جدا از سایر کابینت‌ها و بخش‌ها قرار می‌گیرد. این المان کاربری چند منظوره دارد؛ و می‎توان از انواع مدل جزیره آشپزخانه برای کارهای مختلفی از جمله آماده سازی غذا، پخت و پز، صرف غذا و حتی کار و مطالعه از آن استفاده کرد.

جنس جزیره آشپزخانه می تواند از متریال مختلی از جمله چوب، سنگ، کورین( ترکیب رزین و آکریلیک) و شیشه باشد. انتخاب اینکه مدل جزیره آشپزخانه شما از چه جنسی باشد؛ به کاربری مورد نظر شما، سبک دکوراسیون داخلی و بودجه شما بستگی دارد. جنس جزیره آشپزخانه باید با سبک دکوراسیون کلی آشپزخانه شما مطابقت داشته باشد. همچنین، اگر می خواهید از جزیره آشپزخانه خود برای پخت و پز استفاده کنید؛ به یک جنس بادوام و مقاوم نیاز دارید. اگر می خواهید از آن برای صرف غذا استفاده کنید؛ به یک جزیره زیبا و شیک نیاز دارید. هزینه ی مواد مختلف برای ساخت انواع جزیره آشپزخانه، متفاوت می‌باشد. بنابراین به بودجه‌ی مدنظر خود نیز توجه داشته باشید.

در ادامه به جدیدترین جزیره آشپزخانه در انواع مختلف می‌پردازیم؛ هر کدام از این جزیره ها در سبک مخصوصی از دکوراسیون داخلی خانه جلوه ی خود را می‌بخشد.

انواع جزیره آشپزخانه

با توجه به اینکه مدل جزیره آشپزخانه، با توجه به کاربری‌ و اهداف مختلفی طراحی و تولید می‌شود؛ انواع متنوعی نیز دارد. شما می توانید با توجه به سبک دکوراسیون و کاربری مورد نظر خود یکی از انواع آن را انتخاب کنید.

1- انواع جزیره آشپزخانه مستطیلی

از ساده‌ترین انواع جزیره برای آشپزخانه های مختلف می توان به جزیره های مستطیلی شکل اشاره کرد. دکوراسیون آشپزخانه جزیره مستطیلی، می تواند از انواع سبک های دکوراسیون داخلی باشد. کاربری این جزیره ها علاوه بر زیبایی و جلوه بخشی به آشپزخانه، ارائه ی فضای ذخیره سازی و نیز یک فضای کار به شما است. بنابراین می توان از این مدل جزیره آشپزخانه برای کار، میز ناهار خوری و ذخیره سازی وسایل خود استفاده کرد. علاوه بر این، می توان انواع مختلفی از تجهیزات آشپزخانه، مثل سینک ظرفشویی و اجاق گاز صفحه‌ایی را بر روی آن قرار داد. بنابراین می توان گفت این جزیره، می تواند کاربری چند منظوره داشته باشد.

جزیره آشپزخانه مستطیلی مدرن

جزیره آشپزخانه مستطیل شکل

انواع جزیره آشپزخانه مستطیلی

جزیره آشپزخانه مستطیلی

بیشتر بخوانید : رنگ سال 2024 چیست

2- جزیره آشپزخانه ال شکل

جزیره آشپزخانه ال شکل به صورت حرف L در آشپزخانه قرار می گیرد. این نوع جزیره ها معمولاً فضای بیشتری نسبت به جزیره های مستطیلی یا گرد دارند و می توانند برای اهداف مختلفی استفاده شوند. یکی از کاربردهای مهم جزیره آشپزخانه ال شکل، ایجاد فضایی برای کار و همچنین مکانی برای جمع شدن خانواده و دوستان در کنار هم است. از جزیره های ال شکل می‌توان در آشپزخانه های بزرگ و نیز کوچک استفاده کرد. با این حال، برای اینکه جزیره آشپزخانه ال شکل کارآمد باشد، باید فضای کافی برای حرکت در اطراف آن وجود داشته باشد. از این مدل جزیره آشپزخانه می توان برای قرار گیری تجهیزات آشپزخانه مثل سینک و اجاق گاز، محلی برای صرف غذا و نیز محلی به عنوان بار برای گردهمایی های خانوادگی استفاده کرد.

