فهرست مطالب

همه چیز در مورد سبک دکوراسیون اسکاندیناوی

دکوراسیون اسکاندیناوی چیست

فهرست مطالب

دکوراسیون اسکاندیناوی، سبکی محبوب و هدفمند است که ترکیبی از چند سبک را با سادگی خود در آمیخته؛ و فضایی زیبا و آرامبخش را خلق می کند. هر چند این دکوراسیون قدمتی طولانی دارد؛ اما هنوز هم یکی از محبوب‎ترین سبک هایی است؛ که طرفداران بسیاری در سراسر دنیا را به خود مجذوب کرده است.

سادگی و تاکید بر نظم چیدمان، تنها دو مورد از ویژگی های فراوان این سبک است؛ که برای صاحب خانه ها الهام بخش می‎باشد. با این حال، می‌توان گفت اجرای استایل اسکاندیناوی تاثیری عمیق و زیبا دارد؛ که ممکن است برای سالیان بسیار به دکوراسیون همیشگی شما تبدیل شود.

دکوراسیون اسکاندیناوی، سبکی هدفمند، منظم و ساده است؛ که بسیاری افراد آن را ترکیبی از دو سبک مدرن اواسط قرن، و مدرن امروزی می‎دانند. در ادامه این مقاله از مجله دکورچوب، با سبک اسکاندیناوی و ویژگی های آن آشنا شده؛ و به بهترین نحوه استفاده از المان های مختلف برای استفاده در این چیدمان می‎پردازیم.

دکوراسیون اسکاندیناوی چیست؟

دکوراسیون اسکاندیناوی، یکی از سبک های ساده از دکوراسیون داخلی است؛ که در عین حال ظرافت های جالب توجهی نیز دارد. ترکیب طبیعی این دکوراسیون کاملا قابل لمس بوده؛ و پیوندی عمیق بین فضای خانه شما و طبیعت ایجاد می‎کند.

با این حال، بسیاری سبک اسکاندیناوی را ترکیبی جذاب از چند دکوراسیون با حس و حال مدرن می‎دانند. برخلاف ترکیب رنگ خنثی و روشن در این دکوراسیون؛ می‎توان گرما و صمیمت را نیز در آن به خوبی احساس کرد.

سادگی موجود در این دکوراسیون به قدری قابل درک و زیبا است که می‎توان به راحتی آن را پذیرفت و عاشق آن شد. با این حال، این سادگی با دقت و ظرافتی خاص در انتخاب تمامی المان ها و چیدمان آن‎ها اعمال می‎شود.

تاریخچه طراحی دکوراسیون اسکاندیناوی با فرهنگ و سبک زندگی کشورهای نوردیک، یعنی ایسلند، سوئد، دانمارک، فنلاند و نروژ، گره خورده است. اگرچه هنر و فرهنگ این منطقه قطعا به اندازه آمریکای شمالی متنوع است؛ اما دلبستگی این مناطق به استفاده از مواد طبیعی در دکوراسیون داخلی، تضاد چشمگیری با بسیاری از سنت‌های طراحی داخلی آمریکایی دارد.

با این حال، آنچه ما به عنوان طراحی اسکاندیناوی می شناسیم؛ در دهه 1950 همراه با جنبش مدرن در اروپا و آمریکا ظهور کرد. دکوراسیون اسکاندیناوی، بر استفاده از مبلمان دموکراتیک کاربردی، خطوط تمیز هندسی و یک پالت خنثی، تاکید دارد.به طور کلی، سبک اسکاندیناوی، تحت تأثیر شدید روزهای زمستانی سرد و کوتاه منطقه نوردیک و تمایل به داشتن فضایی دنج و در عین حال روشن است. با این حال، بر خلاف استفاده بسیار از پالت رنگی روشن در این دکوراسیون، می‌توان به استفاده از گیاهان برای ایجاد تعادل در فضا و ایجاد یک مکان امن اشاره کرد.

ویژگی های دکوراسیون اسکاندیناوی

یکی از موارد مهم برای اجرای هر سبک از دکوراسیون، بررسی ویژگی های اصلی آن برای چیدمان و استفاده از المان های مختلف است. بررسی ویژگی های دکوراسیون اسکاندیناوی به شما کمک خواهد کرد؛ که به صورت اصولی و با توجه به نیازمندی های این سبک آن را در فضای مورد نظر خود اجرا کنید.

