فهرست مطالب

طراحی داخلی به سبک دکوراسیون نئوکلاسیک ؛ یک کلاسیک مدرن!

دکوراسیون نئوکلاسیک

فهرست مطالب

دکوراسیون داخلی به سبک نئوکلاسیک، تلاقی شکوه و ظرافتی کلاسیک در فضای داخلی خانه با سادگی مدرن است. در دنیای پر از زرق و برق امروز، بسیاری از افراد به دنبال فضایی آرام‌بخش و زیبا برای زندگی هستند. سبک نئوکلاسیک یکی از سبک‌های دکوراسیون داخلی است که می‌تواند به خوبی پاسخگوی این نیاز باشد. سبک نئوکلاسیک با استفاده از عناصر کلاسیک، فضایی مجلل و شکوه‌مند ایجاد می‌کند. ستون‌های سنگی، مجسمه‌های برنزی و نقاشی‌های دیواری از جمله عناصری هستند که در سبک نئوکلاسیک به وفور استفاده می‌شوند. حال اینکه در کنار این شکوه و جلال کلاسیک می‌توان سادگی سبک مدرن را نیز احساس کرد.

در طراحی داخلی به سبک نئوکلاسیک بر تعادل، تقارن و استفاده از عناصر کلاسیک مانند ستون‌ها، مجسمه‌ها و نقاشی‌ها تاکید بسیاری میشود. بنابراین در به کارگیری سبک نئوکلاسیک طراحی داخلی، می‌توان فضایی با شکوه اما متعادل و بدون شلوغی های اضافه ایجاد کرد.

دکوراسیون نئوکلاسیک

دکوراسیون نئوکلاسیک در قرن 18 در فرانسه و انگلستان مورد توجه قرار گرفت. این سبک اولین بار در روم باستان و یونان به کار گرفته شد. به طور کلی می توان این سبک را تلفیقی از سبک کهن و کلاسیک با سبک مدرن پس از جنگ جهانی اول و دوم دانست.

طراحی داخلی به سبک نئوکلاسیک

تمرکز دکور نئوکلاسیک بر شکوه و پیچیدگی ست و آن را می توان از کاغذ دیواری سبک نئوکلاسیک، مبلمان، پرده و در تک تک عناصر آن دید. اما در هر حال در این سبک به اندازه سبک رکوکو و باروک ویژگی لوکس بودن را مشاهده نمی کنیم. این روزها این سبک از دکوراسیون هنوز هم محبوبیت خود را حفظ کرده است. به همین دلیل است که این سبک را مخصوص زمان خاصی نمی دانند.

دکوراسیون داخلی به سبک نئوکلاسیک، ترکیبی از عناصر کلاسیک و مدرن در فضای داخلی است که به ایجاد محیطی لوکس و مجلل،  در عین حال ساده و ظریف می‌انجامد. این سبک از دکوراسیون در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم در اروپا و آمریکا پدید آمد و در اوایل قرن بیستم به اوج محبوبیت خود در میان طراحان و صاحبان خانه رسید.

از ویژگی های کلی طراحی داخلی به سبک نئوکلاسیک می‌توان به سادگی و ظرافت، تقارن، رنگ های خنثی و استفاده از عناصر کلاسیک اشاره کرد.  برخلاف سبک کلاسیک که از تزئینات و جزئیات فراوانی استفاده می‌کند، سبک نئوکلاسیک بر سادگی و ظرافت تأکید دارد. در نئوکلاسیک طراحی داخلی، تمامی اجزا و عناصر خانه همانند مبلمان و سایر وسایل به صورت متقارن چیده می‌شوند. استفاده از رنگ‌های خنثی مثل سفید، خاکستری و بژ یکی از دلایل اصلی ظرافت این سبک است.

استفاده از ستون‌ها، قاب‌ها و مجسمه‌ها در دکوراسیون نئوکلاسیک، وجه تشابه این سبک با سبک کلاسیک بوده که به آن شکوه و جلال می‌بخشد.