جزیره آشپزخانه ال شکل

بهترین جزیره آشپزخانه ال شکل

بهترین مدل جزیره آشپزخانه ال شکل

انواع جزیره آشپزخانه مدل ال شکل

3- جزیره آشپزخانه گرد

این مدل جزیره آشپزخانه، انتخابی جالب، زیبا و مناسب برای آشپزخانه های کوچک و بزرگ است. به طوریکه می توان در انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه جزیره نوع گرد و دایره ایی آن را به کار گرفت. انتخاب مدل های دایره ای و گرد می تواند به عنوان یک جزیره آشپزخانه لاکچری، جلوه ایی لوکس و ویژه به خانه شما ببخشد. شما می توانید برای کاربردهای مختلفی از این جزیره بهره بگیرید. به طور معمول، اندازه ی این جزیره از سایر انواع جزیره آشپزخانه، کوچکتر است و نیز به فضای کمتری نیاز دارد.

جزیره آشپزخانه مدل گرد

4- جزیره آشپزخانه تی شکل

یکی از انواع محبوب مدل جزیره آشپزخانه در خانه های بزرگ، جزیره تی شکل است. چرا که می توان استفاده ایی چند منظوره از آن داشت. به عنوان مثال می توان از یک بخش جزیره برای قرارگیری تجهیزات و وسایل پخت و پز و از بخش دیگر به عنوان کیز صرف غذا استفاده کرد. در انتخاب این جزیره، توجه کنید که به فضای کافی برای قرار گیری جزیره، قرار گیری صندلی ها و فضایی برای تردد وجود داشته باشد. سپس به اجرا و پیاده سازی آن بپردازید.

جزیره آشپزخانه مدل تی شکل

انواع مدل جزیره آشپزخانه تی شکل

بیشتر بخوانید: دکوراسیون خانه ۶۰ متری

5- جزیره آشپزخانه متحرک یا چرخ‌دار

جزیره های متحرک و یا چرخ دار از انواع جالب و زیبای جزیره های آشپزخانه هستند؛ که می توان در زمان های مختلف مکان آن را عوض کرد. به عنوان مثال می ‌توانید؛ مکان جزیره را در تغییر دکوراسیون‌ها عوض کنید. با این حال، جابه جایی زیاد ممکن است به پایه و چرخ های آن آسیب برساند. بنابراین بهتر است، جابه جایی ها را برای آسیب کمتر به حداقل برسانید.

جزیره آشپزخانه تی شکل

6- جزیره آشپزخانه منحنی

از جزیره های منحنی می توان به عنوان جزیره آشپزخانه لاکچری، اشاره کرد. این مدل، نوع جدیدی از جزیره با ظاهر لوکس و زیبا را به وجود می‌ آورد. اگر به دنبال یک جزیره ی لوکس و منحصر به فرد هستید. این مدل جزیره آشپزخانه می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

جزیره آشپزخانه منحنی

جزیره آشپزخانه منحنی شکل

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد دکوراسیون مدرن

چند نکته برای انتخاب انواع جزیره آشپزخانه مناسب

  • به اندازه ی جزیره و اندازه آشپزخانه خود توجه کنید؛ میان این دو باید تناسب کافی برقرار باشد.
  • کاربری و هدف خود را از پیاده سازی جزیره در وسط آشپزخانه تعیی کنید؛ چرا که ممکن است مدل جزیره آشپزخانه برای هر کدام متفاوت باشد.
  • اگر فضای ذخیره سازی زیادی ندارید، به دنبال جزیره ای با کابینت های زیاد برای ذخیره سازی باشید.
  • بودجه خود را در نظر بگیرید؛ چرا که جزایر آشپزخانه معمولا هزینه ی بالایی دارند. بنابراین مهم است که قبل از خرید بودجه خود را تعیین کنید.
  • اگر می‌خواهید از مدل جزیره خود برای صرف غذا و یا همان ناهارخوری استفاده کنید؛ باید به فضای لازم برای قرارگیری صندلی‌ها نیز توجه کنید.

