فهرست مطالب

کفپوش سه بعدی چیست و چه مزایا و معایبی دارد ؟

کفپوش سه بعدی چیست

فهرست مطالب

کفپوش سه بعدی چیست؟ مزایا و معایب کفپوش سه بعدی چیست؟ کفپوش، نوعی لایه محاظتی و مقاوم در برابر حرارت، نفوذ مایعات و نفوذ هوا می‌باشد که در کف سالن‌ها، انبارها، کارخانجات صنعتی و همچنین در اماکن خصوصی و نیمه خصوصی، مثل خانه، سالن اجتماعات یک منطقه مسکونی، باشگاه ورزشی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنوع مدل در جنس و طراحی این کفپوش‌ها، باعث شده تا از هر کفپوش، برای نقاطی خاص از یک منطقه استفاده شود.

کفپوش‌ها، تا حد زیادی نمایانگر ظاهر یک مکان می‌باشد. به این معنی که می‌توان با انتخاب یک کفپوش جذاب، محیطی که قصد پوشاندن کف آن را دارید را به یک محیط یونیک و منحصر به فرد تبدیل کنید. حال این محیط، می‌تواند خانه باشد یا کافه یا هر چیز دیگری.

از مواد پلیمری و سرامیکی برای تولید انواع کفپوش‌ها استفاده می‌شود. به عنوان مثال، از رزین اپوکسی، که یک پلیمر ترموست بوده و مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد، در تولید انواع کفپوش‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این که کفپوش سه بعدی چیست و بهتر است در چه نقاطی مورد استفاده قرار بگیرد و همچنین، چه مزایا و معایبی به همراه آن است، موضوعی است که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم. همچنین نحوه نصب کفپوش، یکی از مواردی است که شاید دلتان بخواهد آن را بلد باشید تا در صورت امکان، خودتان برای نصب آن اقدامات لازم را به عمل بیاورید. برای درک این موارد، تا پایان، همراه ما باشید.

کفپوش سه بعدی چیست

کفپوش سه بعدی چیست ؟

کفپوش سه بعدی، موردی است که جدیدا، مورد توجه معماران داخلی، برای زیبایی محیط یک مکان سرپوشیده قرار گرفته است. این نوع کفپوش، جدیدا به میزان زیادی در برخی از مراکز، جایگزین کفپوش‌های سرامیکی، چوبی، سنگی، لمینیت و … شده است. شکل این کفپوش، واقعا سه بعدی است! به این شکل که بسته به طرحی که دارد، باعث شده تا وقتی وارد مرکزی می‌شوید که برای پوشاندن کف آن، از کفپوش سه بعدی استفاده شده است، می‌توانید این حس را بگیرید که انگار، یک مجموعه سه بعدی در زیر پای شما قرار دارد. حال طرح‌های آن می‌تواند به شکل موج دریا، طبیعت، اکواریوم و … باشد.

اما ساختار کفپوش سه بعدی چیست؟ کفپوش سه بعدی، شامل سه لایه می‌باشد که با قرار گرفتن بر روی هم و پلیمره شدن آن، می‌توان هم نقش‌و نگارهای مختلفی را بر روی آن پیاده کرد و هم مقاومت زیادی در برابر عوامل محیطی را از آن انتظار داشت. ساخت کفپوش سه بعدی، به این شکل است که ابتدا، در لایه زیرین آن، یک لایه رزین اپوکسی ریخته شده و بر روی آن، تصویر سه بعدی که قرار است در کف زمین دیده شود، قرار داده می‌شود. پس از آن نیز یک لایه اپوکسی بر روی آن تصاویر ریخته می‌شود. به این معنی که کفپوش سه بعدی، دارای سه لایه می‌باشد. دو لایه رویی و زیرین را رزین اپوکسی و لایه وسط را عکس مورد نظر، تشکیل می‌دهد.