  1. استفاده از المان های کارآمد؛ یکی از ویژگی های مهم سبک اسکاندیناوی، استفاده از المان های ساده و در عین حال کارآمد است. به عنوان مثال، در این سبک لازم است از مبلمان کارآمد، ساده و زیبا در چیدمان پذیرایی خود استفاده کنید. از طرفی، استفاده از اکسسوری و وسایلی که ضروری نیستند را به حداقل برسانید.
  2. خطوط ساده: یکی دیگر از ویژگی های مهم دکوراسیون اسکاندیناوی ظهور خطوط ساده و مرتب در المان های اصلی است. شما می‎توانید این خطوط ساده و هندسی را در مبلمان، کاغذ دیواری ها و یا پترن های موجود در پارچه ها ببینید.
  3. استفاده از مواد طبیعی: استفاده از مواد طبیعی چیزی است که سبک اسکاندیناوی را به یک سبک خاص تبدیل کرده و آن را از سایر سبک های مشابه متمایز می‎کند. به عنوان مثال، استفاده از گیاهان، چوب، سنگ و سایر مواد طبیعی در این سبک بسیار ملموس است.
  4. رنگ‌های خنثی: استفاده از رنگ های خنثی در این دکوراسیون از اصول مهم طراحی اسکاندیناوی برای هر فضا است.
  5. نور طبیعی: وجود نور طبیعی، همانند پلان های باز برای بهره مندی نور طبیعی در اتاق نشیمن یکی دیگر از اصول مهم دکوراسیون اسکاندیناوی است.
  6. کیفیت ساخت بالا: تمامی المان های موجود در این سبک از دکوراسیون لازم است دارای کیفیت ساخت بالایی باشند؛ بنابراین در انتخاب وسایل خود به کیفیت آن توجه کنید.
سبک دکوراسیون اسکاندیناوی

دکوراسیون اسکاندیناوی

دکوراسیون اسکاندیناوی پذیرایی

دکوراسیون اسکاندیناوی 2

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی مدرن

اکسسوری سبک اسکاندیناوی

دکوراسیون خانه به سبک اسکاندیناوی

اتاق به سبک اسکاندیناوی

سبک اسکاندیناوی مدرن

وسایل چوبی در سبک اسکاندیناوی

نقش پارکت در سبک اسکاندیناوی

دکوراسیون اسکاندیناوی

سبک اسکاندیناوی

تاثیر رنگ در دکوراسیون اسکاندیناوی

رنگ ها مهم‎ترین اصول سبک های مختلف از دکوراسیون هستند؛ که در انتخاب تمامی المان ها و حتی چیدمان نقش مهمی را ایفا می‎کنند. دکوراسیون اسکاندیناوی، نیز همانند سایر سبک های مختلف پالت رنگی مختص به خود را دارد. نقش رنگ ها در دکوراسیون داخلی به قدری مهم است؛ که گاهی بدون هیچ علمی و تنها با نگاه به رنگ ها می‎توان سبک اجرا شده را تشخیص داد.

نقش رنگ ها در سبک اسکاندیناوی
رنگ در سبک اسکاندیناوی
رنگ سفید در سبک اسکاندیناوی

استفاده از رنگ های روشن و خنثی همانند رنگ سفید، طوسی روشن، بژ به عنوان رنگ اصلی در سبک اسکاندیناوی به دکوراسیون شما روشنی و تازگی می‎بخشد. بنابراین، می‎توانید در مبلمان، دیوارها و پرده ها از این رنگ ها استفاده کنید.

به علاوه، شما می‎توانید رنگ های گرم تر همچون آبی، سبز و قهوه‎ایی را برای برجسته سازی نقاط کانونی و اکسسوری ها به کار ببرید.

همچنین، شما می‎توانید با افزودن گیاهان طبیعی به فضای خود، طراوت و شادابی را به آن ببخشید. علاوه بر این؛ استفاده از نورپردازی مناسب می‎تواند در تاثیر رنگ ها در دکوراسیون اسکاندیناوی بسیار موثر باشد.