ایده برای دکوراسیون آشپزخانه جزیره مدرن

امروزه سبک دکوراسیون مدرن یکی از محبوب ترین انواع دکوراسیون داخلی است؛ به طوریکه افراد بسیاری ترجیح می دهند در محیط کار و بخش های مختلف خانه از این سبک استفاده کنند. انواع مدل جزیره آشپزخانه، یکی از المان های زیبا و لوکس برای ایجاد یک آشپزخانه مدرن است. بنابراین، می توان از ایده های بسیاری برای دکوراسیون آشپزخانه با جزیره مدرن استفاده کرد.

1- استفاده از نورپردازی روی جزیره آشپزخانه

یکی از ایده برای داشتن یک آشپزخانه لوکس و مدرن، استفاده از نورپردازی های زیبا روی انواع جزیره آشپزخانه است. نورپردازی روی جزیره، می تواند یک فضای گرم، صمیمی و روشن برای دورهمی و صرف غذا ایجاد کند. بنابراین می توان گفت ایجاد نورپردازی به کاربری و عملکرد بهتر جزیره آشپزخانه کمک می کند. برای افزودن نورپردازی، می توانید از انواع لامپ‌ و لوسترهای مدرن و سبک استفاده کنید.

استفاده از نورپردازی روی جزیره آشپزخانه

2- جزیره ای با میز بار ایجاد کنید.

افزودن یک میز بار به آشپزخانه به وسیله مدل جزیره آشپزخانه، می تواند راهی عالی برای ایجاد یک فضای صمیمی باشد. از این فضا می توانید برای دورهمی های خانوادگی و دوستانه خود بهره بگیرید. به این صورت، یک فضای شیک متناسب با دکوراسیون خود ایجاد کرده اید؛ که عملکرد و کاربری فوق العاده ایی نیز دارد.

جزیره آشپزخانه با میز بار

3- قرارگیری تجهیزات آشپزخانه بر روی جزیره

در بسیاری از دکوراسیون آشپزخانه از جزیره ها به عنوان مکانی برای قرار گیری سینک ظرفشویی و نیز اجاق گاز استفاده می‌شود. شما نیز می توانید یکی از انواع جزیره ها را برای این کار انتخاب کرده و سینک و اجاق گاز خود را بر روی آن قرار دهید. یکی از مزایایی این سبک مدرن، ایجاد فضای راحت و کاربری برای آماده سازی غذا است. یکی از انواع مناسب جزیره برای قرارگیری تجهیزات آشپزخانه، مدل مستطیل شکل آن است.

4- سازماندهی وسایل آشپزخانه با فضای ذخیره سازی جزیره

یکی از کاربردهای مهم انواع مدل جزیره آشپزخانه، استفاده از کابینت، کشو و سایر فضاهای آن برای قرار دادن وسایل آشپزخانه است. به عنوان مثال، اگر قصد دارید از مدل مستطیل شکل جزیره برای آشپزخانه مدرن خود استفاده کنید؛ می توانید علاوه بر قرار دادن سینک و اجاق گاز بر روی آن، وسایل آشپزی را نیز در کابینت های آن جای دهید.

مدل جزیره آشپزخانه ایرانی

یکی از دکوراسیون های مورد علاقه در خانه های ایرانی، دکوراسیون سنتی با سبک و طرح های اسلیمی و ایرانی است. برای این سبک دکوراسیون نیز می توانید از انواع جزیره ها استفاده کنید؛ اما لازم است به برخی موارد توجه کنید. در اجرای جزیره آشپزخانه ایرانی، می توانید از متریال مخصوصی برای هماهنگی این المان با سایر عناصر استفاده کنید. به عنوان مثال استفاده از سنگ و چوب برای ساخت جزیره می تواند همان صمیمیت و کرمای ایرانی را به آشپزخانه شما ببخشد.

