فهرست مطالب

17 + 6 نکته مهم و کاربردی برای نگهداری پارکت

پادری محافظ پارکت لمینت

فهرست مطالب

پارکت لمینت ها خانواده ای از کفپوش ها هستند که بدلیل ظاهر زیبا و شیک طرفداران بسیاری هم دارند. لمینت ها به قدر کافی مقاوم هستند و فضا را گرم و دلنشین می کنند و از همه مهم تر قیمت مناسبی هم دارند. به همین دلیل روز به روز بر محبوبیت آن افزوده می شود. اما آیا همه خریداران با نحوه صحیح نگهداری پارکت لمینت آشنا هستند؟ در این راهنما دکورچوب سعی دارد به طور خلاصه به بررسی این موضوع بپردازد.

چرا نگهداری از پارکت لمینت اهمیت دارد؟

پارکت لمینت ها به مراقبت های ویژه ای نیاز دارند، زیرا برخلاف چوب های طبیعی سطح آن قابل تعمیر نیست. بنابراین در صورت ایجاد لکه و خراش های عمیق لازم است همه لمینت ها تعویض شود که فرآیندی هزینه بر خواهد بود. برای  پیشگیری از چنین اتفاق هایی لازم است بطور صحیحی از آنها مراقبت شود.

اما نگهداری پارکت لمینت باید چگونه باشد تا در تمام طول سال بی نظیر به نظر برسد؟ در این مورد باید بگوییم که اینکه پارکت لمینت ظاهری مشابه با پارکت های تمام چوب دارد بدین معنا نیست که شرایط نگهداری آن مشابه مراقبت از پارکت انجام می شود. درواقع بهترین روش تمیز کردن یک پارکت بلوط با یک تایل لمینتی یکسان نخواهد بود.

برای نگهداری پارکت چه باید کرد؟

برای نگهداری پارکت، باید به نکات زیر دقت کنید:

  1. خواندن راهنمای لمینت
  2. مراقبت از پارکت لمینت هنگام نصب
  3. جلوگیری از قرارگیری پارکت در برابر نور خورشید
  4. جلوگیری از ایجاد لکه روی لمینت
  5. عدم استفاده از ابزارهای خشن به منظور نگهداری پارکت لمینت
  6. اجتناب از قرار دادن وزن زیاد روی پارکت
  7. تمیز کردن عمیق پارکت لمینت
  8. استفاده محدود از آب برای نگهداری پارکت لمینت
  9. اجتناب از شوینده های متفرقه
  10. تمیزکننده خانگی برای نگهداری پارکت لمینت
  11. استفاده از یخ برای رفع لکه های سمج
  12. پیشگیری از ایجاد خط و خش روی پارکت لمینت
  13. استفاده از پادری به منظور نگهداری پارکت لمینت
  14. کوتاهی ناخن حیوان خانگی به منظور نگهداری از پارکت لمینت
  15. پرداخت کردن پارکت
  16. کاهش رطوبت محیط به منظور نگهداری از پاکت
  17. جا به جا نکردن اجسام سنگین روی پارکت

در ادامه، هر یک از این نکات را به طور جداگانه برایتان شرح خواهیم داد.

طرز نگهداری پارکت لمینت

1. خواندن راهنمای لمینت

قبل از آنکه کاری انجام دهید بهتر است راهنمای همراه لمینت را خوب بخوانید. ممکن است برند خاصی که خریداری کرده اید از متریال های ویژه ای تهیه شده باشد که نیاز است با در نظر گرفتن این موارد روش نگهداری را انتخاب کنید. بیشتر تولیدکنندگان راهنمایی با جزئیات کامل در مورد نحوه نگهداری پارکت لمینت تولیدی خود دارند.

2. مراقبت از پارکت لمینت هنگام نصب

مرحله نصب یکی از مهم ترین مراحلی ست که پس از خرید باید به آن توجه کافی داشت و به منظور صرفه جویی در هزینه ها در این مرحله کوتاهی نکرد. درواقع بدترین نوع آسیب ها احتمالاً در این مرحله بوجود می آید. به همین دلیل همیشه توصیه می شود از نصابان حرفه ای برای نصب استفاده کنید تا دچار مشکلات بعدی نشوید.

مهم ترین صدماتی که امکان دارد در مرحله نصب به پارکت لمینت وارد شود عبارتند از:

  • بی توجهی به سیستم های گرمایش از کف: درواقع برخی از انواع لمینت ها به منظور استفاده در فضاهایی که دارای سیستم گرمایش از کف هستند ساخته نشده اند و اگر به اشتباه به کار گرفته شوند به سرعت دچار تورم شده و زیبایی ظاهری خود را از دست خواهد داد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله آیا پارکت برای گرمایش از کف مناسب است را مطالعه کنید.
  • عدم توجه به درز انبساط هنگام نصب: این موضوع منجر به بروز برجستگی و ایجاد موج در سطح لمینت خواهد شد. در نظر گرفتن فاصله بین دیوار و کفپوش از نکات ضروری نصب لمینت است. این فاصله اغلب به منظور حفظ زیبایی با قرنیز پوشیده می شود.
  • عدم استفاده از فوم سایلنت: فوم های سایلنت هم از بروز سر و صدا در هنگام راه رفتن بر روی لمینت ها جلوگیری می کنند و هم از آسیب دیدگی های ناشی از سقوط اجسام سنگین جلوگیری می کنند.
  • آسیب به کلیک ها به دلیل بی دقتی در حمل و نصب نادرست: لمینت ها به روش کلیکی نصب می شوند و آسیب دیدن کلیک ها منجر به عدم نصب صحیح آنها خواهد شد.

3. جلوگیری از قرارگیری پارکت در برابر نور خورشید

نور خورشید از عواملی ست که می تواند منجر به بروز آسیب های سطحی در انواع لمینت ها شود. درست است که میزان آسیب پذیری آنها درجات مختلفی دارد اما به طور کلی نور خورشید به عنوان عاملی آسیب زا برای لمینت ها محسوب می شود. از این رو توصیه می شود از پرده های ضخیم برای کنترل هر چه بهتر نور خورشید استفاده شود. همچنین می تواند مناظقی که آفتاب گیر هستند را با فرش بپوشانید.

4. جلوگیری از ایجاد لکه روی لمینت

بهترین روش برای جلوگیری از ایجاد لکه های سخت و دائمی پاک کردن لکه در سریع ترین زمان ممکن است. رطوبت یکی از عوامل مهم آسیب رساندن به لمینت است. به همین دلیل لازم است تماس آن را به حداقل ممکن برسانید. پس اگر به طور اتفاقی مایعاتی روی لمینت ریختید بهتر است در کمتر از 4 ساعت اقدام به خشک کردن آن کنید. در صورت تعلل در این مرحله احتمال نفوذ رطوبت به لایه های زیرین لمینت و در نهایت تغییر شکل آن بشدت افزایش می یابد.

جلوگیری از ایجاد لکه روی لمینت

مقاله پیشنهادی : نصب لمینت پارکت

5. عدم استفاده از ابزارهای خشن به منظور نگهداری پارکت لمینت

پارکت لمینت ها مستعد به خط و خش هستند، بنابراین لازم است از هر ابزار و وسیله ای که این احتمال را افزایش دهد اجتناب کرد. برای تمیز کردن لمینت باید از پارچه های نرم و ظریف استفاده کنید. اگر سطح لمینت را جاروبرقی می کشید دقت کنید که از سری که دارای برس است استفاده نکنید.

عدم استفاده از ابزارهای خشن به منظور نگهداری پارکت لمینت

6. اجتناب از قرار دادن وزن زیاد روی پارکت

 پارکت لمینت ها دارای لایه مرکزی معروف به مغزی هستند که از فیبر با چگالی بالا (اچ دی اف) ساخته شده اند. به همین دلیل پارکت لمینت ها در برابر فشارهای استاتیک و دینامیک مقاومت خوبی از خود نشان می دهند اما این موضوع به این معنا نیست که هر جسمی با هر وزنی بتواند این موضوع را تحمل کند.

7. تمیز کردن عمیق پارکت لمینت

برای نگهداری پارکت لمینت و زیبا به نظر رسیدن طولانی مدت تر این کفپوش ها لازم است هر دو ماه یکبار به طور عمیق آنها را تمیز کنید. بدین منظور می توانید از طی هایی که دارای سری نانو هستند استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که هرگز طی خیلی خیس نباشد و قبل از استفاده از آن کاملاً آب را بگیرید.

پیشنهاد می کنیم مقاله چگونه پارکت را براق کنیم را مطالعه کنید.

8. استفاده محدود از آب برای نگهداری پارکت لمینت

برای نگهداری پارکت لمینت لازم است روش های طی کشیدن قدیمی را فرآموش کنید. به این دلیل که آب وارد درزهای لمینت شده و منجر به ایجاد لکه و یا برآمدگی های زشت سطحی می شود.

استفاده محدود از آب برای نگهداری پارکت لمینت

9. اجتناب از شوینده های متفرقه

به منظور مراقبت از پارکت لمینت باید از شوینده ها و مواد مخصوص به منظور  تمیز کردن آن استفاده کنید. شوینده های بر پایه روغن می تواند منجر به ایجاد لکه شود. حتی در صورتیکه از شوینده های مخصوص لمینت استفاده می کنید باید آن را بر روی دستمال اسپری کنید و هرگز مستقیم به سطح لمینت اسپری نکنید.

برای آشنایی با برندهای پارکت لمینت مقاله ” بهترین مارک پارکت لمینت ” را بخوانید.

10. تمیزکننده خانگی برای نگهداری پارکت لمینت

به منظور نگهداری پارکت لمینت می توانید خودتان در خانه شوینده مخصوص درست کنید. به منظور نظافت روزانه، می توانید از ترکیبی از صابون بدون اسانس و آب گرم استفاده کنید. اگر احساس می کنید سطح کفپوشتان جرم دارد و نیاز است عمیقاً تمیز شود می تواند از ترکیب آب گرم و سرکه سفید استفاده کنید. البته استفاده از سرکه سفید در برخی مواقع می تواند منجر به صدمه به لایه محافظ لمینت شود. بنابراین حتماً قبل از استفاده این محلول را تست کنید. برای آشنایی بیشتر با انواع شوینده های پارکت لمینت توصیه می شود حتما مقاله  “شوینده پارکت لمینت” را نیز مطالعه کنید.

تمیزکننده خانگی برای نگهداری پارکت لمینت

11. استفاده از یخ برای رفع لکه های سمج

اگر بر روی لمینت آدامس، شمع و یا جوهر ریخته شده بهترین روش برای تمیز کردن آن در دست های شماست. یک نایلون حاوی یخ را بر روی لکه آدامس و شمع قرار دهید و بعد به کمک کاردک لکه ها را پاک کنید. برای تمیز کردن جوهر، لاک و یا خودکار محل را با الکل تمیز کنید.

12. پیشگیری از ایجاد خط و خش روی پارکت لمینت

به منظور نگهداری از پارکت پیشگیری از ایجاد خط و خش بهتر است. به همین دلیل بهتر است زیر پایه های مبل از پدهای مخصوص استفاده کنید. این امر وقتی صندلی ها به طور مکرر جابه جا می شود کاملاً ضروری خواهد شد. استفاده از فرش، موکت و پادری آسیب های سطحی را به حداقل خواهد رساند.

پیشگیری از ایجاد خط و خش روی پارکت لمینت

13. استفاده از پادری به منظور نگهداری پارکت لمینت

استفاده از پا دری ها و فرش و یا قالیچه یکی از بهترین راه ها برای محافظت از پارکت لمینت ها می باشد. با استفاده از پادری ها می توان مقدار زیادی از گرد و غبار را جذب کرد و با استفاده از آن جلوی آسیب دیدگی به پارکت لمینت ها را گرفت. برخی از مشتریان سوال می کنند که واکس و شامپو آیا برای محافظت از پارکت لمینت مناسب است؟ پاسخ خیر می باشد. واکس و شامپو فقط برای تمیزی و همین طور نظافت پارکت لمینت می باشد و اثر محافظتی ندارد.

14. کوتاهی ناخن حیوان خانگی به منظور نگهداری از پارکت لمینت

ناخن های تیز حیوانات خانگی می تواند به سطح لمینت آسیب جدی وارد کند. به همین دلیل لازم است اطمینان حاصل کنید که ناخن های آنها به قدر کافی کوتاه است. جلوگیری از ایجاد خط و خش در وهله اول از مهم ترین راهکارهای نگهداری پارکت لمینت است. این موضوع به خصوص در مواقعی که لمینت از انواع تیره تر انتخاب شده باشد از اهمیت بیشتری برخوردار است. درواقع بدلیل تضاد رنگی بیشتری که بین لایه مرکزی و لایه روکش پارکت لمینت های تیره وجود دارد در صورت بروز خط و خش محل خراش های بیشتر خودنمایی می کنند. به همین دلیل به افرادیکه حیوان خانگی نگهداری می کنند توصیه می شود به سراغ لمینت های روشن تر بروند. پس اگر شما هم حیوان خانگی دارید و قصد دارید از کفپوش های لمینتی استفاده کنید می توانید برای خرید پارکت لمینت از فروشگاه دکورچوب دیدن کنید.

کوتاهی ناخن حیوان خانگی به منظور نگهداری از پارکت لمینت

15. پرداخت کردن پارکت

این مسئله به جنس پارکت شما نیز بستگی دارد. برای مثال پارکت هایی از جنس کاج بیشتر به پرداخت و مراقبت نیاز دارند. پرداخت پارکت عبارت است از لاک زدن، وکس زدن و روغن کاری کردن پارکت در دوره های زمانی مشخص. اگر می خواهید پارکت شما در طولانی مدت برایتان قابل استفاده بماند، حتما پرداخت آن را در نظر بگیرید. پارکت های پرداخت نشده زودتر فرسوده شده و راحت تر ترک می خورند. برای افزایش عمر پارکت همچنین می توانید سالی یک تا دو بار با روغن های مناسب و موم سطح پارکت را جلا دهید.

16. کاهش رطوبت محیط به منظور نگهداری از پاکت

هر چقدر محیط شما مرطوب تر باشد، در طول زمان آسیب بیشتری به پارکت وارد خواهد شد. رطوبت بالای محیط می تواند منجر به تعمیرناپذیر شدن پارکت ها شود؛ زیرا مرطوب شدن پارکت و خشک شدن تدریجی آن، پارکت را مرتبا منقبض و منبسط کرده و آن را خراب می کند. به یاد داشته باشید که خیس شدن پارکت ها اگر به میزان خیلی محدود انجام شود، برای آن ها آسیب زا نیست. این یعنی اگر پارکت ها را بعد از خیس شدن بلافاصله خشک کنید، نیازی نیست به خود نگرانی راه دهید. انبساط و انقباض خیلی کم برای وسایل چوبی کاملا طبیعی است؛ اما اگر مقدار آن زیاد شود، می تواند منجر به ترک خوردگی و شکستگی پارکت گردد. اگر رطوبت محیط خانه شما بین 40 تا 60 درصد باشد، مشکلی برای پارکت های شما ایجاد نخواهد شد.

17. جا به جا نکردن اجسام سنگین روی پارکت

اگر مبل ها یا هر وسیله دیگری در منزل شما نیاز به جا به جایی دارد، به هیچ عنوان آن ها را روی پارکت نکشید. کشیدن اجسام سنگین می تواند روی پارکت خانه شما خط و خراش بیندازد. اگر وسایل خانه یا محل کار نیاز به جا به جایی دارند، ابتدا محل جدید قرار گرفتن آن ها را تعیین کرده و پد های مخصوص پایه های آن ها را روی پارکت قرار دهید. سپس آن ها را با احتیاط از روی زمین بلند کرده و به جایگاه جدیدشان منتقل کنید.

نکاتی دیگر برای محافظت از پارکت

  1. با کفش روی پارکت ها قدم نزنید. کفش ها به خصوص اگر گلی و کثیف باشند، پارکت را کثیف کرده و در درازمدت به سلامت آن آسیب می زنند. بهتر است در خانه برای قدم زدن از دمپایی استفاده کنید.
  2. برای پایه مبل های خود از پد استفاده کنید. پد ها را هر چند وقت یک بار تمیز کرده و آن ها را تعویض نمایید.
  3. گلدان ها را مستقیما روی پارکت قرار ندهید و حتما از زیرگلدانی استفاده کنید.
  4. ممکن است برخی از وسایل منزل دارای پایه های چرخ دار باشند. مطمئن شوید که این چرخ ها به اندازه کافی نرم می باشند.
  5. از لباس های تیره روی پارکت روشن استفاده نکنید. رنگ لباس می تواند به پارکت سابانده شده و روی آن لکه ایجاد کند.
  6. مراقب باشید که هرگز روی پارکت رنگ ریخته نشود. حتی اگر رنگ مورد نظر خوراکی باشد، پارک کردن آن به طور کامل بسیار دشوار خواهد بود.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی راه هایی برای نگهداری پارکت لمینت پرداختیم و بایدها و نبایدهای این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم. به طور کلی در مبحث مراقبت از پارکت لمینت عدم رسیدن رطوبت و پیشگیری از بروز خط و خش از مهم ترین عواملی هستند که لازم است همه افرادیکه اقدام به خرید این نوع از کفپوش ها کرده اند به آن توجه کافی داشته باشند. پارکت لمینت ها کفپوش هایی هستند که در صورت بروز آسیب دیدگی قابل ترمیم نیستند یعنی به طور واضح تر می توان گفت تعمیرات پارکت لمینت میسر نیست. این را کفتیم تا بدانید شناخت راهکارهای نگهداری از این کفپوش محبوب و البته زیبا تا چه حد می تواند مهم باشد. به خصوص اگر در سطحی گسترده در دکوراسیون یک فضا به کار گرفته شده باشد.

امیدواریم از مطالعه این مقاله استفاده کافی را برده باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

2 دیدگاه در “17 + 6 نکته مهم و کاربردی برای نگهداری پارکت

  1. آهور گفت:

    برای پارکتامون که خریدیم، دنبال نصاب خوب می گردیم، شما آشنا دارین؟

    1. احمد کریم نیا گفت:

      سلام
      دکورچوب با داشتن بهترین و حرفه ای ترین نصاب ها آماده همکاری با کلیه مصرف کنندگان محترم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من