کفپوش سه بعدی در حمام

بیشترین استفاده‌ای که از این نوع کفپوش می‌شود، بیشتر در سرویس‌های بهداشتی و حمام، آشپزخانه، مراکز تفریحی و تجاری، هتل و لابی آن، استخر، سینما، کافه و … می‌باشد. نوع رنگ یا بومی که در کفپوش سه بعدی به کار گرفته می‌شود نیز می‌تواند متفاوت باشد. انواع مختفی از پالت‌ها با اشکال سیستمی سیاه سفید، تک رنگ، چند رنگ، فلورسانس، متالیک و متحرک وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

اگر به دنبال خرید ” کفپوش ارزان ” هستید مقاله دیگر ما را مطالعه کنید.

مزایای کفپوش سه بعدی چیست؟

همانند هر کفپوش دیگری، کفپوش سه بعدی از جنس اپوکسی نیز مزایا و معایبی را به همراه خود خواهد داشت که بهتر است قبل از تصمیم برای استفاده از این فناوری برای خود، با مزایا و معایب کفپوش سه بعدی آشنا شده و سپس برای به کارگیری، اقدامات لازم را به عمل بیاورید.

در اینجا، مزایای کفپوش سه بعدی را بررسی می‌کنیم:

ظاهری زیبا و جذاب!

مهمترین مزیت کفپوش سه بعدی چیست؟ اولین مزیتی که به کفپوش سه بعدی نسبت داده می‌شود، ظاهر جدید و جذابی است که این کفپوش، به محل مورد نظر اهدا می‌کند. نکته‌ای که در مورد پالت‌ها یا بوم‌های رنگی که به عنوان تصویر در کفپوش سه بعدی وجود دارد این است که دست شما برای انتخاب طرح‌های مختلف باز بوده و عملا هر تصویری که دلتان بخواهد را می‌توانید به عنوان کفپوش، در محل مورد نظر خود داشته باشید.

استحکام بالا

 جنسی که کفپوش سه بعدی دارد، ترکیبی از نسبت دو به یک هاردنر و رزین اپوکسی است. هاردنر عامل سخت کننده کفپوش بوده و خود رزین اپوکسی، به عنوان یک ماده ترموست، دارای مقاومت بسیار بالایی می‌باشد. به این معنی که با ساختن لایه‌ای نازک از این کفپوش، می‌توان به مقاومتی همانند مقاومت سنگ رسید! همچنین نفوذ ناپذیری که در این مدل کفپوش وجود دارد، باعث شده تا بتوان از آن در برخی از مراکز صنعتی هم استفاده کرد.

کاملا بهداشتی!

رزینی که این کفپوش را حاصل می‌کند، در زمان بسیار کمی خشک شده و هیچ ماده سمی را درون خود ندارد. همچنین در صورتی که از مواد مرغوب در ساخت آن استفاده شده باشد، نفوذ گرد و خاک و آلودگی به درون آن غیر ممکن بوده و عملا، شما یک کفپوش کاملا بهداشتی خواهید داشت!

کفپوش سه بعدی در راهرو

مقاومت در برابر حرارت

رزین اپوکسی، پلیمری نسوز می‌باشد و مقاومت بالایی در برابر حرارت‌های بالا، حتی حرارت آتش دارد. به این معنی که این کفپوش، آتش نگرفته و مقاومت بالایی در برابر آن نیز از خود نشان می‌دهد.

معایب کفپوش‌سه بعدی چیست؟

طبیعتا با وجود مزایایی که ذکر شد، باید معایب کفپوش سه بعدی را هم در نظر داشته باشید.

برای خرید کفپوش میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

هزینه بالا!

مهمترین عیب کفپوش سه بعدی چیست؟ اولین و شاید مهمترین عیبی که به این کفپوش وارد است، هزینه‌ی بالای آن نسبت به برخی از کفپوش‌ها است. البته با در نظر داشتن عدم نیاز به هزینه ترمیم، تا حداقل 15 سال و همچنین زیبایی خاصی که این کفپوش به محل اهدا می‌کند، می‌توان هزینه‌ی بالای آن را توجیح کرد.

ترمیم پر هزینه!

شاید سوال پیش بیاید که قسمت‌های قبل، گفته شد که هزینه نگهداری از این کفپوش، به صرفه است. اما باید در نظر داشته باشید که در صورتی که آسیبی جدی و کاری، مثل وارد شدن ضربه خیلی محکم، به این کفپوش وارد شود، هزینه‌ی ترمیم آن، به نسبت بالا خواهد بود.

کفپوش سه بعدی در راهرو

کف سرد!

از دیگر معایب کفپوش سه بعدی این است که سرد می‌باشد و همچنین برای خانه‌هایی که سیستم گرمایش از کف دارند، توصیه نمی‌شود. چرا که حرارت زیاد، به مرور زمان کفپوش را ضعیف کرده و کیفیت تصویری که در آن قرار دارد را کاهش می‌دهد.

سمی بودن گاز تصعید شده

گازی که ممکن است در شرایط مختلف از این کفپوش تصعید شود، سمی بوده و ممکن است برای سلامتی مضر باشد. به عنوان مثال، فردی که قصد دارد این کفپوش را نصب کند، ممکن است در معرض این گازها قرار بگیرد. به همین دلیل، در زمان نصب، باید نکات ایمنی رعایت شود.

مقاله پیشنهادی : انواع کفپوش پلاستیکی منزل

نحوه نصب کف‌پوش سه ‌بعدی

موضوعی که باید بدانید این است که نصب کفپوش سه بعدی، کاری است که نیاز به علم، مهارت و تجربه دارد. به این معنی که توصیه نمی‌شود خودتان برای نصب کفپوش، وارد عمل شوید. دلیل دیگری که برای این حرف وجود دارد این است که طبق گفته‌های قبل، گازهایی که از رزین خام تصعید می‌شود، تا حدی سمی بوده و در صورت عدم کارکرد صحیح، ممکن است برای شما خطرآفرین باشد. اما در کل، نحوه نصب کفپوش را خدمت شما عزیزان توضیح می‌دهیم تا علم نصب آن را به دست بیاورید و یا اگر علاقه به کار در این فیلد را دارید، اطلاعات خود را تا حدی بالا ببرید.

برای این کار، به میزان کافی رزین اپوکسی، هاردنر، پوشش برای محافظت از اپوکسی، غلطک برای پخش کردن اپوکسی، تمیز کننده کف و تراز کننده نیاز دارید.

کف پوس سه بعدی در سرویس بهداشتی
  • پیش از اعمال رزین اپوکسی، باید جرمگیری، درزگیری، تراز بودن محیط و زبر کاری انجام دهید تا رزین به خوبی به کف بنشیند
  • قبل از اجرای رزین، باید کف را با استفاده از پرایمر بپوشانید تا سطح، کاملا صاف و یک دست شود.
  •  رزین را به سطح مورد نظر اعمال کنید.
  • در قدم بعد، باید تصویری که برای کفپوش در نظر داشتید را بر روی رزین قرار داده و حتما از اتصال آن به بستر رزین و همچنین عدم وجود نابرابری و وجود چین و چروک در تصویر، مطمئن شوید.
  • برای ریختن لایه بعدی، باید از اپوکسی شفاف استفاده کنید تا تصویر، نمای خودش را از دست ندهد. همچنین ریختن این لایه، باید با دقت بیشتر انجام شده و عدم وجود گرد و غبار، مو، آلودگی و … بر روی عکس، مطمئن شوید. برخی از افراد، برای لایه رویی، از رزین پلی یورتان استفاده می‌کنند که شفافیت بیشتری داشته باشد.

نکات مهم در نصب کفپوش سه بعدی

  • در ابتدا باید رطوبت کف را تست کنید. چرا که وجود رطوبت، می‌تواند باعث از بین رفتن سریع کفپوش بشود.
  • در قدم بعد، باید هرگونه درز و ناهمواری در سطح را از بین ببرید و در صورت وجود ترک یا چنین مواردی، آن‌ها را با نوار مخصوص، بپوشانید.
  • قبل از ریختن رزین، باید از تمیز بودن کامل سطح، آگاهی داشته باشید. به همین منظور، کوچکترین غباری که در سطح وجود دارد را هم باید تمیز کنید.
  • رطوبت محیط را اندازه بگیرید. رطوبت بالای 4 % می‌تواند باعث تخریب رزین و درست انجام نشدن کار بشود.
  • می‌توانید برای مقاومت بیشتر، از یک فیلر یا پر کننده به عنوان محافظ لایه رویی کفپوش، استفاده نمایید.
  • تصویر مد نظر را از شرکتی تهیه کنید که تصویر سازگار با رزین اپوکسی را به شما ارائه دهد.
  • همچنین می‌توانید به جای تصویر، با توجه به ضخامت کف، از وسایل تزیینی مثل صدف، در بین دو لایه رزین هم استفاده کنید.
  • پس از ترکیب رزین و هاردنر، باید سرعت عمل بالایی داشته باشید، چرا که پس از گذشت 40 دقیقه، رزین قابلیت شکل پذیری خود را از دست می‌دهد.
  • پس از اعمال هر لایه رزین، حدود یک روز، باید برای کامل خشک شدن رزین، در نظر داشته باشید.
استفاده از کف پوش سه بعدی در اتاق خواب

بیشتر بخوانید: بهترین کفپوش اتاق کودک چیست ؟

هزینه کف‌پوش سه بعدی چقدر است؟

پیش از آن که بخواهیم در مورد هزینه کفپوش سه بعدی حرف بزنیم، باید در نظر داشته باشیم که برای چه حجمی و چه ضخامتی از سطح، نیاز به رزین و هاردنر داریم. با دانستن مساحت و همچنین ضخامت کفپوش، با ضرب کردن آن‌ها درون هم، میزان رزین و هاردنری که نیاز است به دست آمده و سپس هزینه‌ی آن، برآورد می‌شود. در کل اما، از آنجایی که هزینه‌ی ریالی کفپوش سه بعدی، ثبات نداشته و ممکن است در دوره‌های مختلف، دستخوش تغییراتی بشود، هزینه‌ای که می‌توان برای آن برآورد کرد، چیزی بین 25 الی 45 دلار، به ازای هر متر مربع می‌باشد. عوامل مختلفی مثل خلوص رزین، دستگاه‌های به کار گرفته شده و … همگی می‌تواند در قیمت رزین، موثر باشد.

سخن پایانی

در جواب سوال” کفپوش سه بعدی چیست؟” باید بگوییم کفپوش سه بعدی، نوعی از کفپوش می‌باشد که علاوه بر مقاومت بالا در برابر نفوذ آب و هوا و همچنین مقاومت در برابر حرارت و آتش، زیبایی و طراحی خاصی را برای شما به همراه خواهد داشت. این کفپوش، دارای یک لایه زیرین اپوکسی، یک لایه تصویر مد نظر و یک لایه رویین اپوکسی دیگر می‌باشد. از معایب کفپوش سه بعدی می‌توان به هزینه بالا، هزینه‌ی بالای ترمیم، در صورت به وارد شدن آسیب جدی به کفپوش و سختی نصب و همچنین سمی بودن مواد در حین نصب اشاره داشت. اما مقاومت بالای آن، تا حد زیادی آسیب ناپذیر بودن آن را تضمین می‌کند.

قیمت هر متر کفپوش نیز در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت و گفته شد این حدود قیمت، وابستگی زیادی به جنس و خلوص رزین دارد.

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در راستای کفپوش سه بعدی در اختیار شما قرار داده باشیم. همچنین در صورتی که سوالی در این زمینه برای شما بدون پاسخ باقی مانده بود، در قسمت نظرها آن را برای ما به ثبت برسانید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من