فهرست مطالب

دکوراسیون پذیرایی مستطیل؛ جدیدترین‌ ایده های 1403 برای چیدمان پذیرایی مستطیلی

دکوراسیون مستطیل شکل

فهرست مطالب

دکوراسیون پذیرایی مستطیل، یکی دیگر از چالش‌هایی است که در زندگی‌ امروزی با آن همراه هستیم. در بسیاری از موارد، بودجه نقش موثر و محدود کننده‌ایی در انتخاب و خرید یک خانه دارد. به طوری که، افراد بسیاری مجبور به خرید و یا استقرار در آپارتمانی هستند؛ که بودجه‌ی آن‌ها تعیین می‌کند.

از طرفی، عواملی همانند کاربرد پذیری بیشتر نسبت به پذیرایی ‌های مربع و دایره‌ایی و زیبایی های بصری منجر به ساخت پذیرایی‌های مستطیل شکل می‌شود. با این حال، چیزی که در حال حاضر مهم است؛ دکوراسیون پذیرایی مستطیل شکل است. ایده‌های بسیاری برای استفاده‌ی کاربردی‌تر از پذیرایی‌ها با ابعاد مستطیلی وجود دارد که می‌توان از آنها بهره گرفت. یکی از مواردی که در دکوراسیون و چیدمان اینگونه پذیرایی‌ها بسیار مهم است؛ دقت در استفاده از المان‌های کاربردی و زیبا برای جلوه بخشی بیشتر به فضا است.

در طراحی دکوراسیون پذیرایی مستطیلی، باید طبق یک برنامه ریزی دقیق ایده های مختلف را بررسی کنید. سپس، تمامی عناصری که برای چیدمان شما ضروری هستند؛ را با دقت و ظرافت بسیار انتخاب کرده و به کار ببرید. در ادامه، به ایده هایی برای چیدمان پذیرایی مستطیل و همچنین نکاتی مهم در دکوراسیون این فضا می‌پردازیم.

ایده هایی برای دکوراسیون پذیرایی مستطیلی

دکوراسیون پذیرایی مستطیلی کمی چالش برانگیزتر از پذیرایی های مربع شکل است. چرا که در چیدمان این دکوراسیون با عوامل محدود کننده‌ایی همچون عرض کمتر از طول همراه هستید. این عامل باعث می‌شود که دقت بیشتری در انتخاب المان ها به کار بگیرید. به عنوان مثال، در این دکوراسیون‌ها از مبلمان ال شکل بیشتر از سایر اشکال مبلمان استفاده می‌شود.

در ادامه به عوامل و ایده هایی که برای چیدمان یک دکوراسیون کاربردی و زیبا در پذیرایی مستطیل شکل لازم دارید؛ می‌پردازیم. در طراحی دکوراسیون مناسب برای پذیرایی مستطیلی خود با فضای طولی بیشتر، از المان‌هایی کمک بگیرید که فضای شما کوچک و به اصطلاح تنگ به نظر نرسد.

ایده هایی برای دکوراسیون مستطیلی

در دکوراسیون پذیرایی مستطیلی، رنگ، مبلمان، اکسسوری‌ها را به شکلی انتخاب کنید؛ که فضای شما را دلباز و روشن نشان دهند. یکی از عوامل مهم دیگر در انتخاب اکسسوری برای این پذیرایی، استفاده از اکسسوری‌هایی است که علاوه بر زیبایی فضای شما را بزرگتر نشان دهند. به عنوان مثال، استفاده از آینه های دکوراتیو در این پذیرایی با ایجاد یک توهم فضایی، محیط را عریضتر نشان می دهند.

انتخاب مبلمان مناسب برای دکوراسیون پذیرایی مستطیل

مهم‌ترین المانی که در دکوراسیون پذیرایی مستطیل شکل باید به آن توجه کنید؛ انتخاب مبلمان متناسب با فضای شما است. امروزه، مبلمان‌های بسیاری با طرح و رنگ‌های متنوع برای استفاده در فضاهای بسیاری تولید می‌شوند. قدم اول شما در انتخاب مبلمان برای چیدمان پذیرایی مستطیل دراز، این است که دور مبلمان حجیم با طرح های شلوغ را خط بکشید!