چیدمان اتاق خواب در نئوکلاسیک

در چیدمان و طراحی داخلی نئوکلاسیک برای اتاق خواب، باید دقت و ظرافت بسیاری به خرج دهید. انتخاب رنگ ‌ها، مبلمان، پرده و اکسسوری ها باید بسیار دقیق و هوشمندانه انجام شود. نورپردازی مناسب نیز نقش مهمی در ایجاد فضای اتاق خواب نئوکلاسیک دارد. از نورپردازی نقطه ای یا دیواری برای ایجاد نور موضعی استفاده کنید و تخت خواب خود را در مرکز اتاق خواب قرار دهید. این نوع چیدمان می تواند به ایجاد فضایی نئوکلاسیک کمک بسیاری کند.

دکوراسیون اتاق کودک نئوکلاسیک

اگر علاقه مند به دکوراسیون داخلی به سبک نئوکلاسیک هستید و می خواهید این سبک را در تمام خانه و حتی اتاق کودکتان اجرا کنید؛ می توانید از تزیینات کلاسیک و ظریف برای ایجاد فضایی آرام و دنج در اتاق فرزند دلبندتان کمک بگیرید. استفاده از رنگ های ملایم و روشن در طراحی دکوراسیون اتاق کودک نئوکلاسیک یک نکته ی بسیار مهم است که حنما باید رعایت کنید. استفاده از دیوارپوش های اتاق خواب نیز می تواند به ایجاد فضای دلخواهتان کمک بسیاری کند.

حمام و سرویس بهداشتی سبک نئوکلاسیک

حمام و سرویس بهداشتی سبک نئوکلاسیک دکوراسیونی را ایجاد می کند که هم مجلل و شیک و هم کاربردی و راحت است. در ادامه به چند نکته برای ایجاد دکوراسیون داخلی به سبک نئوکلاسیک در حمام و سرویس بهداشتی می‌پردازیم.

  • ترکیب رنگ های روشن و تیره، فضایی شیک و مدرن ایجاد می کند.
  • استفاده از خطوط و الگوهای هندسی و یا قاب و نق و نگار
  • استفاده و وسایل و اکسسوری های لوکس مثل شیرآلات طلایی و…
  • استفاده از وان جزیره و دوش های جداگانه

کاربرد دکوراسیون داخلی نئوکلاسیک

در دکوراسیون داخلی به سبک نئوکلاسیک، با استفاده از عناصر کلاسیک و مدرن در کنار هم می توان فضایی متعادل و دلخواه ایجاد کرد. حال اینکه می‌توان طراحی داخلی به سبک نئوکلاسیک را در تمامی فضاها و ابعاد خانه به کار گرفت. شما می‎توانید این سبک را در پذیرایی، اتاق نشیمن، اتاق خواب ها و حتی سرویس های بهداشتی پیاده کنید و از ترکیب ظرافت سبک کلاسیک و سادگی سبک مدرن لذت ببرید. یکی از مواردی که در اجرای نئوکلاسیک طراحی داخلی، باید رعایت کنید این است که حتما از عناصر و المان هایی که این سبک را کامل می کنند استفاده کنید. از طرفی، استفاده بیش از حد از اکسسوری هایی مثل تابلوها این سبک را بیشتر شبیه به سبک کلاسیک میکند.

بیشتر بخوانید: انواع سبک دکوراسیون داخلی | معرفی و راهنمای انتخاب سبک دکوراسیون

سبک مدرن کلاسیک چیست؟

سبک مدرن کلاسیک یا طراحی داخلی به سبک نئوکلاسیک، ترکیبی از سبک‌های مدرن و کلاسیک است که زیبایی و ظرافت کلاسیک را با سادگی و کارایی مدرن ترکیب می‌کند. اگر به دنبال فضایی مجلل و زیبا هستید؛ و از طرفی هم نمی‌خواهید خانه‌ی شما خیلی رسمی و یا قدیمی به نظر برسد، این سبک کاملا ایده‌ آل شماست. سبک مدرن کلاسیک می‌تواند در هر فضایی از خانه ، از جمله اتاق نشیمن، اتاق خواب، آشپزخانه و حتی حمام استفاده شود. با این حال، این سبک در کنار ظرافت و شکوه خود، راحتی و سادگی را نیز در اختیار شما می‌گذارد.