مدل جزیره آشپزخانه ایرانی

بیشتر بخوانید: چطور دکوراسیون خانه ایرانی مدرن داشته باشیم؟

مدل جزیره آشپزخانه کوچک

در نگاه اول، شاید انتخاب و استفاده از جزیره برای آشپزخانه ‌خانه های کوچک کمی چالش برانگیز و ریسکی به نظر برسد. اما با کمی دقت در انتخاب نوع مدل جزیره آشپزخانه و به کارگیری اصول می‌توان جزیره ایی زیبا در آشپزخانه کوچکتان داشته باشید. یکی از مزایای جزیره ها انعطاف پذیری در ابعاد و اندازه‌ی آنهاست. به طوریکه شما می توانید با توجه به ابعاد و اندازه ی آشپزخانه خود یک جزیره را پیاده سازی کنید. در این صورت، شما می توانید از انواع جزیره برای آشپزخانه کوچک خود استفاده کنید؛ تنها کافی است تناسب در ابعاد را رعایت کنید.

از طرفی، یکی از کاربردهای جزیره آشپزخانه ایجاد فضایی برای ذخیره سازی است. بنابراین شما می توانید به صورت کاربردی از این جزیره برای جای دادن وسایل خود در آشپزخانه استفاده کنید.

مدل جزیره آشپزخانه کوچک

یکی دیگر از کاربردی بودن جزیره ها، چند منظوره بودن آن‌ها است. به عنوان مثال شما می توانید از یک جزیره کوچک مستطیلی برای قرارگیری سینک، جای دادن وسایلتان و میز ناهار خوری استفاده کنید. بنابراین شما به شیوه ایی مدرن وهوشمند از فضای کوچک خود بهره برده اید.

بیشتر بخوانید: جزیره آشپزخانه کوچک

ارتفاع جزیره آشپزخانه چقدر باشد؟

یک بحث مهم در رابطه با انواع مدل جزیره آشپزخانه، ارتفاع آن است. ارتفاع جزیره آشپزخانه بر اساس قد ساکنین خانه و کاربری خود جزیره محاسبه می‌شود.

ارتفاع استاندارد جزیره آشپزخانه به طور 90 سانتی متر است. این ارتفاع برای اکثر افراد راحت است؛ و به آنها امکان می دهد به راحتی روی جزیره کار کنند یا غذا بخورند. حال اگر قد شما کمی بلندتر از حد معمول است (مثلا 180 سانتی متر)؛ می توانید ارتفاع جزیره آشپزخانه را کنی بالاتر در نظر بگیرید. از طرفی، اگر قد شما کمی کوتاه تر است و یا اینکه می خواهید قد کودکانتان نیز به جزیره برسد؛ می توانید ارتفاع را پایین تر در نظر بگیرید.

علاوه براین، ارتفاع جزیره آشپزخانه به کاربرد آن نیز بستگی دارد. اگر می خواهید از جزیره به عنوان میز کار استفاده کنید؛ ممکن است بخواهید ارتفاع آن را کمی بالاتر در نظر بگیرید. اما اگر می خواهید از جزیره به عنوان میز ناهار خوری استفاده کنید؛ بهتر است ارتفاع آن کمی پایین تر باشد.

چند نکته برای انتخاب ارتفاع مناسب برای جزیره آشپزخانه

  • از یک نفر با قد متوسط ​​بخواهید کنار جزیره بایستد و ببیند آیا راحت است یا خیر.
  • اگر می خواهید از جزیره آشپزخانه خود برای پخت و پز استفاده کنید؛ باید ارتفاع آن را طوری تنظیم کنید که اجاق گاز یا سینک در سطحی قرار داشته باشد که خیلی راحت به آن دسترسی داشته باشید.
  • اگر مدل جزیره آشپزخانه شما برای صرف غذا طراحی می‌شود؛ باید ارتفاع آن را طوری تنظیم کنید که صندلی ها با سطح میز (جزیره) هم سطح باشند.

سخن پایانی

انواع مدل جزیره آشپزخانه می‌تواند بر اساس نیازها، علایق و ترجیحات شخصی شما در آشپزخانه های بزرگ و کوچک به کار گرفته شود. با این حال باید به تمامی مواردی که برای داشتن یک جزیره زیبا و کاربردی نیاز است؛ توجه کنید. در انتخاب و پیاده سازی جزیره آشپزخانه حتما با یک کارشنان دکوراسیون داخلی مشورت کنید. با رعایت و توجه به اصول های موجود می توانید یک بخش زیبا و مدرن به آشپزخانه ی خود اضافه کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من