انتخاب مبلمان مناسب برای دکوراسیون پذیرایی مستطیل

مبلمان برای دکوراسیون مستطیلی

در هنگام انتخاب مبلمان برای دکوراسیون پذیرایی مستطیل، باید به ابعاد، شکل، تعداد و رنگ مبلمان توجه کنید. مبلمان باید متناسب با ابعاد پذیرایی انتخاب شود. مبلمان خیلی بزرگ فضای پذیرایی را کوچک و شلوغ نشان می دهد؛ و مبلمان خیلی کوچک نیز فضای پذیرایی را خالی و بی روح می کند. از طرفی شکل مبلمان باید با شکل پذیرایی هماهنگ باشد. مبلمان مستطیل شکل برای پذیرایی مستطیل شکل مناسب تر است. همچنین می توانید از مبلمان ال شکل یا نیم دایره نیز استفاده کنید.

از انواع مبلمان مناسب برای دکوراسیون مستطیلی پذیرایی، می‌توان به مبلمان ال شکل و انواع مبل راحتی اشاره کرد. همچنین سبک مبلمان باید با سبک دکوراسیونی که در چیدمان مستطیلی خود به کار می‌گیرید؛ متناسب باشد.

تاثیر آینه‌های دکوراتیو در چیدمان پذیرایی مستطیل باریک

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آینه‌ها، انعکاس نور و تصاویر است؛ این ویژگی باعث می‌شود که فضا بزرگ‌ و دلبازتر به نظر برسد. در چیدمان پذیرایی مستطیل باریک، می‌توان از آینه‌های بزرگ و بلند استفاده کرد؛ تا در فضا عمق بیشتری ایجاد شود. همچنین قرار دادن آینه در مقابل پنجره نیز می‌تواند به انعکاس نور طبیعی کمک کند و فضا را روشن‌تر نشان دهد.

آینه‌ها می‌توانند به ایجاد عمق و تعادل در فضا کمک کنند. در چیدمان پذیرایی مستطیل باریک که معمولاً کشیده است؛ می‌توانید از آینه‌های عمودی استفاده کرد تا فضا را متعادل‌تر نشان دهد. همچنین، می‌توانید از آینه‌های مورب یا منحنی استفاده کنید تا فضایی پویا و چشمگیر ایجاد شود.

استفاده از آینه‌های چند تکه یا آینه‌های با شکل‌های غیرمعمول می‌توانند؛ به ایجاد جذابیت بصری در فضای پذیرایی کمک کنند.

تاثیر آیینه های دکوراتیو در دکوراسیون مستطیل

آیینه دکوراتیو در دکوراسیون مستطیلی

در نهایت، توجه به سبک دکوراسیون پذیرایی شما نیز در انتخاب آینه مناسب اهمیت دارد. اگر پذیرایی شما دکوراسیون کلاسیکی دارد؛ می‌توانید از آینه‌های دکوراتیو با فریم‌های کلاسیک استفاده کنید. در مقابل، اگر چیدمان پذیرایی مستطیل باریک شما سبک مدرنی دارد؛ می‌توانید از آینه‌های دکوراتیو با فریم‌های ساده یا بدون فریم استفاده کنید.

چیدمان پذیرایی مستطیل ایرانی با الگوهای ظریف

یکی از سبک‌های پرطرفدار در خانه های ایرانی، استفاده از الگوها و طرح های اسلیمی در دکوراسیون است. در انواع این دکوراسیون تلاش می‌شود که تم و استایل خانه، اصالت و فرهنگی غنی را به نمایش بگذارد. در این دکوراسیون، از اکسسوری هایی با طرح های اصیل، فرش ایرانی و همچنین المان‌های دیگر با طرح و نقوش ایرانی استفاده می‌شود.

چیدمان پذیرایی مستطیل ایرانی با الگوهای ظریف

اگر می‌خواهید یک چیدمان پذیرایی مستطیل ایرانی داشته باشید؛ باید در انتخاب هر المان دقت و ظرافت را به کار بگیرید. یکی از ویژگی های اصلی و بارز دکوراسیون های ایرانی، وجود طرح‌هایی با جنب و جوش بسیار است. همین ویژگی به فضا نشاط می‌بخشد؛ و محیط گرم و صمیمی را ایجاد می‌کند. اما برای چیدمان پذیرایی مستطیل ایرانی، باید با دقت بیشتری از این طرح ها استفاده کرد. چرا که استفاده ی بسیار از طرح های شلوغ با رنگ ‌های جسور، باعث می‌شود فضا کمی شلوغ به نظر برسد.

دکوراسیون مستطیل شکل ایرانی

برای چیدمان پذیرایی مستطیل ایرانی، در ابتدا باید سبک خود را انتخاب کنید. آیا سبک شما کاملا کلاسیک و سنتی و یا مدرن است؟ سپس با توجه به سبک خود نوع چیدمان و استفاده از اکسسوری های طرح و نقش دار را انتخاب کنید.

در دکوراسیون پذیرایی مستطیل ایرانی، لازم است به چند نکته توجه کنید

  • در چیدمان پذیرایی مستطیل ایرانی، از الگوها و نقش های ظریف استفاده کنید. استفاده بیش از حد از طرح های شلوغ فضای شما را شلوغ نشان می‌دهد.
  • تعادل را در استفاده از رنگ ‌های گرم و سرد برقرار کنید. بیش از حد از رنگ های گرم و با نشاط ایرانی استفاده نکنید. به عنوان مثال، اگر علاقه مند به استفاده از فرش ‌های ایرانی هستید؛ سایر المان ‎ها را با رنگ های مکمل و خنثی انتخاب کنید.
  • از اکسسوری هایی با اشکال منحنی، دایره و غیره استفاده کنید. استفاده از این اکسسوری ها، فضایی پویا را در دکوراسیون پذیرایی شما ایجاد می‎کند.
دکوراسیون مستطیلی پذیرایی ایرانی

چند چیدمان برای مبل و تلویزیون در پذیرایی مستطیل شکل

چیدمان مبل و تلویزیون در دکوراسیون پذیرایی مستطیل شکل یکی از چالش برانگیزترین کارهای دکوراسیون است. این نوع فضاها به دلیل کشیدگی و طول زیاد، چیدمان مبلمان را کمی دشوار می کند. اما با رعایت چند نکته کلیدی می توان این چالش را برطرف کرد؛ و فضایی شیک و کاربردی ایجاد کرد.

اولین و مهم ترین نکته در چیدمان مبلمان در پذیرایی مستطیل شکل، توجه به ابعاد فضا است. ابعاد مبلمان باید متناسب با ابعاد اتاق باشد؛ تا فضای کافی برای تردد و رفت و آمد باقی بماند. از طرفی، چیدمان به نحوی باشد که فضا نیز کوچک و شلوغ به نظر نرسد.

اگر پذیرایی شما بزرگ است؛ می توانید آن را به چند قسمت مجزا تقسیم بندی کنید. برای مثال می توانید یک قسمت را به مبلمان راحتی و تلویزیون اختصاص دهید؛ و قسمت دیگر را به میز ناهارخوری یا سایر وسایل دکوری اختصاص دهید.

یکی از بهترین راه ها برای چیدمان مبلمان در پذیرایی مستطیل شکل، استفاده از مبلمان ال است. این نوع مبلمان فضای کمی را اشغال می کند و به راحتی در گوشه اتاق قرار می گیرد. اگر فضای پذیرایی شما کوچک است؛ می توانید از مبلمان چند منظوره استفاده کنید. این نوع مبلمان می توانند علاوه بر کاربرد اصلی خود، به عنوان میز کار، تخت خواب نیز استفاده شوند.

چیدمان مبل و تلویزیون در پذیرایی مستطیل شکل

انواع چیدمان مبل در دکوراسیون پذیرایی مستطیل

  • یکی از ساده ترین چیدمان ها برای پذیرایی مستطیل شکل، چیدمان مبلمان به صورت خطی است. در این چیدمان، مبل ها را در یک خط مستقیم در کنار هم قرار می دهیم. این چیدمان برای فضاهای کوچک مناسب است.
  • نوع دیگری از چیدمان مناسب برای پذیرایی مستطیلی چیدمان U شکل است. در این چیدمان، مبل ها را به شکل حرف U در اطراف تلویزیون قرار می دهیم. این چیدمان برای فضاهای بزرگ مناسب است.
  • در چیدمان ال شکل نیز، یک مبل بزرگ را در یک طرف اتاق قرار می دهیم و مبل های دیگر را در کنار آن قرار می دهیم. این چیدمان برای فضاهای بزرگ مناسب است.
  • یکی از چیدمان های جذاب برای دکوراسیون پذیرایی مستطیل شکل، چیدمان جزیره ایی است. در این چیدمان، مبل ها را به صورت جزیره در وسط اتاق قرار می دهیم. این چیدمان برای فضاهای بزرگ و مدرن مناسب است
انواع چیدمان مبل در دکوراسیون پذیرایی مستطیل

جای تلویزیون در پذیرایی مستطیل؛ یک چالش مهم!

یکی از چالش ‌های مهم در دکوراسیون مستطیلی، جای تلویزیون است. چرا که پذیرایی مستطیل شکل معمولاً دارای دیوارهای طولی و عرضی با طول‌های متفاوت است. این موضوع انتخاب جای تلویزیون را کمی دشوار می‌کند. بنابراین در انتخاب جای تلویزیون در پذیرایی مستطیلی شکل باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

جای تلویزیون در پذیرایی مستطیل

تلویزیون در پذیرایی مستطیل شکل
  • زاویه دید: تلویزیون باید در جایی قرار گیرد که همه افراد خانواده بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. فاصله چشم افراد تا تلویزیون باید بین 2.5 تا 3.5 متر باشد.
  • اندازه تلویزیون: اندازه تلویزیون باید با اندازه پذیرایی متناسب باشد. تلویزیون بزرگ در پذیرایی کوچک باعث شلوغی فضا می‌شود.
  • نورپردازی: تلویزیون نباید در معرض نور مستقیم خورشید یا نور چراغ‌ها قرار گیرد. این موضوع باعث کاهش کیفیت تصویر می‌شود.

یکی از متداول ترین روش ها برای جای تلویزیون در پذیرایی مستطیلی شکل، قرارگیری تلویزیون در دکوراسیون پذیرایی مستطیل شکل است. در این چیدمان، تلویزیون در یکی از دیوارهای عرضی قرار می‌گیرد. این کار باعث می‌شود که تلویزیون از همه نقاط پذیرایی قابل مشاهده باشد. برای این چیدمان، بهتر است مبلمان را به صورت خطی یا نیم‌دایره در مقابل دیواری که تلویزیون در آن قرار دارد، بچینید. این کار باعث می‌شود که فضای پذیرایی باز و دلبازتر به نظر برسد.

اگر پذیرایی شما کوچک است یا عرض آن کم است، می‌توانید تلویزیون را در دیوار کوتاه قرار دهید؛ که فضای پذیرایی بزرگ‌تر به نظر برسد. برای این چیدمان جای تلویزیون در پذیرایی مستطیلی شکل، بهتر است مبلمان را به صورت زاویه‌دار یا U شکل در اطراف تلویزیون بچینید. این کار باعث می‌شود که فضای پذیرایی گرم‌تر و صمیمی‌تر به نظر برسد.

دکوراسیون پذیرایی مستطیلی شکل؛ برای ایجاد یک فضای رسمی و شیک

چیدمان مستطیلی شکل یک فضای رسمی و شیک در دکوراسیون پذیرایی شما ایجاد می‌کند. این فضای رسمی را می‌توانید به کمک سبک‌های مدرن، کلاسیک و غیره هماهنگ کنید. در این سبک از چیدمان می‌توانید فضای دکوراسیون پذیرایی مستطیل خود را به بخش های مجزا تقسیم و برای هر بخش چیدمان مستطیلی طراحی کنید.

به عنوان ایده، می‌توانید یک بخش را به عنوان فضای رسمی خود برای دورهمی و میهمانی ها در نظر بگیرید. در این بخش مبلمان را به شکلی مستطیلی بچینید و میز را در وسط قرار دهید. در بخش دیگری از پذیرایی، می توانید چیدمان مستطیل شکل را برای میز ناهار خوری خود در نظر بگیرید. با این کار، هر بخش از دکوراسیون پذیرایی مستطیل شما با چیدمانی منظم، هماهنگ و رسمی خواهد بود.

چیدمان پذیرایی مستطیل شکل

در طراحی و چیدمان هر بخش از پذیرایی به هماهنگی میان اجزا و المان هایی که به کار گرفتید توجه کنید. تمامی عناصر باید با هم هماهنگ باشند. در این میان، می‌توانید از اکسسوری هایی همچون آینه‌ها، تابلو، بوفه ی دکوراتیو و ساعت های مستطیل شکل نیز استفاده کنید.

نورپردازی نیز نقش مهمی در ایجاد فضای رسمی و شیک در چیدمان پذیرایی مستطیلی شکل دارد. استفاده از نورپردازی مناسب می‌تواند باعث برجسته‌تر شدن مبلمان و سایر وسایل شود و فضای اتاق را دلچسب‌تر کند.

می‌توانید از یک لوستر بزرگ و خیره‌کننده در مرکز سقف استفاده کنید. این کار باعث ایجاد نقطه کانونی در فضا می‌شود. همچنین می‌توانید از چراغ‌های دیواری یا سقفی در قسمت‌های مختلف اتاق استفاده کنید. این کار باعث ایجاد نورپردازی ملایم و یکنواخت در فضا می‌شود.

نکاتی برای دکوراسیون پذیرایی مستطیلی

پذیرایی‌های مستطیلی یکی از پرطرفدارترین انواع پذیرایی‌ها هستند. این پذیرایی‌ها به دلیل داشتن فضای طولی، می‌توانند برای قرار دادن مبلمان و سایر وسایل دکوراسیون، چالش‌هایی را ایجاد کنند. اما با رعایت نکات زیر می‌توانید دکوراسیون پذیرایی مستطیلی خود را زیبا و کاربردی طراحی کنید:

نکاتی برای دکوراسیون پذیرایی مستطیل شکب
  • از مبلمان بزرگ و حجیم استفاده نکنید. مبلمان بزرگ و حجیم، فضای پذیرایی را کوچک‌تر و شلوغ‌تر نشان می‌دهند. در عوض، از مبلمان‌های کوچک‌تر و جمع‌وجورتر استفاده کنید.
  • مبلمان را در طول پذیرایی بچینید. این کار باعث می‌شود که فضای پذیرایی بلندتر و عریض‌تر به نظر برسد.
  • از آینه استفاده کنید. آینه‌ها می‌توانند نور را منعکس کنند و فضای پذیرایی را بزرگ‌تر نشان دهند.
  • از رنگ‌های روشن استفاده کنید. رنگ‌های روشن، فضا را روشن‌تر و دلبازتر نشان می‌دهند.
  • از وسایل تزئینی زیاد استفاده نکنید. وسایل تزئینی زیاد، فضای پذیرایی را شلوغ و نامرتب نشان می‌دهند.

سخن پایانی

برای دکوراسیون پذیرایی مستطیل خود می‌توانید از سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی و همچنین نحوه های مختلفی از چیدمان استفاده کنید. از مهم ترین نکاتی که باید آن را رعایت کنید؛ نحوه چیدمان مبل و جای تلوزیون در دکوراسیون مستطیل شکل است. بنابراین ابتدا سبک دکوراسیون، چیدمان مبلمان و جای تلوزیون را انتخاب کنید؛ سپس اکسسوری و سایر لوازم ضروری را به فضای خود اضافه کنید.

3/5 - (2 امتیاز)

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من