نورپردازی در چیدمان دکوراسیون اسکاندیناوی

نورپردازی یکی از عناصر کلیدی در دکوراسیون اسکاندیناوی است؛ و نقشی اساسی در ایجاد فضایی روشن، دلباز و آرامش‌بخش ایفا می‌کند. در این سبک، از نور به عنوان ابزاری برای برجسته کردن زیبایی فضا، افزایش حس عمق و وسعت و ایجاد فضایی کاربردی و دلنشین استفاده می‌شود.

نورپردازی در سبک اسکاندیناوی

به طور کلی، نور طبیعی مهم‌ترین عنصر در نورپردازی سبک اسکاندیناوی است. استفاده از پنجره‌های بزرگ و عدم استفاده از پرده‌های ضخیم برای به حداکثر رساندن نور طبیعی در فضا ضروری است. با این حال، علاوه بر نور طبیعی لازم است یک نورپردازی مصنوعی اصولی را به کار برد. به عنوان مثال، در این سبک از چندین منبع نور با شدت و دمای رنگ متفاوت برای ایجاد فضایی پویا و کاربردی استفاده می‌شود. رنگ‌های روشن مانند سفید و کرم به بازتاب نور طبیعی کمک می‌کنند و فضا را روشن‌تر و بزرگ‌تر نشان می‌دهند.

کفپوش در دکوراسیون اسکاندیناوی

کفپوش ها همیشه جزو مهم‎ترین المان های یک دکوراسیون هستند؛ که تاثیر بسیاری بر فضای کلی و حس و حال یک مکان خواهند داشت. بنابراین، لازم است برای دکوراسیون اسکاندیناوی خود به دنبال مناسب‎ترین کفپوش باشید؛ که با فضای کلی شما هماهنگ باشد.

کفپوش در دکوراسیون اسکاندیناوی
کفپوش در سبک اسکاندیناوی

در انتخاب کفپوش برای سبک اسکاندیناوی، با توجه به ویژگی های آن می‎توان به انتخاب کفپوشی پرداخت؛ که بیشترین تناسب را با این سبک داشته باشد.

با توجه به ویژگی های سبک اسکاندیناوی، کفپوش یک ساختمان باید روشن، ساده، طبیعی و از همه مهم‎تر با کیفیت باشد. بنابراین، لازم است علاوه بر طرح و رنگ کفپوش، به کیفیت و مواد ساخت آن نیز توجه کرد.

پارکت لمینت، و کفپوش های ام دی اف، پی وی سی و پلی استایرن از کفپوش هایی هستند که می‎توان با اطمینان از کیفیت آن به انتخاب طرح دلخواه خود رسید. با این حال، لازم است این کفپوش را از فروشگاه و مراکز معتبر خریداری کرد.

بیشتر بخوانید: طراحی داخلی به سبک دکوراسیون نئوکلاسیک ؛ یک کلاسیک مدرن

مبلمان سبک اسکاندیناوی

تاثیر مبلمان در سبک اسکاندیناوی
تاثیر مبلمان در سبک دکوراسیون اسکاندیناوی

مبلمان به این دلیل که فضای زیادی از نشیمن را به خود اختصاص می دهد نقش زیادی در ارائه یک سبک دکوراسیون بر عهده دارد. مبلمان سبک اسکاندیناوی نیز نقشی تعیین کننده در آن بازی می کند. در این سبک وسایل تا حد امکان راحت و ساده انتخاب می شوند. به همین دلیل است که مبلمان بزرگ و راحتی و کاناپه های سفید از اجزاء جدایی ناپذیر این سبک محسوب می شوند.

پایه های مبلمان به سبک اسکاندیناوی معمولا از چوب های ساده و یکدست، از چوب درختان بلوط، راش و افرا که رنگ روشنی دارند تهیه می شوند و می توانند در ترکیب رنگی تاثیر جزئی ولی مهمی بگذارند. پارچه های استفاده شده در روکش مبل ها معمولا از پارچه هایی ضخیم و گرم مانند کتان ها، مخمل و پارچه های جیر می باشند. انتخاب مبلمانی با بالش های بزرگ و نرم در شرایط سرد منطقه ی اسکاندیناوی می تواند دلپذیرترین اتاق نشیمنی که تا به حال دیده اید را به وجود بیاورد. مبلمانی که دلتان نمی خواهد لحظه ای آن را ترک کنید!