دکوراسیون اتاق نشیمن وکلاسیک

تفاوت سبک نئوکلاسیک و کلاسیک

سبک نئوکلاسیک دکوراسیون داخلی متفاوت از دکوراسیون کلاسیک است به این دلیل که برخلاف دکوراسیون کلاسیک، عناصر ساده و امروز تر در این رویکرد مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین، در سبک های کلاسیک با وجود زیبایی های خاص از عناصری پر نقش و نگارتر استفاده می شود. در طرف مقابل در دکوراسیون نئوکلاسیک طرح ها و عناصر ظریف تر و ساده تر انتخاب می شوند.

برای دیدن نمونه های دکوراسیون صورتی میتوانید به صفحه آن مراجعه کنید.

مزایای طراحی داخلی به سبک نئوکلاسیک

طراحی داخلی به سبک نئوکلاسیک، فضایی زیبا و ظریف ایجاد می کند. این سبک از طراحی داخلی از عناصری مانند خطوط منحنی، تزئینات ظریف و رنگ های روشن استفاده می کند که فضایی دلنشین و آرامش بخش ایجاد می کند. دکوراسیون داخلی نئوکلاسیک فضایی کاربردی و راحت ایجاد می کند. این سبک از طراحی داخلی از عناصری مانند مبلمان راحت، نورپردازی مناسب و فضای ذخیره سازی کافی استفاده می کند که فضایی راحت و کاربردی برای زندگی ایجاد می کند.

از طرفی، در این سبک امکان تنوع زیادی را فراهم می کند. چرا که این سبک از طراحی داخلی می تواند در انواع فضاها مانند خانه، محل کار، رستوران و… اجرا شود و با سلیقه های مختلف سازگار باشد.

سبک نئوکلاسیک طراحی داخلی سبکی ماندگار است. این سبک از طراحی داخلی با گذشت زمان قدیمی نمی شود و همیشه زیبا و شیک به نظر می رسد.

معایب چیدمان خانه های نئوکلاسیک

هر کدام از انواع سبک دکوراسیون داخلی، ویژگی های منحصر به خود را دارند. این سبک ها مطابق با هر سلیقه ایی قابل اجرا و طراحی هستند.  اما گاهی باید برخی نکات را قبل از پیاده سازی و اجرای هر کدام از این سبک ها در نظر گرفت. در ادامه به برخی از معایب چیدمان خانه های نئوکلاسیک می پردازیم:

  • وسایل و اکسسوری هایی که در دکوراسیون نئوکلاسیک استفاده می شوند، معمولاً از مواد باکیفیت و گران قیمت ساخته می شوند. بنابراین، این سبک می تواند برای افرادی که بودجه محدودی دارند، گزینه مناسبی نباشد.
  • پیاده سازی صحیح و استاندارد سبک نئوکلاسیک نیاز به تخصص و دانش کافی دارد. در غیر این صورت، نتیجه مطلوبی از چیدمان به سبک نئوکلاسیک در منزل دریافت نخواهید کرد.
  • سبک نئوکلاسیک معمولا به فضاهای بزرگ برای اجرا نیاز دارد. بنابراین طراحی داخلی به دکوراسیون نئوکلاسیک در خانه های کوچک شاید قابل اجرا نباشد.

اگر نیاز به اطلاعاتی در مورد دکوراسیون مینیمال دارید میتوانید به صفحه آن مراجعه کنید.

دیوار و سقف خانه های نئوکلاسیک چگونه باید باشد؟

دیوار و سقف خانه های نئوکلاسیک، باید ساده و ظریف باشند. معمولا از رنگ های خنثی و روشن مانند سفید، بژ، خاکستری و کرم در طراحی یواراها و سقف های دگوراسیون نئوکلاسیک استفاده می شود. دیوارها اغلب با قالب، قاب بندی یا دیوارپوش ها با طرح ساده تزئین می شوند. از طرفی، سقف ها نیز معمولاً ساده هستند و ممکن است دارای گچ‌بری های ظریف باشند. به طورکنی مهم ترین عامل در دیوار و سقف های خانه نئوکلاسیک؛ استفاده از رنگ های خنثی و طرح های ظریف است.

به چه مواردی در سبک نئوکلاسیک باید توجه کنیم ؟

دکوراسیون داخلی به سبک نئوکلاسیک، بر پایه اصول و ارزش های کلاسیک بنا شده است، اما در عین حال، از عناصر مدرن نیز بهره می برد. در طراحی داخلی به سبک نئوکلاسیک، باید به موارد زیر توجه کرد:

  • تقارن و تعادل از اصول اساسی سبک نئوکلاسیک هستند. در طراحی دکوراسیون داخلی به این سبک، باید سعی کنید تا عناصر مختلف فضای را به گونه ای بچینید که از نظر بصری متقارن و متعادل به نظر برسند.
  • سادگی و ظرافت از دیگر ویژگی های سبک نئوکلاسیک هستند. در این سبک، از تزئینات زیاد و شلوغ پرهیز می شود. عناصر دکوراسیون باید ساده و ظریف باشند.
  • رنگ های خنثی مانند سفید، کرم، بژ و خاکستری از رنگ های محبوب در سبک نئوکلاسیک هستند. این رنگ ها فضایی آرامش بخش و مدرن ایجاد می کنند.
  • متریال طبیعی مانند چوب، سنگ و پارچه از متریال های رایج در سبک نئوکلاسیک هستند. این متریال زیبایی و اصالت خاصی به فضای دکوراسیون می بخشند.

انتخاب مبلمان نئوکلاسیک در پذیرایی

مبلمان یکی از مهم‌ترین عناصر در دکوراسیون داخلی به سبک نئوکلاسیک است. مبلمان نئوکلاسیک معمولاً از چوب ساخته می‌شود و دارای خطوط ساده و ظریف هستند. مبلمان راحتی، مبلمان رسمی، میز و صندلی ناهارخوری، و صندلی‌های تک نفره از جمله مبلمان‌های رایج در دکوراسیون نئوکلاسیک هستند.

نور پردازی در دکوراسیون نئو کلاسیک

نورپردازی یک عنصر کلیدی در دکوراسیون داخلی به سبک نئوکلاسیک است. هدف نورپردازی در این سبک، ایجاد فضایی روشن و دلباز با تاکید بر اکسسوری ها و جزئیات تزئینی است. به همین دلیل، در سبک نئوکلاسیک طراحی داخلی از نورپردازی متقارن استفاده می‌شود. استفاده از لوسترهای مجلل در اتاق های پذیرایی تیز در این سبک بسیار رایج است.  اما به صورت کلی، نورپردازی در دکوراسیون نئوکلاسیک با تاکید بر دو اصل روشنایی کلی و روشنایی تاکیدی انجام می شود.

هدف از روشنایی کلی، ایجاد فضایی روشن و دلباز است. برای این منظور، از لوسترهای بزرگ و مجلل در مرکز اتاق استفاده می شود. لوسترها باید دارای نوری ملایم و پخش شده باشند تا فضایی آرامش بخش ایجاد کنند.

اما هدف از نورپردازی تاکیدی، برجسته کردن جزئیات تزئینی است. برای این منظور، از چراغ های رومیزی، آباژورهای ایستاده و نورپردازی مخفی استفاده می شود.همچنین، نورپردازی مخفی نیز می تواند برای برجسته کردن سقف، دیوارها یا سایر عناصر تزئینی استفاده شود.

ویژگی های کلیدی دکوراسیون نئوکلاسیک

سبک دکوراسیون نئوکلاسیک یک جایگزین کلاسیک و صمیمی برای بسیاری از سبک های دکوراسیون داخلی منزل رایج محسوب می شود. برخی از ویژگی های مهم آن عبارت است از:

ویژگی های کلیدی طراحی داخلی نئوکلاسیک

رنگ در دکوراسیون نئو کلاسیک

رنگ در دکوراسیون داخلی به سبک نئوکلاسیک نقش مهمی ایفا می کند. رنگ های خنثی مانند سفید، بژ، خاکستری و کرم معمولاً برای دیوارها، سقف و کف استفاده می شوند. این رنگ ها فضایی روشن و باز ایجاد می کنند و به مبلمان و سایر عناصر دکوراسیون اجازه می دهند تا به خوبی به نمایش گذاشته شوند.

انتخاب رنگ در دکوراسیون نئوکلاسیک

رنگ های روشن و اشباع نیز می توانند با احتیاط در دکوراسیون نئوکلاسیک استفاده شوند. استفاده بیش از حد از رنگ های روشن می تواند فضایی شلوغ و پرمدعا ایجاد کند.

برای خرید پوستر دیواری میتوانید بر روی آن کلیک کنید و مدل های متنوع ببینید و خرید خود را انجام دهید.

اکسسوری 

در سبک نئوکلاسیک عناصری مورد توجه قرار می گیرند که تجملاتی به نظر می رسند. به عنوان مثال آینه های بزرگ، گلدان های خاص، آثار هنری و مجسمه ها و تمثال های برای دیوار و سقف نمونه هایی از این موارد هستند. کف اغلب با سنگ و سرامیک پوشیده می شود و از فرش های اصیل ایرانی برای پوشاندن آن استفاده می شود.

مبلمان و اکسسوری های کلاسیک، در این سبک به دلیل حضور مبلمان و آیتم های مشابه سبک کلاسیک می توان از ظاهر تجملاتی و شکیل بهره مند شد.

اکسسوری ها در چیدمان نئوکلاسیک

رنگ های آرامش بخش، در دکوراسیون نئوکلاسیک رنگ ها در ملایم ترین تناژ مورد استفاده قرار می گیرند و بخش بزرگی از فضا را رنگ هایی همچون طوسی، سفید و کرم تشکیل می دهند.

نور مناسب، نور در این فضا شامل لوسترهای کریستالی، مسی و برنجی، آویزهای شیشه ای و آباژورها هستند. استفاده به اندازه از نور به طرق مختلف زیبایی و جلوه خاص تری به فضا می بخشد.

کاغذ دیواری نئوکلاسیک، در این سبک استفاده از انواع کاغذ دیواری گلدار و طرح داری که استفاده از آنها در سبک کلاسیک رایج است مورد توجه است.

کفپوش و دیوارپوش در دکوراسیون نئوکلاسیک

در این سبک از دکوراسیون می توان بنا به صلاح دید طراح از انواع گوناگونی از کفپوش ها استفاده کرد. اما از آنجا که در این سبک توجه به داشتن ظاهر لوکس از اولویت های اصلی محسوب می شود بنابراین بهتر است به سراغ کفپوش هایی رفت که این خصیصه را به طور ذاتی دارا هستند. کفپوش پارکت طلایی و همچنین پارکت های تیره از آن دسته از کفپوش هایی هستند که به داشتن چنین ویژگی شهره است. از این رو پوشاندن کف در این سبک با پارکت های چوب طبیعی توصیه می شود. کاغذ دیواری سبک نئوکلاسیک نیز می تواند ترکیبی از انواع کاغذ دیواری با طرح های ساده، گلدار یا کلاسیک باشد.

کفپوش در دکوراسیون نئوکلاسیک

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی ویژگی ها و عناصر کلیدی در دکوراسیون نئوکلاسیک پرداختیم و این سبک را از جنبه های مختلف مورد نقد و بررسی قرار دادیم. درست است که این سبک را نمی توان سبک نوینی محسوب کرد اما حضور ردپاهایی از عناصر مدرن در آن استفاده از آن را در زمانیکه سبک مدرن بیشترین طرفدار را دارد نیز مناسب می کند.

امیدوارم از مطالعه این راهنما لذت برده باشید.

4.9/5 - (8 امتیاز)

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

1 دیدگاه در “طراحی داخلی به سبک دکوراسیون نئوکلاسیک ؛ یک کلاسیک مدرن!

  1. جوکار گفت:

    نمی دونستم چیزی به اسم نئو کلاسیک در طراحی دکوراسیون وجود داره برام تازه بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من