دکوراسیون  مبلمان اسکاندیناوی

دکوری ها در دکوراسیون اسکاندیناوی

در این سبک دکوراسیون استفاده از عناصر دکوری به تعداد محدود صورت می گیرد و این عناصر نیز خود بسیار ساده و در رنگ های روشن انتخاب می شوند. در این سبک می توان از انواع تابلوهای ساده و تک رنگ به خصوص تابلوهای سیاه و سفید و لوازم دکوری شیشه ای و یا چوبی استفاده کرد. البته به یاد داشته باشید افراط در این زمینه به هیچ وجه مناسب این سبک نیست.

بیشتر بخوانید: دکوراسیون مینیمال پذیرایی با 12 ایده کاربردی و جذاب!!

مورد دیگری که در دکوراسیون اسکاندیناوی مورد استفاده قرار می گیرد شب خواب ها، آباژور ها و لوستر سبک اسکاندیناوی هستند که معملا با پایه های روشن و چوبی و پارچه های سفید تزیین شدند. بسیاری از لوستر هایی که در اتاق نشیمن و اتاق خواب ها قرار دارند و به سقف متصل هستند از نوع چوبی و فانتزی با شکل های بافته و در هم تنیده هستند که حس و حال طبیعی شاخ و برگ ها را در فضای اتاق به وجود می آورند.

تکسچر در دکوراسیون اسکاندیناوی

استفاده از خز ها و پارچه هایی با الیاف بلند از مواردی است که در دکوراسیون اسکاندیناوی زیاد مشاهده می شود و علت آن نیز آب و هوای سرد و مرطوب شمال اروپا می باشد. پوست حیواناتی مانند گاو به عنوان قالیچه بر روی زمین پهن می شود و یا خز ها بر روی تخت و یا به عنوان زیر پایی کنار تخت ها مورد استفاده قرار می گیرد. وجود این خز و پتو های نازک که روی مبل ها گذاشته می شود نمایی مانند دکوراسیون خانه های روستیک ایجاد می کند.

اتاق خواب به سبک اسکاندیناوی

اتاق خواب ها در این سبک معمولا محیطی راحت و مرتب هستند. در دکوراسیون اسکاندیناوی اتاق خواب ها روشن ترین و بی آلایش ترین محیط حساب می شوند تخت خواب های بزرگ با بالش های پفی و سفید رنگ، تداعی کننده احساس آرامش و راحتی هستند. اگرچه می توان با نصب کاغذ دیواری با رنگ های پاستلی مانند صورتی کمرنگ آبی و سفید می تواند روح تازه ای به فضای اتاق خواب بخشید.

دکوراسیون اتاق خواب اسکاندیناوی

آشپزخانه با سبک دکوراسیون اسکاندیناوی

رنگ سفید در آشپزخانه های اسکاندیناوی مانند دیگر اتاق ها رنگ اصلی محسوب می شود. کابینت به سبک اسکاندیناوی چه بر روی زمین نصب شده باشند و چه بر روی دیوار ها همگی ظاهری ساده و تمیز دارند. در کنار کابینت های ساده سفید افزودن بخش های چوبی کوچک در صفحه کابینت، میز ناهارخوری و یا صندلی ها بخوبی می تواند نمایانگر یک آشپزخانه در این سبک باشد. کابینت ها را در این سبک می توان مات و یا براق انتخاب کرد.

آشپزخانه به سبک اسکاندیناوی

سخن پایانی

دکوراسیون اسکاندیناوی، سبکی آرامبخش، زیبا و ظریف است؛ که فضا را به مکانی امن، آرام و روشن تبدیل خواهد کرد. در این سبک، تمرکز طراح بر ظرافت‎ها، خطوط هندسی، نظم، نورپردازی و ایجاد یک فضای باز است. در نهایت، برای اجرای سبک اسکاندیناوی، می‎توانید از سلیقه خود برای چیدمان و انتخاب المان های مختلف با ویژگی های سبک مورد نظر استفاده کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

2 دیدگاه در “همه چیز در مورد سبک دکوراسیون اسکاندیناوی

  1. نیکنام گفت:

    آیا طراح دارید تا این سبک رو برام پیاده سازی کنه؟
    البته خونه من کوچیک هستش

    1. مدد پور گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید